ادعای امریکا درباره حمله به تاسیسات نفتی عربستان

۱۳۹۸/۰۴/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۷۴۹۶
ادعای امریکا درباره حمله به تاسیسات نفتی عربستان

گروه انرژی| عراق به ادعای روزنامه وال‌استریت‌ژورنال که به نقل از منابع آگاه مبنی بر اینکه حمله پهپادی به تاسیسات نفتی عربستان سعودی در 14 می‌مصادف با 24 اردیبهشت از خاک عراق و نه از طریق حوثی‌های یمن صورت گرفته است، واکنش نشان داد. وال‌استریت ژورنال روز جمعه 28 ژوئن نوشت که ایالات متحده به این نتیجه رسیده است که حملات پهپادی 14 می‌از خاک عراق انجام شده‌اند. عراق اما از طریق عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر خود به این خبر واکنش نشان داده و گفته است که گزارش سازمان‌های اطلاعاتی و نیروی هوایی عراق نشان می‌دهد چنین اتفاقی از خاک عراق رخ نداده است.

صبح 14 می‌منابع خبری حوثی یمن خبر دادند که 2 ایستگاه پمپاژ نفت خام در عربستان را مورد حمله پهپادی قرار داده‌اند. در ادامه پس از پنج ساعت مقامات عربستان سعودی تایید کردند که تاسیسات نفتی در دو استان «الدوادمی» و «عفیف» مورد حمله انصارالله یمن قرار گرفته است.

این اتفاق چند روز بعد از حادثه در بندر نفتی فجیره رخ می‌داد. تاکنون هیچ گروهی به صورت رسمی مسوولیت حمله به دو نفتکش در بندر فجیره را بر عهده نگرفته است.

اکنون و با گذشت بیش از یک ماه از حمله پهپادی به تاسیسات نفتی عربستان سعودی، ایالات متحده ادعا کرده که بررسی‌هایش نشان می‌دهد این حمله نه توسط حوثی‌های یمن بلکه از خاک عراق صورت گرفته است. این ادعا در حالی طرح می‌شود که نخستین خبر مربوط به این حمله در روز 14 می ‌توسط منابع خبری حوثی منتشر شده بود. در آن تاریخ حوثی‌ها در بیانیه‌ای نوشتند این پیامی به مقامات سعودی و اماراتی بود که مفاد آن این است که سیاست‌های آنها در شعله ور کردن منطقه خواه در یمن یا مناطق دیگر سیاست خطرناکی است و باید آتش به داخل خانه آنها برسد و جنگ به داخل این کشورها کشیده شود.

خط لوله انتقال نفت «شرق-غرب» که در واقع محل حمله پهپادی به تاسیسات نفتی عربستان سعودی بود، خط لوله‌ایست که منابع غربی تلاش دارند آن را یکی از آلترناتیوها برای کم کردن وابستگی به تنگه هرمز توصیف کنند.

بعد از ادعای ایالات متحده مبنی بر انجام حمله پهپادی از خاک عراق، یک مقام عراقی عنوان کرده است که واشنگتن نه تصاویر فضایی و نه ادله ملموس از رادارها یا مشاهده این پهپادها ارایه نداده است و ارتش عراق نیز به نوبه خود کنترل هر نوع فعالیت در مرزهای مشترک با عربستان سعودی را تکذیب کرده است».

خبرگزاری صدا و سیما نیز دیروز واکنش عادل‌عبدالمهدی نخست‌وزیر عراق به این خبر را پوشش داده و نوشت: صرفنظر از گزارش‌های منابع امریکایی، سازمان‌های اطلاعاتی عراق تاکید کردند چنین چیزی رخ نداده است. امریکایی‌ها در گزارش‌های اطلاعاتی خود اعلام کردند ممکن است این هواپیماها از عراق به پرواز درآمده باشند. اما هیچ کدام از سازمان‌های اطلاعاتی ما و فرماندهی نیروی هوایی ما، این خبر را تایید نکردند. اگر چنین هواپیمایی از مرکز عراق به پرواز درآمده باشد باید 975 کیلومتر را طی کند تا به محل حمله برسد. اما اگر آنطور که جنبش انصارالله اعلام کرد این هواپیماها از یمن به پرواز درآمده باشند، آنها فقط باید 600 کیلومتر را طی می‌کردند.امریکا هنوز این ادعا را به صورت رسمی مطرح نکرده و خبر منتشر شده در وال‌استریت ژورنال نقل از 2 منبع آگاه است. وال‌استریت ژورنال نوشته این منابع گفته‌اند که «مایک پامپئو» وزیر خارجه امریکا این موضوع را طی تماس تلفنی‌اش با «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر عراق طی ماه جاری اعلام کرده است.

خبرگزاری تسنیم همچنین دیروز نوشت که امریکا تلاش دارد با دستاویز قرار دادن این ادعای جدید، نیروهای الحشد الشعبی در عراق (بسیج مردمی) را متهم کنند.امریکا پیش‌تر اعلام کرده بود که حملات اخیر به تأسیسات نفتی عربستان توسط نیروهای یمنی انجام شده است.

 

ارسال نظر