کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۸/۰۴/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۷۵۷۳

چالش  همکاری    بیمه‌های بین‌المللی  برای  نفتکش‌ها

خانه ملت|  علی بختیار عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، به مشکلات پیرامون نفتکش‌های داخلی و علل وقوع حادثه برای آنها اشاره کرد و گفت: «شرکت ملی نفتکش» به دلیل تعدد نفتکش‌ها و جابه‌جایی نفت به اقصی نقاط جهان، بزرگ‌ترین ناوگان حمل و نقل تانکر دنیا است، اما مسائلی همچون نداشتن امکانات لازم برای تعمیرات تخصصی، عدم همراهی شرکت‌های بیمه‌ای بین‌المللی و کمبود قطعات پس از تشدید تحریم‌ها، مشکلاتی برای شرکت ملی نفتکش ایجاد کرده است تا جایی که می‌توان دلیل وقوع حوادث و آتش‌سوزی‌های اخیر برای نفتکش‌ها را عدم تعمیرات تخصصی و نصب قطعات جدید دانست.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه شرکت‌های بیمه‌ای بین‌المللی همراهی کافی را پس از تشدید تحریم‌ها با نفتکش‌های ایران ندارند، گفت: گاهی حوادثی همچون آتش‌سوزی برای نفتکش‌ها ناشی از مسائل فنی است لذا تعمیرات آنها باید به موقع انجام شود.

نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس آمادگی کمک به شرکت ملی نفتکش را دارد، ادامه داد: در شرایط تحریم کنونی شرکت‌های بیمه‌ای بین‌المللی همراهی کافی را با نفتکش‌های ایران ندارند، اما راهکاری‌هایی برای دستیبابی به بیمه بین‌المللی وجود دارد که اگر از این تجربیات و راهکار‌ها استفاده کنند مشکلات پیش آمده مرتفع خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه تعداد کمی از نفتکش‌ها استیجاری هستند، افزود: گاهی حوادث حمل‌و‌نقل دریایی ناشی از مسائل فنی است لذا تعمیرات آنها باید به موقع انجام شود، ضمن آنکه کمبود قطعات مشکل دیگری است که برای نفتکش‌ها در پی تحریم‌ها ایجاد شده است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شواری اسلامی با تاکید بر اینکه باید با برنامه‌ریزی دقیق از تخصص و دانش متخصصان داخلی برای تعمیر، بازسازی و ساخت نفتکش‌ها استفاده کرد، اظهار کرد: در این زمینه باید از توانمندی مجتمع‌های کشتی‌سازی و دیگر کشتی‌سازی‌های داخلی استفاده بیشتری کرد و بحران ایجاد شده برای نفتکش‌ها را رفع کرد.

رشد تصاعدی مصرف برق

توانیر|کارشناس ارشد مدیریت مصرف برق توانیرگفت: پایش نقشه برق کشور نشان‌دهنده افزایش مصرف برق است. شقایق یوسفی خاطرنشان کرد: دیروز استان‌های سمنان، خراسان جنوبی، یزد، مناطق جنوبی استان کرمان، هرمزگان، بوشهر، ایلام، البرز، زنجان، اردبیل، آذربایجان غربی و کردستان و کلانشهرهای مشهد و اهواز در منطقه زرد قرار داشتند که نشان‌دهنده رشد مصرف برق آنان است. ضرورت دارد که ساکنان این مناطق حداقل 5 درصد از مصرف خود بکاهند.

یوسفی اضافه کرد: نقشه مصرف برق دیروز نشانگر آن است که مناطق غرب مازندران، استان تهران، کلانشهر تهران، خوزستان و سیستان و بلوچستان روز یکشنبه در منطقه قرمز مصرف قرار گرفتند که نشان‌دهنده مصرف بیش از حد مجاز برق در این مناطق است. این مناطق ضروری است که 10 درصد از مصرف برق خود بکاهند.

وی افزود: نقاط سبز در نقشه استان‌هایی را با مصرف متعادل و عادی نشان می‌دهد و بیانگر آن است که مشترکان در این مناطق با صنعت برق همکاری بیشتری دارند.

مشترکان می‌توانند برای کاهش میزان مصرف برق در پیک روزانه که از ساعت 12 تا 16 تعیین شده است از دور کند کولرهای آبی استفاده کنند و کولرهای گازی و سایر وسایل سرمایشی را روی درجه 24 تنظیم کنند.

مشروط شدن گرید نفتی عراقی به فاو

ایسنا|  معرفی گرید نفتی جدید بصره مدیوم عراق به توسعه دپوی صادراتی فاو در خلیج فارس مشروط خواهد بود.

سازمان بازاریابی نفت دولتی عراق (سومو) سال گذشته اعلام کرد که سرگرم بررسی عرضه گرید نفتی بصره مدیوم است که کیفیت گریدهای فعلی شامل نفت سنگین بصره و نفت سبک بصره را تثبیت خواهد کرد زیرا تولید بیشتری از ذخایر نفت دارای کیفیت پایین تأمین می‌شود.

ثامر غضبان، وزیر نفت عراق در کنفرانس نفت عراق در لندن گفت: عرضه گرید نفتی بصره مدیوم به موجود بودن فضای ذخیره سازی کافی مرتبط خواهد بود. زمانی که ما دپوی فاو را تکمیل کنیم مخازن زیادی وجود خواهد داشت و ما امکان جداسازی گریدها را خواهیم داشت.

علی نظر الشاطاری، نایب رییس سومو سال گذشته به پلاتس گفته بود بصره مدیوم چگالی ۲۹ تا ۳۰ درجه و ۲ درصد سولفور خواهد داشت.

هر دو گرید نفت سنگین بصره و نفت سبک بصره از پایانه‌های صادرات نفت جنوبی عراق بارگیری می‌شوند.

شرکت مهندسی تویوی ژاپن سرگرم انجام بررسی فنی و بررسی طرح‌های پروژه توسعه فاو است که نتایج آن تا اکتبر آماده می‌شود.

بر اساس گزارش پلاتس، این پروژه خطوط لوله، پمپ‌ها و مخازن جدیدی را در نظر گرفته است که به افزایش ظرفیت صادراتی کمک خواهد کرد.

 

ارسال نظر