کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۸/۰۴/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۸۵۸۲

توقیف نفتکش قابل حل است

ایسنا|سخنگوی فراکسیون مستقلین مجلس شورای اسلامی گفت که طبق اعلام وزیر نفت مسائل مربوط به توقیف نقتکش ایرانی پیچیده نیست و قابل حل است. زنگنه گفته است که ایران امکان صادرات بنزین هم در وضع فعلی دارد.

مهرداد لاهوتی اظهار کرد: آقای زنگنه در جلسه صبح یکشنبه فراکسیون مستقلین در مورد فروش نفت با توجه به تحریم‌ها علیه ایران گفت که فضا در مورد صادرات و فروش نفت رو به بهبود است.وی افزود: آقای زنگنه همچنین گفتند موافق صادرات پتروشیمی هستیم و تولید بنزین هم از ۵۵ میلیون لیتر به ۱۱۰ میلیون لیتر رسیده که بر این اساس همه نیاز ما در داخل تولید می‌شود و امکان صادرات هم داریم. لاهوتی یادآور شد: وزیر نفت در خصوص توقیف نفتکش حامل نفت ایرانی هم توضیحاتی داد و گفت که مسائل مربوطه به این توقیف خیلی پیچیده نیست و قابل حل است. سخنگوی فراکسیون مستقلین در پایان یادآور شد: آقای زنگنه از امضای تفاهم‌نامه‌ای بین ایران و آذربایجان خبر داد که بر اساس آن قرار است برداشت مشترک ۵۰ -۵۰ بین دو کشور از میادین خزر انجام شود.

خرابکاری در خط لوله گاز در سوریه

ایلنا|خط لوله انتقال گاز بین میدان «شاعر» و کارخانه گاز «ابیلا» در حومه شرقی «حمص» مورد حمله خرابکارانه تروریستی قرار گرفت و فعالیت آن متوقف شد. به گزارش سانا، تروریست‌ها به خط لوله انتقال گاز از میدان «الشاعر» به کارخانه گاز «ابیلا» حمله کرده و موجب توقف فعالیت آن شدند.

کارگاه‌های فنی وابسته به وزارت نفت برای اصلاح این خط لوله و بازگرداندن آن به فعالیت دست به کار شده‌اند.خط لوله انتقال گاز که از فعالیت خارج شده روزانه به میزان دو میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب گاز را به کارخانه ابیلا و از آنجا به نیروگاه‌های تولید برق انتقال می‌دهد. عناصر تروریستی داعش در برخی مناطق بیابانی سوریه به دنبال حمله به مجتمع‌های مسکونی و تأسیسات حیاتی و نقاط نظامی هستند.

افزایش قیمت بنزین در عربستان

قیمت هر لیتر بنزین در عربستان از ۱.۴۴ ریال به ۱.۵۳ ریال افزایش یافت. آرامکوی عربستان اعلام کرد که قیمت بنزین با اکتان 91 را در داخل از 1.44 ریال در هر لیتر تا 1.53 ریال بالا می‌برد و بنزین با اکتان 95 را از لیتری 2.10 ریال به 2.18 ریال می‌رساند .این شرکت نفت بزرگ عربستان طی بیانیه‌ای اعلام کرد همگام با طرح‌های دولتی قیمت انرژی و آب را اصلاح می‌کند و قیمت این دو ماده همگام با تغییر قیمت جهانی تغییر داده می‌شوند.ریاض قیمت داخلی بنزین را سال گذشته هم در تلاش برای تقویت کارآمدی انرژی بالا برد که بخشی از طرح‌های اصلاحی دولت بودند . هدف این اصلاحات دور کردن بزرگ‌ترین صادر‌کننده نفت خام دنیا از نفت و متنوع کردن منابع درآمد آن است .

 

 

ارسال نظر