مناقشه بر سر یک نفتکش سرگردان یمنی

۱۳۹۸/۰۵/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۹۳۹۲
مناقشه بر سر یک نفتکش  سرگردان  یمنی

گروه انرژی|

 برخی رسانه‌ها عصر سه‌شنبه مدعی شده‌اند نفتکشی که مدتی است گفته می‌شود در دریای سرخ سرگردان است و یک میلیون بشکه نفت در خود جای داده است احتمالا به زودی منفجر می‌شود. دولت یمن خواستار ورود نماینده‌های سازمان ملل است اما حوثی‌ها مخالفت می‌کنند چون این احتمال را می‌دهند که دولت قصد داشته باشد دسترسی آنها به درآمد محموله این کشتی را قطع کند. البته در حالی که اغلب رسانه‌ها این خبر را به نحوی پوشش دادند که گویا این کشتی به تازگی دچار مساله شده است بررسی‌ها نشان می‌دهد ماجرا کشمکشی میان دولت مستعفی یمن و حوثی‌هاست که به ماه قبل برمی‌گردد.

اویل پرایس چهارشنبه نوشت، یک نفتکش که در ساحل یمن سرگردان است، احتمال منفجر شدن و ایجاد یک فاجعه در منطقه را دارد.

دولت مستعفی یمن که از پشتیبانی عربستان سعودی و امارات برخوردار است، طی نامه‌ای به سازمان ملل نوشته که شرایط وخیم است و به زودی یک فاجعه بزرگ محیط زیستی و انسانی در دریای سرخ به وجود می‌آید.   کشتی مورد بحث حامل یک میلیون بشکه نفت خام است و رسانه‌ها ادعا می‌کنند که متخصصان انرژی می‌می‌ترسند افزایش گاز بالاخره باعث انفجار و بیرون ریختن نفت شود. یک تیم از سازمان ملل سعی کرده به این کشتی نزدیک شود و شرایط را بررسی کند.

البته نامی از این متخصصان انرژی تاکنون برده نشده است. یک کارشناس نفتی گفته است: « تا وقتی که یک بازرسی فنی از طرف سازمان ملل صورت نگیرد، تشخیص خطر دقیق این نفتکش سخت است ولی احتمال ایجاد یک وضعیت اضطراری جدی برای محیط زیست واضح است. انفجار احتمالی که منجر به بیرون ریختن این نفت شود، تاثیری عمیق بر محیط زیست دریای سرخ می‌گذارد و درگیری‌های موجود جلوی تلاش‌ها برای کنترل این آلودگی را می‌گیرند».

اویل پرایس ادعا کرده که این نفتکش جزو اموال شرکت نفت دولتی یمن بوده و قبل از جنگ، هم برای ذخیره و هم به عنوان یک پایانه تخلیه نفت از آن استفاده می‌شد. ظرفیت کل نفتکش سه میلیون بشکه است و از 2015 سرگردان بوده است و متخصصان به‌شدت نگران پوسیدگی بدنه کشتی هستند که می‌تواند باعث نشتی یا سرریز نفت به دریا شود.

دیروز گاردین نوشت که حوثی‌ها مجوز ورود نماینده‌های سازمان ملل به دریای سرخ برای ارزیابی ماجرا را صادر نکرده‌اند.

نفتکش در واقع به شرکت نفت یمن تعلق داشته است و در واقع یک مینی ترمینال نفت خام است که از سال 2015 تاکنون که منطقه به تصرف حوثی‌ها در آمده کاری نکرده است.

حوثی‌ها ضمانت می‌خواهند که در صورت ورود نماینده سازمان ملل به ماجرا، آنها به درآمد حاصل از فروش این 1 میلیون بشکه نفت خام که حدود 80 میلیون دلار می‌ارزد دسترسی خواهند داشت.

 مارک لا کوکف، هماهنگ‌کننده اقدامات بشردوستانه سازمان ملل در یمن ماه پیش گفته بود: «اگر در بدنه کشتی شکاف ایجاد شود یا منفجر شود، شاهد آلودگی خط ساحلی در طول دریای سرخ خواهیم بود. با توجه به زمان و جریان آب، این آلودگی می‌تواند به کانال سوئز هم راه یابد و تا تنگه هرمز هم برسد».

گاردین می‌نویسد این نفتکش به خودی خود یادگار روزهایی است که اقتصاد یمن در حال کار کردن و فعال بود.  انتظار می‌رود با تمام مسائلی که این کشتی تاکنون پشت سر گذاشته هنوز بالغ بر 1 میلیون و 140 هزار بشکه نفت خام در خود داشته باشد.

 

 

ارسال نظر