گزارش نیویورک‌تایمز درباره تضعیف تحریم نفتی امریکا

۱۳۹۸/۰۴/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۷۸۳۵

گروه انرژی|

نیویورک‌تایمز روز سه‌شنبه گزارشی مفصل منتشر کرد و در بخشی از آن نوشت که تحریم‌های امریکا به خاطر نفتکش‌هایی که به شکل رسمی و غیر رسمی در مدت اخیر از ایران نفت برده‌اند ضعیف شده است.

نیویورک‌تایمز می‌نویسد که یک نفتکش متعلق به شرکت سینوکم چین اخیرا ابتدا موقعیت خود در خلیج فارس را گزارش کرده و وضعیتش نشان داده که خالی است، کشتی بعد برای مدتی به تاریکی فرو‌رفته و وقتی دوباره برگشته وضعیتش نشان داده که پر است.

این روزنامه البته مستقیما مدعی نشده که این نفتکش موسوم به سینو انرژی 1 از ایران نفت برداشته باشد ولی لحن گزارش به شکلی است که ترامپ و دم و دستگاه تحریم او را زیر سوال می‌برد.

هفته پیش گزارشی منتشر شد که یک نفتکش به اسم سالینا به صورت رسمی از ایران نفت برداشته و در چین تخلیه کرده است. چیزی که اولین صادرات «رسمی» نفت ایران بعد از 2 می‌لقب گرفت. در این روز کاخ سفید در یک بیانیه اعلام کرد تصمیم ندارد مثل قبل برای مشتریان نفتی ایران استثناهای قابل توجه که به «معافیت» معروف شده در نظر بگیرد.

روزنامه امریکایی در گزارش دیروزش یک فایل پویانمایی از حرکت نفتکش سینو انرژی هم منتشر کرده است. شرکت‌هایی مثل تانکر ترک فعالیت کشتی‌ها در دنیا را ردیابی می‌کنند. فعالیت نفتکش‌هایی که به خلیج فارس رفت و آمد دارند هم برای رسانه‌ها جذابیت دارد تا درباره آن مطلب بنویسند.

نیویورک‌تایمز در گزارشش نوشته که در جاهایی از دنیا مثل دریای جنوبی چین هم کشتی‌ها بعضا به تاریکی فرو‌می‌روند ولی دلیلش این است که تردد درآنجا خیلی زیاد است و به خاطر مسائل فنی این اتفاق می‌افتد حال آنکه در خلیج فارس ماجرا این طور نیست.

اما نکته‌ای که ماجرای نفتکش شرکت سینوکم را متمایز می‌کند ارتباط و اتصال این شرکت با امریکا و کمپانی‌های این کشور است. امریکا تهدید کرده که هر کسی تحریم‌های نفتی ایران را نقض کند تنبیه می‌شود و بسیاری از شرکت‌ها نه به خاطر اینکه علاقه‌ای به همراهی با ترامپ داشته باشند بلکه به خاطر اینکه کسب و کارشان با شرکت‌های امریکایی گره خورده مجبورند اطاعت کنند.

سینوکم ازهمین جهت مورد توجه قرار گرفته. این شرکت حتی در هیوستون تگزاس دفتر دارد و با بوئینگ و اکسون موبیل هم کار و بار مشترک دارد. در ماه مارچ هم یک قرارداد تعمیق روابط با سیتی بانک امریکا امضا کرده است.

نیویورک‌تایمز نوشته که شعبه امریکای سینوکم سال 2013 رقمی معادل 1.7 میلیارد دلار در سهام نفت شیل سرمایه‌گذاری کرده است. خرید و فروش نفت خام ایران از نظر قوانین بین‌المللی غیرقانونی به حساب نمی‌آید.

 

 

ارسال نظر