همسو شدن دلایل بازار برای رشد قیمت نفت

۱۳۹۸/۰۴/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۷۴۹۵
همسو شدن دلایل بازار برای رشد قیمت نفت

گروه انرژی|قیمت نفت برنت که در معاملات روز پنج‌شنبه هفته گذشته با 65 دلار و 67 سنت در هر بشکه بسته شد، در آخرین روز معاملات این هفته بازار جهانی (جمعه) با افتی معادل یک دلار و 26 سنت یا 1.92 درصد مواجه شد و به 64 دلار و 41 سنت در هر بشکه رسید. شاخص نفت امریکا (WTI) نیز یک دلار و 23 سنت یا 2.07 درصد کاهش داشت و در پایان روز جمعه با 58 دلار و 20 سنت معامله شد. نفت امریکا، روز پنج‌شنبه به 59 دلار و 43 سنت رسیده بود.

با وجود افت تقریبأ 2 درصدی برنت، این شاخص در پایان هفته کاری بازار جهانی به سود هفتگی رسید و دومین رشد هفتگی خود را تحت تأثیر احتمال تمدید توافق کاهش تولید اوپک و غیراوپک و انتظار برای مذاکرات روسای جمهور چین و امریکا در نشست جی‌20 در ژاپن رقم زد.

به گزارش رویترز، سران کشورهای جی 20 روز جمعه و شنبه در اوساکای ژاپن دیدار کردند ولی مهم‌ترین دیدار بین دونالد ترامپ و شی جین پینگ، روسای جمهور امریکا و چین در روز شنبه بوده است. یک جنگ تجاری بین دو اقتصاد برتر دنیا بر قیمت‌ها تاثیر گذاشته و ترس از ضربه خوردن تقاضای نفت به خاطر کند شدن رشد اقتصادی را بالا برده است. در دیدار دیروز دو رییس‌جمهور چین و امریکا، دو طرف توافق کردند که تعرفه بیشتری بر کالاهای وارداتی یکدیگر وضع نکنند و مذاکرات در این باره را از سر بگیرند. این تصمیم می‌تواند اثر مثبتی بر قیمت‌های نفت در بازار داشته باشد.

در حاشیه نشست جی‌20، وزرای انرژی روسیه و عربستان سعودی نیز با هم دیدار کردند. خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی در حساب توییتری خود نوشت که در حاشیه نشست سران گروه ۲۰ در ژاپن با الکساندر نواک، همتای روسی خود دیدار کرده و درباره بازار نفت بین‌المللی به گفت‌وگو نشسته است.

بر اساس گزارش رویترز، وزارت انرژی روسیه نیز اعلام کرد که الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه با خالد الفالح، همتای سعودی خود درباره همکاری در پیمان جهانی کاهش تولید نفت میان کشورهای اوپک و غیراوپک گفت‌وگو کرده است، با این حال به جزییات این مذاکرات درباره توافق مذکور اشاره‌ای نکرد. اما ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه دیروز اعلام کرد که مسکو و ریاض درباره تداوم سطح فعلی تولید نفت توافق کردند.

به گزارش اسپوتنیک، رییس‌جمهور روسیه گفت که این کشور با عربستان سعودی به توافق رسیده است تا سطح فعلی تولید نفت حفظ شود. روسیه که یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت جهان است، عضو اوپک نیست، ولی در مواردی با اعضای آن همکاری می‌کند.

رییس‌جمهوری روسیه افزود که دو کشور موضع مشترک خود نسبت به توافق آتی اوپک پلاس را هماهنگ کردند و از تمدید این توافق با میزان فعلی کاهش استخراج نفت حمایت خواهند کرد.

پوتین خاطرنشان کرد: در این باره که این توافق به چه مدت، شش یا ۹ماه تمدید شود، فکر خواهیم کرد. می‌توان آن را به مدت ۹ ماه تمدید کرد.

توافق اوپک و تعدادی از کشورهای صادرکننده نفت در خارج از این سازمان درباره کاهش استخراج از اوایل سال ۲۰۱۷ اعتبار دارد. میزان مورد توافق کاهش استخراج نفت در نیمه اول سال ۲۰۱۹، یک میلیون و ۲۲۰ هزار بشکه در روز در مقایسه با سطح اکتبر ۲۰۱۸ است که سهم روسیه در آن ۲۲۸ هزار بشکه در روز است. قرار است در نشست اوپک پلاس در وین در روزهای اول و دوم جولای درباره تمدید این توافق

تصمیم‌گیری شود.

صادرکنندگان نفت اوپک و غیراوپک قرار است در دیداری که روزهای اول و دوم ژوئیه (۱۰ و ۱۱ تیر) در وین برگزار می‌شود، درباره سرنوشت پیمان نفتی تصمیم‌گیری کنند. نفت برنت که در پایان سال 2018 با افت شدید قیمت به دلیل افزایش تولید نفت شیل امریکا مواجه شده بود، در نیمه اول 2019، با تأثیرپذیری بازار از توافق کاهش تولید اوپک و غیراوپک، حدود 20 درصد افزایش قیمت داشته در حالی که قیمت نفت امریکا بیش از 25 درصد بالا رفته است.

به گزارش رویترز، طبق نظرسنجی از 42 اقتصاددان و تحلیلگر، پیش‌بینی می‌شود قیمت نفت برنت به میانگین 67 دلار و 59 سنت در هر بشکه در 2019 برسد که از تخمین 68 دلار و 84 سنت ماه می‌کمتر است.

 

ارسال نظر