نفت در ماه مه به روایت اوپک

۱۳۹۸/۰۳/۲۵ - ۰۰:۱۹:۴۷
کد خبر: ۱۴۶۴۵۲
نفت در ماه مه به روایت اوپک

گروه انرژی| نادی صبوری|

عصر پنج‌شنبه تازه‌ترین گزارش ماهانه اوپک، حاوی اطلاعاتی مهم از تولید و تقاضای نفت خام، سطوح قیمتی و مواردی از این دست که چشم‌انداز آینده برای این محصول کلیدی را تعیین می‌کند منتشر شد

طبق این گزارش سبد نفت خام اوپک ORB در ماه می‌با کاهش نسبی قیمت روبرو شد و 81 سنت معادل 1.1 درصد افت ارزش را تجربه کرد تا به متوسط 69.87 دلار در هر بشکه برسد. معاملات آتی نفت خام افتی شدیدتر را از سر گذراند، این وضعیت به ویژه در اواخر ماه تحت تاثیر نوسان بازار بود که عمدتا از نامشخص بودن چشم‌انداز اقتصادی و تشدید تنش تجاری میان امریکا و چین نشات گرفته بودند. تحت تاثیر این فضا معاملات آتی نفت خام به پایین‌ترین ارزش خود از فوریه تاکنون رسیدند. متوسط نفت خام برنت در ماه می‌با 1.9 درصد افت معادل 70 دلار و 30 سنت در هر بشکه بود. دبلیو تی‌ای اما با افتی شدیدتر مواجه شد و با 4.7 درصد کاهش به متوسط 60 دلار و 87 سنت در هر بشکه رسید. این اختلاف میان شدت کاهش قیمت، در مقایسه قیمت برنت و دبلیو تی‌ای با سال گذشته آن محسوس‌تر است؛ برنت نسبت به سال گذشته 4.9 درصد افت را تجربه کرده و دبلیو تی‌ای با 10.9 درصد افت روبرو شده است. دبیرخانه اوپک می‌نویسد در حالی که نفت خام برنت و نفت خام دوبی در ماه می‌به سمت وضعیت بک‌واردیشن حرکت کردند نفت خام دبلیوتی‌آی همچنان در وضعیت کنتانگو مانده است. صندوق‌های پوشش ریسک و دیگر مدیران مالی پوزیشن‌های گاوی خود در هر دو بازار برنت و دبلیو تی‌ای را کاهش داده‌اند.

با وجود اینکه دبیرخانه اوپک از وجود نشانه‌هایی مبنی بر احتمال کند شدن رشد اقتصادی در بعضی نقاط جهان در نیمه اول سال اذعان کرده است، اوپک پیش‌بینی خود از رشد اقتصادی جهان را بدون تغییر نسبت به گزارش قبلی 3.2 درصد عنوان کرد.

دبیرخانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام برآورد خود از تقاضای جهانی برای طلای سیاه را نسبت به گزارش قبل معادل 7 هزار بشکه در روز کاهش داده و 1 میلیون و 140 هزار بشکه در روز اعلام کرد. اوپک می‌نویسد که این تعدیل بیشتر از کندی تقاضا مشاهده شده در نیمه اول سال در کشورهای OECD ناشی شده است. برآورد می‌شود که عمده رشد تقاضا از کشورهای آسیایی عمدتا هند و چین و کشورهای امریکایی OECD حاصل شود.

با وجود مشاهده داده‌های کمتر از انتظار در زمینه عرضه نفت خام امریکا، اوپک همچنان برآورد خود از رشد عرضه نفت خام کشورهای غیر اوپکی را بدون تغییر نسبت به گزارش قبل 2 میلیون و 140 هزار بشکه در روز اعلام کرد.

