کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۸/۰۴/۰۵ - ۰۰:۴۱:۳۷
کد خبر: ۱۴۷۳۲۳

نگرانی IEA از اختلال عرضه نفت

تسنیم| فاتح البیرول، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی در کنفرانسی در مورد کارآمدی انرژی در دوبلین گفت: «ما در حال بررسی دقیق شرایط هستیم و بسیار نگرانیم. در صورت اختلال در عرضه، آماده‌ایم عکس‌العمل مناسبی نشان دهیم».

به گزارش اویل پرایس، درگیری در خاورمیانه هفته گذشته پس از سرنگونی پهپاد امریکایی بر فراز تنگه هرمز توسط ایران به نقطه‌ای حساس رسید. ایران می‌گوید این پهپاد حریم هوایی این کشور را نقض کرده است. امریکا مدعی است پهپادش در حریم هوایی بین‌المللی پرواز می‌کرده است».

در اوایل همین ماه، به دو نفتکش در دریای عمان درست خارج از تنگه هرمز حمله شد. تنگه هرمز یک مسیر کشتیرانی حیاتی است که خلیج فارس را به دریای عمان و آب‌های آزاد متصل می‌کند و حدود 30 درصد نفت دریایی و سایر مایعات از طریق آن منتقل می‌شوند».به گفته بیرول، افزایش قیمت نفت به خاطر بالا گرفتن درگیری‌ها بین امریکا و ایران در خاورمیانه باید بیشتر از این می‌بود ولی رونق تولید نفت شیل امریکا جلوی آن را گرفت.بیرول با اشاره به این نکته که جلوگیری از افزایش شدید قیمت نفت خبر خوبی برای مشتریان در سراسر دنیاست گفت: «با وجود این حمله‌ها، تأثیر چندانی بر قیمت نفت دیده نشده و دلیل اصلی آن رونق تولید نفت شیل امریکاست که باعث شده نفت زیادی در بازار داشته باشیم».

مصرف روزانه بنزین 94 میلیون لیتر

ایسنا| با گذشت ۹۶ روز از سال جاری، متوسط مصرف بنزین کشور با افزایش ۶ میلیون لیتری نسبت به سال ۹۷، به ۹۴ میلیون لیتر در روز رسید. این رقم در سال 97 به 88 میلیون لیتر در روز رسیده بود.

علیرضا صادق‌آبادی مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در این خصوص با بیان اینکه هم‌اکنون متوسط میزان مصرف بنزین کشور حدود 94 میلیون لیتر در روز است، گفت: ظرفیت تولید این محصول در کشور حدود 110 میلیون لیتر در روز است که از این میزان بنزین حدود 90 میلیون لیتر آن با گوگرد کمتر از 50 و 10 پی پی‌ام تولید می‌شود که در منطقه کم نظیر است.

رشد مصرف بنزین در 97 نسبت به سال 96 به 9.5 درصد رسید و طبق اعلام مدیرعامل وقت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در اسفندماه 97، پیش بینی شده رشد مصرف بنزین در سال 98 نسبت به سال 97 به 10.2 درصد برسد؛ از اینرو در صورت تحقق این پیش‌بینی، شاهد افزایش متوسط مصرف بنزین در سال جاری به 97 میلیون لیتر خواهیم بود.

کشف آلودگی جدید نفت روسیه

تسنیم| پالایشگاه یونی پترول چک دریافت نفت از خط لوله دروژبا را به خاطر آلودگی کلراید که در مرز اوکراین و اسلواکی پیدا کرده متوقف کرد ولی اپراتور خط لوله اسلواکی کشف این آلودگی را رد کرد.

به گزارش رویترز، پاول سواگر، رییس ذخایر استراتژیک دولتی چک گفت: «یونی پترول دیگر از خط لوله دروژبا نفت نمی‌گیرد چون آلوده به کلراید است. آزمایش‌های بیشتری در راه هستند».

ترنس پترول، اپراتور خط لوله اسلواکی که نفت روسیه را از اوکراین به پالایشگاه اسلواکی و بعد به جمهوری چک منتقل می‌کند، این گزارش را رد کرد و گفت که هیچ آلودگی در کار نیست.روسیه در ماه آوریل انتقال نفت به مشتریانش در غرب را به خاطر سطح بالای کلراید آلی که در خط لوله دروژبا وجود داشت، متوقف کرد. این آلودگی به پالایشگاه‌های آلمان، چک، لهستان، اسلواکی، مجارستان، اوکراین و بلاروس آسیب‌ رساند.

در روز چهارشنبه یک آلودگی جدید در شاخه شمالی خط لوله دروژبا بین بلاروس و لهستان گزارش شد ولی روز پنج‌شنبه انتقال نفت از سر گرفته شد.وزارت صنعت و تجارت چک اعلام کرد یک نمونه از مرز بین اسلواکی و اوکراین گرفته شده که آلودگی با سطح بالای کلراید را نشان می‌دهد. بنابراین یونی پترول دریافت نفت از این خط لوله را متوقف کرده است.

توسعه ایرانی نفت کرخه

شانا| تفاهمنامه توسعه میدان نفتی بندکرخه میان شرکت ملی نفت ایران و کنسرسیومی متشکل از چهار شرکت ایرانی امضا شده است.

علیرضا زمانی، سرپرست طرح توسعه میدان بندکرخه از امضای تفاهمنامه توسعه این میدان نفتی میان شرکت ملی نفت ایران و کنسرسیومی متشکل از چهار شرکت ایرانی خبر داد و گفت: مدارک فنی مورد نیاز دریافت و در این ارتباط، اعضای کمیته مشترک فنی معرفی شده‌اند؛ نمایندگان کنسرسیوم نیز از سایت بازدید کرده‌اند.

پیش از این، در نشست بررسی استراتژی‌های نوین برای کسب‌وکار شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی که در جریان نمایشگاه نفت امسال برگزار شد، فعالیت شرکت‌های E&P در قالب کنسرسیوم به منظور ایفای نقشی موثر و فعال در توسعه میدان‌های نفت و گاز کشور مورد تاکید قرار گرفته بود.

بر اساس این گزارش، میدان بندکرخه در جنوب غرب ایران و شمال غربی میدان اهواز قرار دارد. ساختمان میدان بندکرخه تاقدیسی و روند گستردگی آن شمال غرب- جنوب شرق و به ابعاد طولی ٣۵ کیلومتر و عرض ۵ کیلومتر است. این میدان دارای ۲ چاه اکتشافی و یک چاه ارزیابی است و ظرفیت تولید نفت در لایه سروک و ایلام آن مشاهده شده است.

 

ارسال نظر