وزیر انرژی روسیه پیش‌بینی IEA را به چالش کشید

۱۳۹۸/۰۵/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۹۴۷۱
وزیر انرژی روسیه پیش‌بینی IEA را به چالش کشید

گروه انرژی|

این روزها نهادهای مختلف ارزیاب دنیای انرژی و ذی‌نفعان بازار نفت به تکاپو برای گمانه‌زنی درباره وضع طلای سیاه در سال 2020 افتاده‌اند و کفه ترازوی گمانه‌زنی‌ها به سمت نگرانی نسبت به مازاد عرضه و به تبع سقوط قیمت‌ها در سال آینده سنگینی می‌کند. آخرین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) که در 22 تیرماه منتشر شد، برآورد کرد که افزایش تولید نفت کشورهای غیرعضو اوپک، به مازاد عرضه دامن زده و در نهایت سبب کاهش 2 میلیون بشکه‌ای سهم اوپک از بازار در سال 2020 خواهد شد. از طرف دیگر، آمار سازمان JODI دیروز نشان داد که رشد مصرف نفت در جهان از سال 2018همگام با گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال کم شدن سرعت رشد اقتصاد جهانی، حرکت افزایشی خود را از دست داده است. ادامه این روند به معنی فشار مضاعف بر نرخ‌های نفت در سال آینده است. با این وجود، وزیر انرژی روسیه معتقد است که برای پیش‌بینی کردن درباره عرضه مازاد نفت در سال 2020 هنوز زود است و تحولات مثبت تجاری میان چین و امریکا مایه امیدواری برای کاهش نیافتن تقاضای این حامل انرژی در سال آینده است.

الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه، روز سه‌شنبه اعلام کرد که تحولات مثبت در مذاکرات تجاری بین امریکا و چین این امیدواری را ایجاد کرده است که تقاضای نفت در سال آینده میلادی کاهش نخواهد یافت، اما اکنون برای پیش‌بینی دقیق درباره این مساله زود است.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک از آستاراخان، نواک با بیان اینکه مشخص است که اکنون بازار نسبتاً متوازنی داریم و نوسان چندان شدید نیست، افزود: موقعیت‌های غیرقابل پیش‌بینی بسیاری هستند که می‌توانند وضع کنونی را تغییر دهند و ما به نظارت بر چگونگی تحول مسائل ادامه می‌دهیم و تصمیم مقتضی را اتخاذ می‌کنیم.

تلاش نواک در راستای کاستن از نگرانی‌های قیمتی است، زیرا افزایش مازاد عرضه نفت تأثیر مستقیم و بر کاهش نرخ‌های این کالا دارد و آخرین گزارش‌ها پیش‌بینی می‌کنند که دو عامل در سال 2020 نفت را تحت فشار قرار خواهند داد.

در طرف عرضه، آژانس بین‌المللی انرژی در آخرین گزارش خود اعلام کرده است که جهان باید منتظر افزایش شدید تولید طلای سیاه در کشورهای غیراوپکی باشد و فقط امریکا در 2020 تولید نفت خامش را روزی 2 میلیون بشکه بالا می‌برد. به گزارش «تعادل»، در همین راستا IEA در گزارش خود نوشته که تقاضا برای نفت خام اوپک در سال آینده بطور متوسط روزی 28 میلیون بشکه خواهد بود یعنی اوپک برای جلوگیری از کاهش شدید قیمت‌ها در سال 2020 بیش از 2 میلیون بشکه در روز از تولید نفت خود نسبت به سال 2019 می‌کاهد. IEA در گزارش خود هشدار داد که خطر حجم مازاد عرضه‌ای در 2020 وجود دارد، این درحالی است که پس‌لرزه‌های مازاد عرضه نفت در سال‌های 2014 تا 2016 هنوز تن تولیدکنندگان نفت را به لرزه در می‌آورد. آژانس در گزارشش نوشته است که برآوردهای اولیه آنها از وجود «پتانسیل» ایجاد وضعیت «مازاد عرضه» در سال بعدی میلادی حکایت دارد چرا که کشورهایی که عضو اوپک نیستند در این سال تولیدشان را طبق برآوردها تا روزی 2 میلیون و 100 هزار بشکه در روز بالا می‌برند.

در طرف تقاضا، آمارهای سازمان JODI نشان می‌دهد که تقاضای جهانی نفت نیز با اختلال‌هایی مواجه شده است. رشد تقاضای جهانی نفت از اواسط سال ۲۰۱۸ متوقف شده و ممکن است با وجود تلاش‌های اوپک و متحدانش، پایین رفتن قیمت‌های نفت را اجتناب‌ناپذیر کند.

18 کشور مصرف‌کننده بزرگ نفت جهان که هر یک روزانه بیش از یک میلیون بشکه محصولات نفتی مصرف می‌کنند، حدود دو سوم از مصرف جهانی نفت سهم دارند و بنابراین عامل مهمی برای تقاضای جهانی به شمار می‌روند. آمار سازمان JODI نشان می‌دهد مصرف در این ۱۸ کشور در مدت سه ماه منتهی به مارس در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، تنها ۰.۷ درصد رشد کرد.

به گزارش ایسنا، اکثر این کشورها آمار مصرف را با تأخیر دو ماهه منتشر می‌کنند و اکنون آمار تا ماه مه موجود است اما چین، هند و تایلند کمی دیرتر گزارش می‌دهند. اگر این سه کشور در نظر گرفته نشوند، میزان مصرف در ۱۵ کشور مصرف‌کننده بزرگ که ۴۵ درصد از مصرف نفت جهان را تشکیل می‌دهند، در مدت سه ماه منتهی به مارس نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۲.۲ درصد کاهش پیدا کرده است که سریع‌ترین روند افت از زمان رکورد سال ۲۰۰۹-۲۰۰۸ به شمار می‌رود.

از سال ۲۰۰۶ رشد مصرف نفت در این ۱۵ کشور مصرف‌کننده بزرگ، شاخص مطمئنی برای ۱۸ مصرف‌کننده بزرگ و به‌طور کلی تقاضا بوده است که با توجه به همبستگی اقتصاد جهانی، عجیب نیست. افت رشد مصرف نفت از سه ماهه دوم و سوم سال ۲۰۱۸ ارتباط نزدیکی با کندی فعالیت تولیدی جهانی و جابه‌جایی بار داشته است.

دوره‌های قبلی افت مصرف نفت در سال‌های ۲۰۰۷-۲۰۰۶، ۲۰۰۹-۲۰۰۸ و ۲۰۱۵-۲۰۱۴ همگی با سقوط شدید قیمت همراه بودند و مصرف و تولید را نسبت به یکدیگر متعادل کردند. در سال ۲۰۱۹ محدودیت تولید از افت شدیدتر قیمت‌ها جلوگیری کرد اما مانع از نیاز به قیمت‌های پایین‌تر برای احیای رشد مصرف نشد.

آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) نیز در دو گزارش قبلی ماهیانه خود، پیش‌بینی رشد تقاضای جهانی نفت در سال جاری میلادی را تعدیل کرده بود. به گزارش تسنیم، آژانس بعد از آنکه برآورد کرده بود نرخ رشد تقاضای جهانی نفت در سال جاری به 1.3 میلیون بشکه در روز می‌رسد، این نرخ را در گزارش آخر خود به 1.2 میلیون بشکه در روز تعدیل کرد.

بر اساس گزارش رویترز، قیمت‌ها تنها در صورتی روند افزایشی پیدا می‌کنند که اقتصاد جهانی از رکود اجتناب کند و رشد مصرف دوباره سرعت بگیرد.

 

ارسال نظر