نفت با پهپاد بالا و پایین رفت

۱۳۹۸/۰۴/۲۹ - ۰۰:۵۵:۴۱
کد خبر: ۱۴۸۹۴۲

گروه انرژی|

قیمت نفت در معاملات روز جمعه پس از انتشار خبر ادعای مقامات امریکایی مبنی بر سقوط یک پهپاد ایرانی توسط ناو امریکایی در تنگه هرمز، حدود 2 درصد افزایش پیدا کرد. در ادامه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی این خبر امریکا را تکذیب کرده و اعلام کرد مدارک دروغ بودن این ادعا را به زودی منتشر می‌کند. این تکذیبیه باعث شد قیمت‌ها نسبت به رشد ابتدای روز حدود 7 دهم درصد عقب بکشند و به رشد 1.3 درصدی بسنده کنند.

افزایش قیمت‌های روز جمعه پس از آن اتفاق افتاد که یک روز قبل از آن کاهش شدیدی را به دلیل قوت گرفتن احتمال دیدار یک سناتور جمهوری‌خواه امریکایی با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران تجربه کرده بود.

چهارشنبه شب، نشریه امریکایی پولیتیکو با انتشار خبری در بخش آنلاین خود مدعی شد که رند پال، سناتور جمهوری‌خواه ضد جنگ در جریان بازی گلف با آقای ترامپ، موافقت او را برای مذاکره با وزیر خارجه ایران جلب کرده است. این نشریه هدف آقای پال از این مذاکره را کاهش تنش میان کاخ سفید و تهران اعلام کرده است.

پس از انتشار این خبر، نفت برنت در روز پنجشنبه ۲.۷ درصد کاهش یافت. برنت از ابتدای هفته جاری تاکنون بیش از پنج درصد کاهش داشته است. شاخص قیمت نفت امریکا نیز روز پنجشنبه ۲.۶ درصد سقوط کرده بود که چهارمین کاهش روزانه متوالی بود و از ابتدای هفته جاری تاکنون بیش از 6 درصد کاهش نشان می‌دهد. همچنین قیمت هر بشکه نفت سنگین ایران، پایه سبد نفتی اوپک، به کمتر از ۵۵ دلار رسید. دیدار رندپال، سناتور جمهوری‌خواه امریکایی با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران با اجتناب ایران از این ملاقات محقق نشد.

شیب کاهش قیمت‌های نفت پس از افزایش مجدد تولید نفت امریکا بعد از سپری شدن توفان خلیج مکزیک، از چهار روز پیش و شکل‌گیری شایعات رسانه‌ای درباره ابراز تمایل مشروط ایران به مذاکره با امریکا شتاب بیشتری به خود گرفته بود. به‌طوری که قیمت هر بشکه نفت پایه وست‌ تگزاس اینترمدیت در این 4 روز نزدیک به ۳ دلار کاهش یافته است.

به گزارش یورونیوز، ایران بارها تاکید کرده که رفع تحریم‌های نفتی را به عنوان پیش شرط اصلی آغاز مذاکرات دو جانبه با ایالات متحده می‌داند. تحلیلگران بازار جهانی نفت معتقدند، نگرانی بازار از رفع تحریم‌های نفتی ایران و افزایش عرضه نفت در بازار جهانی دلیل اصلی سیر نزولی قیمت نفت طی روزهای اخیر بوده است.

امیدواری بازار نفت نسبت به کاهش تنش میان ایران و امریکا اما پنجشنبه شب به دنبال ادعای رییس‌جمهور ایالات متحده مبنی بر ساقط شدن یک پهپاد ایرانی بر فراز تنگه هرمز توسط ناو امریکایی بار دیگر رنگ باخت و موجب رشد مجدد قیمت‌های نفت در بازار جهانی شد. پس از اظهارات دونالد ترامپ درباره هدف قرار دادن پهپاد ایرانی، بهای معاملات آتی نفت برنت روز جمعه یک دلار و ۱۷ سنت یا معادل ۱.۹ درصد افزایش یافت و به ۶۳ دلار و ۱۰ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت امریکا نیز دیروز ۸۳ سنت یا ۱.۵ درصد افزایش یافت و به ۵۶ دلار و ۱۳ سنت در هر بشکه رسید. ادعای پنجشنبه شب امریکا اما از سوی مقامات ایرانی تکذیب شد. ایران اعلام کرد هیچ اطلاعی درباره از دست دادن یک پهپاد ندارد.

عامل دیگری که از افزایش قیمت‌های نفت در روز جمعه پشتیبانی کرد، اظهارات مقامات بلندپایه بانک مرکزی امریکا بود که انتظارات برای کاهش نرخ‌های بهره را تقویت کرد.

بر اساس گزارش رویترز، در این بین آژانس بین‌المللی انرژی به دلیل کندی رشد اقتصاد جهانی، پیش‌بینی نرخ رشد تقاضا برای نفت در سال ۲۰۱۹ را از ۱.۲ میلیون بشکه در روز به ۱.۱ میلیون بشکه در روز کاهش داد.

فاتح بیرول، رییس آژانس بین‌المللی انرژی به رویترز گفت: اگر اقتصاد جهانی به خصوص اقتصاد چین ضعیف‌تر شود، ممکن است این آژانس در نرخ‌های مورد پیش‌بینی خود دوباره تجدیدنظر کند.

بانک بارکلیز نیز با اشاره به احتمال رشد کمتر تقاضا و ضعیف شدن وضعیت اقتصاد کلان جهانی، قیمت مورد پیش بینی برای نفت خام در نیمه دوم سال ۲۰۱۹ و سال ۲۰۲۰ را کاهش داد. این بانک قیمت مورد پیش‌بینی برای نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت در نیمه دوم امسال را دو دلار کاهش داد و به ترتیب ۶۹ دلار و ۶۱ دلار در هر بشکه پیش بینی کرد. همچنین قیمت مورد پیش‌بینی برای نفت برنت در سال ۲۰۲۰ را شش دلار کمتر کرده و ۶۹ دلار و قیمت وست تگزاس اینترمدیت را پنج دلار کاهش داد و ۶۲ دلار در هر بشکه پیش‌بینی کرد.

 

ارسال نظر