کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۸/۰۳/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۶۳۷۳

یک قدم تا تمدید توافق اوپک پلاس

شانا| وزیر انرژی و صنعت امارات اعلام کرد که سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به حفظ محدودیت تولید نزدیک‌تر شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز از مونترال، سهیل المزروعی، وزیر انرژی و صنعت امارات، روز سه‌شنبه اعلام کرد که با توجه به سطح کنونی ذخیره‌سازی نفت، کاهش تولید نفت باید حداقل تا پایان سال جاری میلادی تمدید شود. وی با اشاره به اینکه از استمرار کاهش تولید حمایت می‌کند، گفت: تصمیم درست تمدید خواهد بود. وزیر انرژی و صنعت امارات افزود: فکر می‌کنم تقاضا برای نفت در سال ۲۰۲۰ میلادی بالا باشد. المزروعی همچنین اعلام کرد که کشورهای عضو اوپک برای تعیین تاریخ برگزاری نشست آینده این سازمان با تولیدکنندگان نفت غیر عضو اوپک، تلاش می‌کنند، اما تأکید کرد که ترجیحی میان برگزاری این نشست در ماه ژوئن یا ژوئیه ندارد. وی گفت: از نظر من این مساله مهم نیست و ما درباره تفاوت دو هفته‌ای صحبت می‌کنیم. مهم‌ترین چیز این است که امروز می‌دانیم باید تمدید کنیم. وزیر انرژی و صنعت امارات همچنین ابراز امیدواری کرد تنش‌های تجاری میان امریکا و چین در آینده حل و فصل شود.

رشد مصرف انرژی به سبب تغییر اقلیم

ایسنا| کارشناسان محیط زیست در یک مطالعه گسترده مشاهده کردند که سال گذشته میزان انتشار گاز کربن در صنعت انرژی جهانی از سال ۲۰۱۱ میلادی با بیشترین سرعت افزایش یافته‌ است. در گزارش سالانه انرژی جهانی شرکت BP برای اولین‌بار تاکید شده که نوسانات دمایی، استفاده جهانی از سوخت‌های فسیلی را با وجود اقدامات صورت گرفته برای مقابله با تغییرات آب و هوایی افزایش داده است.

به گفته کارشناسان میزان انتشار گاز کربن در سال ۲۰۱۸ حدود دو درصد افزایش داشته که نسبت به سال‌های ۲۰۱۱ به بعد سریع‌تر بوده‌ است. در این بررسی آمده‌ است: میزان انتشار گاز کربن در صنعت انرژی جهانی در سال گذشته طی مدت یک دهه با بالاترین سرعت افزایش داشته‌ است. تغییرات دمایی ثبت شده که حاکی از گرم‌تر یا سردتر شدن روزها بیش از حد طبیعی است به جهش بزرگ در میزان مصرف گاز در جهان طی ۳۰ سال کمک کرده‌ است. به نوشته روزنامه گاردین، همچنین این تغییرات دومین افزایش متوالی مصرف زغال سنگ را به دنبال داشته و روند کاهشی ثبت شده طی مدت سه سال را که اوایل این دهه گزارش شده بود، تغییر داده‌ است.

برق وزارت نیرو قطع شد

تسنیم| قطع برق در محدوده شمال میدان ونک و جایی که ساختمان اصلی وزارت نیرو واقع شده، موجب شد تا برق این وزارتخانه نیز قطع شود و در حالی که مراکز مهمی چون وزارتخانه‌ها باید مجهز به مولدهای اضطراری تأمین برق بوده و بلافاصله بعد از قطع برق شبکه، این مولدها وارد مدار شوند، در وزارت نیرو به دلیل بروز نقص فنی این مولدها به مدار وارد نشدند و موجب شد، قطعی برق در این وزارتخانه چند ساعتی ادامه‌دار شود.

مصطفی رجبی‌مشهدی سخنگوی صنعت برق در خصوص دلیل قطعی برق ساختمان وزارت نیرو گفت: قطع برق ساختمان به دلیل قطع برق یکی از فیدرهای فشار متوسط ایستگاه بیهقی و به دلیل نقص فنی در فیدرخانه ساختمان وزارت نیرو بود.

رجبی‌مشهدی یادآور شد: در همان 10 دقیقه اول، برق فیدر مربوط به ایستگاه بیهقی وصل شد.

وی در خصوص دلایل عدم راه‌اندازی مولد اضطراری ساختمان وزارت نیرو گفت: نقص فنی به گونه‌ای بود که راه‌اندازی مولد اضطراری ممکن نبود. اما با تلاش همکاران این مشکل رفع شد.

در آخرین رزمایش ملی آمادگی برق اضطراری، در آبان ماه سال گذشته، مولدهای اضطراری وزارت نیرو به موقع وارد مدار شده بودند و عملکرد مطلوبی از خود نشان دادند، اما با اتفاق دیروز، به نظر می‌رسد فاصله بین زمان برگزاری مانورها و رسیدگی به وضعیت مولدهای اضطراری باید کوتاه‌تر از گذشته شود. برق وزارت نیرو پس از چند ساعت خاموشی، مجددا وصل شد.

آخرین وضعیت بارش‌ها

تسنیم| برای نخستین‌بار در ۵۰ سال اخیر، بارش‌های کشور در یک سال آبی از مرز ۳۳۲ میلی‌متر گذشته و با ثبت ۳۳۲.۱ میلی‌متر بارش در ۲۶۱ روز ابتدایی سال آبی جاری، شاهد ثبت رشدی ۱۰۲ درصدی در میزان بارش‌ها نسبت به مدت مشابه سال قبل هستیم.

بر اساس آمار رسمی دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت مدیریت منابع آب ایران، ارتفاع کل ریزش‌های جوی از اول مهر 97 تا بیستم خرداد 98 (261 روز ابتدایی سال آبی جاری) بالغ بر 332.1 میلی‌متر است.

این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت (234 میلی‌متر) 42 درصد افزایش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته (164.8 میلی‌متر) 102 درصد افزایش نشان می‌دهد.

از مجموع 332.1 میلی‌متر بارش ثبت‌شده در 261 روز ابتدایی سال آبی جاری، 92.1 میلی‌متر سهم پاییز، 131.9 میلی‌متر سهم زمستان و 108.1 میلی‌متر سهم 82 روز نخست بهار است.

 

ارسال نظر