کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۸/۰۴/۲۹ - ۰۱:۰۰:۳۸
کد خبر: ۱۴۸۹۴۶

نفت ۱۵۰ دلاری در صورت عدم توافق با ایران

ایلنا|پایگاه «سی‌ان‌بی‌سی» در گزارشی به عواقب عدم توافق با ایران بر سر مساله هسته‌ای پرداخته و اذعان کرد که جنگ احتمالی در خلیج‌فارس، نفت را به بالای ۱۵۰ دلار خواهد رساند. یک سال پس از خروج امریکا از برجام، این سند در معرض مخاطره قرار گرفته و تنش‌ها در منطقه در حال افزایش است. ایران در قالب کاهش تعهدات برجامی، سقف غنی‌سازی اورانیوم خود را افزایش داده است و صورت بروز هرگونه تقابل نظامی بین ایران و امریکا یا ایران و اسراییل، قیمت نفت به رقمی نجومی خواهد رسید. هرگونه تقابل نظامی با ایران ممکن است عبور یک سوم نفت جهان که از خلیج فارس عبور می‌کند را با مشکل مواجه کند و قیمت نفت را به بیش از ۱۵۰ دلار برساند. همچنین به تعویق افتادن یک توافق بین امریکا و ایران ممکن است تنش‌ها را هر لحظه بیشتر کند.

افزایش 7.7 درصدی پالایش نفت چین

تسنیم| چین تنها در ژوئن حدود 53.70 میلیون تن نفت خام پالایش کرد که 7.7 درصد نسبت به سال قبل افزایش داشت و نرخ رشد آن 4.9 درصد نسبت به ماه قبل بالا رفت. میزان پالایش روزانه به 1.79میلیون تن در ژوئن رسید که 116 هزار تن نسبت به ماه مه ‌بیشتر بود. به گزارش اویل پرایس، پالایش نفت خام چین در نیمه اول 2019، معادل 316.97 میلیون تن بود که 5.8 درصد به صورت سالانه افزایش داشت.

کل تولید نفت خام در چین حدود 16.3 میلیون تن بود که یک درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشت. تولید روزانه 537 هزار تن، یک افزایش 13هزار تنی را نسبت به ماه مه ‌نشان می‌دهد. واردات نفت خام چین در ماه ژوئن 39.58 میلیون تن بود که 15.2 درصد به صورت سالانه افزایش داشت. چین در فاصله زمانی ژانویه تا ژوئن 2019 حدود 245میلیون تن نفت خام وارد کرد که 8.8 درصد نسبت به سال قبل بالا رفته بود و نرخ رشد 0.6 درصد بالاتر از سه ماهه اول سال بود.

آخرین وضعیت آبی ایران

ایرنا| میزان بارش‌های کشور بر اساس تازه‌ترین گزارش شرکت مدیریت منابع آب ایران در حوضه‌های شش‌گانه اصلی تا ۲۸ تیرماه به ۳۳۶.۶میلی متر رسیده است که این میزان نسبت به مدت مشابه پارسال با بارش ۱۶۷.۱ از رشدی ۱۰۱ درصدی برخوردار شده است. این میزان بارش در حالی صورت گرفته که بر اساس گزارش‌ها سایه خشکسالی همچنان مستدام است و هنوز بسیاری از مناطق کشور با تنش آبی مواجه هستند بر اساس بررسی صورت گرفته ۵۹ شهر کشور امسال از نظر سطح تنش در وضعیت قرمز (یعنی کمبود بیشتر از ۲۰ درصد) قرار دارند و در پیک مصرف روزانه احتمال کمبود آب در آنها وجود دارد. تابستان امسال ۳۴ شهر از نظر سطح تنش در وضعیت نارنجی (یعنی کمبود بین ۱۰ تا ۲۰ درصد) قرار دارند و در پیک مصرف روزانه احتمال کمبود آب در آنها وجود دارد.  ۱۴۰ شهر کشور تابستان امسال از نظر سطح تنش در وضعیت زرد قرار دارند در پیک مصرف ساعتی احتمال کمبود آب در آنها وجود دارد.

 

ارسال نظر