کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۸/۰۴/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۸۳۲۷

کاهش تولید نفت روسیه  به دلیل آلودگی

ایسنا| منابع صنعتی آگاه به رویترز اظهار کردند تولید نفت روسیه در اوایل ژوئیه به ۱۰ میلیون و 790هزار بشکه در روز رسید که پایین‌ترین حد از اوت سال ۲۰۱۶ است که ۱۰ میلیون و 710 هزار بشکه در روز نفت تولید کرده بود و کمتر از سطح تولید ۱۱ میلیون و 150 هزار بشکه در روز در ژوئن گذشته است. تولید نفت روسیه ممکن است ماه میلادی جاری بهبود پیدا کند. این کشور در ابتدای ژوئن نیز با افت تولیدش به ۱۰ میلیون و 870 هزار بشکه در روز روبرو شده بود اما سپس تولیدش بهبود یافت. یک منبع صنعتی آگاه گفت: تولید شرکت روس‌نفت که بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت جهان است در هفته اول ژوئیه نسبت به میانگین تولید ژوئن، ۱۱ درصد کاهش پیدا کرده است. بر اساس گزارش رویترز، این کاهش پس از کشف آلودگی نفت اورال در اواسط آوریل روی داد که باعث توقف جریان صادرات نفت از طریق خط لوله دروژبا به اروپا شد و از آن زمان، بخشی از جریان صادرات نفت از این مسیر احیا شده است. در این بین، روس‌نفت اعلام کرد که تولید نفت این شرکت به دلیل تصمیم شرکت خط لوله ترانس‌نفت برای کاهش دریافت نفت به دلیل مساله آلودگی نفت، کاهش پیدا کرده است. این شرکت اعلام کرده که ترانس‌نفت محدودیت قابل توجهی برای دریافت نفت از زیرمجموعه روس نفت وضع کرده است.

توسعه نفتی 18 میلیارد دلاری عربستان

تسنیم| آرامکو قراردادهایی به ارزش ۱۸ میلیارد دلار برای توسعه ۲ میدان نفتی خود امضا می‌کند. آرامکوی عربستان 34 قرارداد با ارزش 18 میلیارد دلار برای مهندسی، خرید و ساخت پروژه‌هایی در میادین نفتی مرجان و بری امضا کرده است. به گزارش رویترز، آرامکو قصد دارد ظرفیت تولید را در این دو میدان بالا ببرد. این افزایش تولید شامل 550 هزار بشکه در روز نفت خام عرب و 2.5 میلیون فوت مکعب در روز گاز می‌شود. در حال حاضر حداکثر ظرفیت تولید نفت این شرکت 12 میلیون بشکه است. شرکت‌های عربستان 50 درصد قراردادها را در مناقصه‌ها برنده می‌شوند که بیش از 90 شرکت و موسسه را شامل می‌شود. هدف پروژه توسعه میادین نفتی دریایی افزایش تولید 300هزار بشکه در روز نفت خام متوسط عرب در میدان نفتی مرجان، فرآوری 2.5 میلیارد فوت مکعب در روز گاز و تولید 360 هزار بشکه در روز نفت اضافی از اتان است. آرامکو همچنین قصد دارد تولید نفت خام سبک عربستان را از میدان نفتی دریایی بری 250 هزار بشکه در روز افزایش دهد.

معافیت از تحریم نفت ونزوئلا تمدید نمی‌شود

ایسنا| دولت ترامپ با جدیت در حال بررسی پایان معافیتی است که به شورون و چهار شرکت خدمات نفتی امریکایی اجازه داده است به همکاری با شرکت نفتی دولتی ونزوئلا ادامه دهند. این معافیت ۲۷ ژوئیه منقضی می‌شوند و عدم تمدید آنها ممکن است فروپاشی صنعت نفت ونزوئلا را تسریع کند. این معافیت‌ها در قالب یک مجوز کلی از سوی وزارت خزانه داری امریکا ۲۸ ژوئیه و همزمان با اعلام تحریم‌ها علیه صنعت نفت ونزوئلا صادر شده بود و به شرکت شورون، هالیبرتون، شلومبرگر، بیکرهیوز و ودرفورد اینترنشنال اجازه داده بود در برخی از کارها با شرکت PDVSA همکاری کنند. منابع آگاه به پلاتس گفتند: وزارت خزانه داری امریکا با هدف افزایش فشار روی دولت نیکلاس مادورو، رییس‌جمهور ونزوئلا درصدد است تا بگذارد این معافیت منقضی شود. یکی از این منابع آگاه که از برنامه‌های دولت امریکا مطلع است، گفت: اگر دولت امریکا این معافیت را تمدید نکند، شورون و سایر شرکت‌های امریکایی ۶۰ تا ۹۰ روز فرصت دارند تا به فعالیت‌هایشان در ونزوئلا خاتمه دهند.

تکذیب امتناع ترکیه از واردات نفت ایران

تسنیم| سفارت ترکیه در ایران اخبار امتناع از واردات انرژی از ایران برای پالایشگاه‌های این کشور را تکذیب کرد. برخی رسانه‌ها از جمله اسپوتنیک روسیه از بیانیه سفارت ترکیه در ایران خبر دادند که بر مبنای آن، پالایشگاه‌های این کشور از واردات نفت جمهوری اسلامی ایران امتناع کرده‌اند. سفارت ترکیه در ایران چنین بیانیه‌ای را تکذیب کرد و یادآور شد: در این باره هیچ خبر یا بیانیه‌ای منتشر نشده است و چنین چیزی صحت ندارد. مقامات ترکیه بارها اعلام کرده‌اند که تحریم‌های یک‌جانبه امریکا علیه ایران را رد کرده و آن را نمی‌پذیرند.

 

ارسال نظر