سرمایه‌گذاری ایران در پالایشگاه هندی

۱۳۹۸/۰۴/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۸۸۵۱

تسنیم|

ایران آماده است در توسعه پالایشگاهی در جنوب هند سرمایه‌گذاری کند. ایران به دنبال راه‌های جدید رشد در بحبوحه تضعیف تحریم‌های امریکاست.

به گزارش رویترز، درآمد ایران از صادرات کاهش چشمگیری داشته بنابراین تامین مالی طرح‌های توسعه اقتصادی آن با مشکل مواجه شده است. در نتیجه تردیدهایی در مورد سرمایه‌گذاری ایران در پالایشگاهی در جنوب هند به وجود آمده است. ایران حداقل سهم را در این پروژه دارد.

پس از اینکه هند خرید نفت از ایران را به دنبال تحریم‌های امریکا کاهش داد و از ماه مه‌کاملا متوقف کرد، در مورد شرکت ایران در این پروژه سوالاتی به وجود آمد. علی چگینی، سفیر ایران در هند گفت: «ما آمادگی خود را برای سرمایه‌گذاری در این پالایشگاه اعلام کرده‌ایم». وی افزود: «ما هیچ محدودیتی برای کار با هم نداریم، چه سرمایه‌گذاری باشد چه هر نوع قرارداد مشترک دیگری، ما برای آن آماده ایم».

هند بزرگ‌ترین مشتری نفت ایران پس از چین است ولی واردات از ایران را پس از لغو معافیت‌ها توسط واشنگتن در ماه‌ مه ‌متوقف کرد. امریکا این معافیت‌ها را به 8 کشور از جمله هند داده بود تا نفت ایران را وارد کنند. نفتیران اینترترید، شعبه سوییسی شرکت نفت ملی ایران، 15.4 درصد سهام در شرکت چنای پترولیوم دارد. این شرکت زیرمجموعه‌ای از بزرگ‌ترین پالایشگاه دولتی هند، ایندین اویل است. ایندین اویل 52 درصد سهام در این پالایشگاه دارد. چنای پترولیوم قصد دارد تا 5.1 میلیارد دلار برای جایگزینی پالایشگاه ناگاپاتینام در ایالت جنوبی تامیل نادو با ظرفیت 20 هزار بشکه در روز با یک پالایشگاه 180 هزار بشکه‌ای سرمایه‌گذاری کند. چگینی گفت امیدوار است بانک پاسارگاد، یک بانک بزرگ ایرانی که خدمات اقتصادی و خرده فروشی ارایه می‌دهد، به زودی شعبه‌ای در هند باز کند و مستقیم با بانک UCO هند و بانک IDBI کار کند. این بانک پرداخت پول نفت ایران را به صورت روپیه به تهران انجام می‌داد. هند قبل از تعلیق خرید نفت ایران، پول آن را به روپیه پرداخت می‌کرد.

 

ارسال نظر