درخواست الفالح از خریداران نفت برای تأمین امنیت نفتکش‌ها

۱۳۹۸/۰۵/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۹۴۷۲

گروه انرژی|

وزیر انرژی عربستان در سخنانی تازه از کشورهای واردکننده نفت خواست تا خود امنیت نفتکش‌های‌شان را تامین کنند.

تارنمای شبکه تلویزیونی «سی ان بی‌سی» عربی (CNBC) نوشت: خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان که به تازگی به هند سفر کرده است، روز پنجشنبه در یک کنفرانس خبری در این کشور گفت: پس از حوادث اخیر در خلیج فارس و تنگه هرمز و حملات به نفتکش‌ها انتظار می‌رود واردکنندگان نفت، خود امنیت این آبراه استراتژیک (تنگه هرمز) را فراهم کنند.

به گزارش ایرنا، ایران بارها اعلام کرده است که آمادگی دارد از طریق همکاری با کشورهای منطقه امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز را بدون حضور نیروی خارجی فراهم کند. اما آل سعود اصرار دارد با توسل به نیروی خارجی امنیت را برای خود خریداری کند.

ابتدای هفته گذشته منابع خبری اطلاع دادند که «سلمان بن عبدالعزیز» شاه سعودی با استقرار نیروهای امریکایی در عربستان موافقت کرده است، هدف از حضور نیروهای جدید تحکیم همکاری مشترک در دفاع از ثبات و امنیت منطقه ادعا شده است.

تلویزیون ان بی‌سی به نقل از مقامات نظامی امریکا گزارش داد که در هفته‌های آینده شاهد استقرار هواپیماهای جنگنده و سامانه دفاع موشکی دور برد در این پایگاه خواهیم بود و عربستان با پرداخت هزینه‌های مالی این اقدام موافقت کرده است. این شبکه امریکایی افزود: تعداد سربازان امریکایی که در این پایگاه مستقر شده‌اند با رسیدن نیروهای هوایی جدید بیش از ۵۰۰ تن

خواهد شد.

پس از توقیف نفتکش بریتانیایی در پی نقض قوانین دریایی و بین‌المللی از سوی ایران، لندن به کشورهای اروپایی پیشنهاد داد برای تامین امنیت نفتکش‌های خود یک ائتلاف نظامی در خلیج فارس تشکیل دهند.

سردار «حسین دهقان» مشاور فرماندهی کل قوا در حوزه صنایع دفاعی و پشتیبانی از نیروهای مسلح روز چهارشنبه در مصاحبه با شبکه خبری «الجزیره» تاکیدکرد: پیشنهاد لندن برای تشکیل نیروی اروپایی در تنگه هرمز ممکن است عواقب پیش‌بینی نشده‌ای به‌ دنبال داشته باشد.

وی افزود: ایران برای تامین امنیت و ثبات منطقه آماده تشکیل ائتلاف منطقه‌ای با همسایگان خود است.خالد الفالح همچنین بیان کرد: ما در نظر داریم با گسترش خطوط لوله‌های نفتی خود از شرق به غرب بخش عظیمی از صادرات خود را از طریق دریای سرخ پیگیری کنیم که در این صورت صادرات ما از طریق تنگه هرمز بطور قابل توجهی کاهش می‌یابد.

به گزارش رویترز، عربستان در راستای کاهش وابستگی به تنگه هرمز در طرحی ۲ ساله قصد دارد ظرفیت انتقال نفت از طریق خط لوله شرق به غرب عربستان را ۲ میلیون بشکه در روز افزایش دهد. با این اقدام، ظرفیت خط لوله‌های شرق به غرب عربستان تا 40 درصد طی دو سال افزایش می‌یابد.

فالح پس از دیدار با درماندرا پرادهان، وزیر نفت هند گفت هند هم باید نقش خود را برای حفاظت دریانوردی آزاد و انتقال انرژی به کل دنیا انجام دهد. هند دو کشتی جنگی به تنگه هرمز فرستاده است.

عربستان سعودی بخشی از نفت خود را از طریق دریای سرخ و با استفاده از 1200 کیلومتر خط لوله که از شرق این کشور کشیده شده است صادر می‌کند. هدف عربستان افزایش صادرات از طریق خط لوله شرق به غرب با ظرفیت فعلی 5 میلیون بشکه در روز است.

فالح گفت: «امیدواریم این مقدار را به 7 میلیون بشکه در روز افزایش دهیم».وی اضافه کرد توسعه ظرفیت خط لوله شرق به غرب عربستان دو سال طول می‌کشد.

استفاده نکردن از تنگه هرمز برای صادرات نفت برای کشورهایی مانند کویت و عراق سخت‌تر است چون تنها خط ساحلی آنها در خلیج فارس است و همچنین امارات و ایران که بیشتر نفتشان را از طریق خلیج فارس صادر می‌کنند.

 

ارسال نظر