کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۸/۰۴/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۸۶۷۶

عدم موفقیت کره‌جنوبی  در جایگزینی نفت ایران

تسنیم|واردات نفت کره‌جنوبی در ژوئن ۱۲.۶درصد کاهش یافت که این مساله نشان می‌دهد کره‌جنوبی نتوانسته است جایگزین موثری برای نفت ایران پیدا کند.

رویترز اعلام کرد کره جنوبی به‌دنبال لغو معافیت‌ها از تحریم‌های امریکا در ژوئن برای دومین ماه هیچ نفتی از ایران وارد نکرد. واردات نفت کره از ایران در نیمه اول سال جاری 36.9 درصد نسبت به سال قبل کاهش یافته است.

کره جنوبی پنجمین واردکننده بزرگ نفت خام و یکی از مشتریان اصلی ایران است که از ماه می، پس از لغو معافیت‌ها واردات نفت از ایران را متوقف کرد. خریداران کره جنوبی بیشتر میعانات گازی و نفت فوق‌سبک را از ایران

وارد می‌کردند.واردات نفت از عربستان، بزرگ‌ترین عرضه‌کننده نفت به کره، در ژوئن 3.67 میلیون تن معادل 893806 میلیون بشکه بود که نسبت به 4.38 میلیون سال گذشته 16.2 درصد کاهش داشت.کره تلاش کرد جایگزینی برای نفت ایران بیابد و منابع واردات نفت خود را متنوع کند، بنابراین واردات از امریکا در ماه ژوئن تقریباً سه برابر شد و به 1.09 میلیون تن معادل 264745 بشکه در روز رسید.در نیمه اول سال جاری واردات نفت خام کره‌جنوبی 2 درصد کاهش یافت و به 72.7 میلیون تن معادل 2.93 میلیون بشکه در روز رسید.با افزایش واردات کره از امریکا، این کشور در نیمه اول سال جاری با عرضه 708 میلیون تن یا 312387 بشکه در روز نفت، چهارمین عرضه‌کننده بزرگ نفت به کره بود. این مقدار نسبت به 1.81 میلیون تن سال قبل چهار برابر شده بود.

هشدار در مورد لزوم تسویه پول گاز صنایع

ایرنا|معاون برنامه‌ریزی و پشتیبانی گازرسانی شرکت ملی گاز گفت: این شرکت در قالب تعهدات ۱۰۰ هزار میلیارد ریال از محل وصول مطالبات به حساب سازمان هدفمندی یارانه‌ها واریز می‌کند. او گفته است که شایسته نیست گاز در صنایع تولیدی و صنعتی مصرف شود ولی پول آن وصول نشده و به خزانه واریز نشود.

غلامرضا مشایخی روز دوشنبه افزود: اگر وصول مطالبات به جد پیگیری نشود امکان تأمین این مبلغ مشکل خواهد بود و مدیران شرکت گاز باید با هماهنگی و همکاری دستگاه‌های اجرایی در وصول مطالبات اهتمام جدی داشته باشند.

وی با بیان اینکه فروش گاز متعلق به بیت‌المال است افزود: شایسته نیست گاز در صنایع تولیدی و صنعتی مصرف شود ولی پول آن وصول نشده و به خزانه واریز نشود.

معاون برنامه‌ریزی و پشتیبانی گازرسانی شرکت ملی گاز ادامه داد: در ایران حدود ۳.۲ تریلیون مترمکعب گاز تولید می‌شود و باید از این نعمت خدادادی در رونق تولید و صادرات استفاده بهینه شود.مشایخی گفت: در سال‌های اخیر اقدامات خوبی در جلوگیری از افت فشار گاز در مناطق سردسیر کشور صورت گرفته و امید است فرهنگ استفاده درست از منابع گازی در کشور در بین مردم و صاحبان صنایع جا بیفتد.وی افزود: در دولت تدبیر و امید مقاوم‌سازی شبکه‌ها و گازرسانی به شهرک‌ها و نواحی صنعتی در راستای رونق تولید شتاب گرفته است.مشایخی گفت: علاوه براین در کشور تا حدودی به تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار عملیات گازرسانی اجرا شده و عملیات رساندن گاز به روستاهای کمتر از ۲۰ خانوار هم در اولویت است.

کاهش رشد تولید نفت شیل امریکا

تسنیم| در حالی که تولید شیل امریکا افزایش می‌یابد و پرمین همچنان رکورد‌های جدید تولید را می‌شکند، سرعت رشد آن با کاهش اخیر تولید بسیاری شرکت‌ها کند شده است.

به گزارش اویل پرایس، پس از اینکه قیمت نفت در سه ماهه چهارم 2018 سقوط کرد، بسیاری تولیدکنندگان مستقل هزینه‌های خود را در سال جاری کاهش دادند ولی سرمایه‌گذاران همچنان متقاعد نشده‌اند که سود مداوم خوبی داشته باشند.

در حالی که تولیدکنندگان بزرگ‌تر مثل شرکت‌های بزرگ اکسون و شورون در حال گسترش حضور خود در پرمین هستند و هدفشان افزایش میزان تولید طی چند سال آینده است، شرکت‌های کوچک اکتشافی و تولیدی حتی با وجود افزایش قیمت نفت امریکا به بالاتر از 60 دلار در هر بشکه، هنوز هم با چالش مواجه هستند. سرمایه‌گذاران و بانکداران در مورد سوددهی صنعت شیل تردید دارند.

برخی تولیدکنندگان کوچک که برای تامین مالی حفاری‌هایشان به وام‌گیری متکی هستند، حالا خود را در شرایطی می‌بینند که باید به دنبال جایگزینی برای ساختار بدهی باشند مثل اعلام ورشکستگی.طبق نظرسنجی از 161 شرکت انرژی، بخش نفت و گاز در سه ماهه دوم سال جاری پس از سه سال رشد، ثابت مانده است.

تولید نفت و گاز برای یازدهمین فصل پیاپی افزایش یافته ولی شاخص تولید نفت نشان می‌دهد رشد این تولید آهسته‌تر شده است . شاخص بی‌ثباتی 31 درجه بالا رفته و به پنجاه رسیده است که بالاترین حد از زمان معرفی این شاخص در 2017 است.

 

ارسال نظر