  ذخایر اندکی بالاتر از متوسط 5 ساله

در حالی که در دوره افت شدید قیمت که از اواسط 2014 آغاز شد مساله ذخایر تجاری نفت خام جهان و سطح آنها به دغدغه مهم تولیدکنندگان نفتی تبدیل شد، گزارش جدید اوپک می‌نویسد که داده‌های مقدماتی حاکی از افزایش 25 میلیون بشکه‌ای در سطح ذخایر تجاری کشورهای OECD است. سطح فعلی اکنون 54 میلیون بشکه بالاتر از مدت مشابه سال گذشته و 7.6 میلیون بشکه بالاتر از متوسط 5 ساله این ذخایر است.

طبق گزارش سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام، متوسط بهای یکی از انواع نفت خام صادراتی ایران به نام Iran Heavy که در اوپک معیار است در ماه می‌به متوسط 67 دلار و 86 سنت در هر بشکه رسید که افتی 1 درصدی نسبت به قیمت ماه آوریل را نشان می‌دهد.

  افت قابل توجه تولید نفت اوپک

بر اساس داده‌های منابع ثانویه اوپک، تولید نفت خام ایران در ماه می‌افتی قابل توجه را ثبت کرد. این منابع تولید نفت خام ایران در این ماه را 2 میلیون و 370 هزار بشکه در روز اعلام کردند که کاهشی 227 هزار بشکه‌ای نسبت به تولید ماه آوریل نشان می‌دهد. چنین سطحی از افت در ماه‌های اخیر بی‌سابقه بوده است. نکته جالب توجه این است که عربستان نیز در این ماه نسبت به ماه قبل از آن 76 هزار بشکه نفت کمتری تولید کرد.

با استناد به داده‌های منابع ثانویه، کل اوپک در این ماه روزانه 29 میلیون و 876 هزار بشکه نفت خام تولید کرد تا پس از مدت‌ها سطح تولیدی پایین‌تر از 30 میلیون بشکه در روز را تجربه کند. گفتنی است ایران در ماه می‌به صورت رسمی آمار تولید نفت خام خود را اعلام نکرده است.

رویترز در واکنش به گزارش اوپک نوشت که اذعان این گزارش به کاهش چشم‌انداز برای رشد تقاضا، نشانه‌ای از این است که محدودیت‌های خودخواسته کشورهای اوپک در کاهش عرضه فعلا ادامه پیدا می‌کند.

  زمزمه تمدید کاهش تولید؟

در مدت اخیر بحث بر سر اینکه طرح کاهش تولید نفت خام که از 2017 تاکنون توسط کشورهای اوپک و چند کشور غیر اوپکی به رهبری روسیه انجام می‌شده است در نشست بعدی این کشورها چه سرنوشتی پیدا می‌کند. در حالی که عربستان به وضوح از تمایل خود برای ادامه طرح کاهش تولید صحبت کرده است، از میان روس‌ها صداهای مخالف در این زمینه برخاسته است. بعد از ایگور سچین مدیرعامل شرکت روس‌نفت، جمعه نوبت به الکساندر دیوکوف مدیرعامل گازپروم نفت رسید که عنوان کند اوپک و غیر اوپک باید تولید نفت خام خود را افزایش دهند.  روس‌ها بر این باور هستند سیاست کاهش تولید در نهایت سهم بازار مشارکت‌کنندگان در این طرح را کاهش می‌دهد. دیوکوف گفته است که قیمت حدود 55 الی 65 دلار در هر بشکه برای تولیدکنندگان روسی معقول است و آنها به سطوح بالاتر احتیاج ندارند.

این در حالی است که بارها در مجاری مختلفی برآورد شده است عربستان به نفت خام بین 70 تا 80 دلار در هر بشکه و حتی بالاتر از 80 دلار در هر بشکه برای تنظیم بودجه خود احتیاج است.

جان کمپ تحلیلگر نفتی چندی پیش در گزارشی که به اختلاف عربستان و امریکا بر سر قیمت معقول نفت خام پرداخته بود نوشت: «پادشاهی قیمتی بالای 70 دلار و حتی شاید 80 دلار در هر بشکه احتیاج دارد. عربستان برای تامین هزینه‌های خود، انجام یک تحول پرهزینه اقتصادی و دیگر مسائلی که دارد، به چنین سطوحی از قیمت نیازمند است.»

 

ارسال نظر