کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۸/۰۳/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۶۰۲۱

تحریم  بی‌اثر پتروشیمی ایران

ایسنا| تحلیلگران غربی بر این باورند که اقدام جدید امریکا در تحریم گروه هلدینگ پتروشیمی ایران، تاثیر چندانی ندارد. تحریم‌های جدید در راستای تلاش دولت ترامپ برای افزایش فشار اقتصادی حداکثری روی ایران اعمال می‌شوند. پیش از این واشنگتن در آوریل حاضر به تمدید معافیت نفتی برای مشتریان نفتی بزرگ ایران نشد تا صادرات نفت ایران را بنا بر خیال واهی خود به صفر برساند.وزارت خزانه‌داری امریکا روز جمعه اعلام کرد که ۳۹ نهاد مرتبط با صنایع پتروشیمی ایران را در فهرست تحریم‌های خود قرار داده است. طبق بیانیه وزارت خزانه‌داری امریکا، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس و همچنین ۳۹ شرکت وابسته به صنایع پتروشیمی خلیج فارس تحریم شده‌اند. پیش از این همکاری و معامله شهروندان امریکایی با ایران ممنوع بود. بنابراین جدیدترین تحریم‌ها تنها برای شرکت‌ها و شهروندان غیرامریکایی کاربرد دارد. با این حال بنا بر گزارش رویترز، سه تحلیلگر و یک مقام سابق وزارت خزانه‌داری اظهار کردند که جدیدترین تحریم‌ها احتمالاً تأثیر چندانی نخواهد گذاشت، زیرا شرکت‌های غیرامریکایی پیش از این به دلیل تحریم‌های موجود برای همکاری با بخش پتروشیمی ایران با محدودیت مواجه شده‌اند.تحت تحریم‌هایی که در پنجم نوامبر سال ۲۰۱۸ پس از خروج ترامپ از توافق هسته‌ای ایران خارج شد وضع شد، هر کس محصولات پتروشیمی ایران را معامله کند با فهرستی از تحریم‌ها از جمله ممنوعیت از سوی امریکا مواجه خواهد شد.مقام سابق وزارت خزانه‌داری که مایل نبود نامش فاش شود به رویترز گفت: تحریم‌های جدید تأثیر چندانی نخواهد گذاشت، زیرا اکثر شرکت‌های چند ملیتی به دلیل محدودیت‌هایی که پیش از این اعمال شده برای همکاری با ایران با مشکل مواجه شده‌اند.

افزایش 3 درصدی قیمت طلای سیاه

ایسنا| در آخرین روز معاملات طلای سیاه، بهای نفت تحت تاثیر اظهارات عربستان سعودی درباره نزدیک شدن اوپک به توافق درباره تمدید کاهش تولید، حدود سه درصد صعود کرد و به افزایش هفتگی دست یافت.بهای معاملات آتی وست‌تگزاس‌اینترمدیت امریکا ۱.۴۰ دلار یا ۲.۷ درصد افزایش یافت و در ۵۳.۹۹ دلار در هر بشکه بسته شد و برای کل هفته ۰.۹ درصد افزایش را به ثبت رساند.بهای معاملات آتی نفت برنت ۱.۶۲ دلار یا ۲.۶ درصد افزایش یافت و در ۶۳.۲۹ دلار در هر بشکه بسته شد و برای کل هفته ۲.۱ درصد افزایش نشان داد.نگرانی‌ها نسبت به تقاضای ضعیف برای انرژی و عرضه فزاینده امریکا، شاخص‌های قیمت نفت را هفته گذشته وارد روند نزولی کرد که از نظر فنی به کاهش ۲۰ درصدی قیمت از اوج اخیرش اطلاق می‌شود.قیمت‌ها از این خبر می‌دهد که ممکن است مذاکرات میان امریکا و مکزیک در خصوص تعرفه‌ها پیشرفت مثبتی داشته باشند و انتظارات برای تمدید توافق کاهش تولید گروه اوپک پلاس در پایان ماه میلادی جاری حمایت شدند.

خالد الفالح - وزیر انرژی عربستان سعودی - که برای شرکت در یک کنفرانس اقتصادی به روسیه سفر کرده بود، اظهار کرد: کشورهای عضو اوپک و متحدانشان باید توافق کاهش تولید را تمدید کنند.

وی گفت: اوپک به توافق نزدیک شده است اما مذاکرات بیشتری با کشورهای غیر اوپک که در این توافق مشارکت کرده‌اند باید انجام شود.میهیر کاپادیو - مدیرعامل شرکت «سان گلوبال اینوسمنت» - اظهار کرد: قیمت‌ها به اخباری که از واشنگتن منتشر می‌شوند واکنش نشان می‌دهند، زیرا سرمایه‌گذاران نسبت به ادامه جنگ لفظی ترامپ با چین و مکزیک مضطرب مانده‌اند و با نشانه‌های کندی اقتصاد جهانی، سرمایه‌گذاران از این واهمه دارند که تعرفه‌ها روی روند تولید، تأثیر منفی خواهد گذاشت و تقاضا برای نفت را به نوبه خود متأثر می‌کند.

همچنین آماری که روز جمعه منتشر شد نشان داد شمار دکل‌های حفاری نفت فعال امریکا که بزرگ‌ترین کاهش هفتگی را در شش هفته گذشته داشته است از افزایش قیمت‌ها حمایت کرد.

 

ارسال نظر