دردسرهای اوپک برای تغییر زمان یک نشست

۱۳۹۸/۰۳/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۵۹۳۰

گروه انرژی|

پس از آنکه اختلاف‌ها در اوپک‌پلاس بر سر تاریخ برگزاری نشست این سازمان بالا گرفت، مقامات نفتی عربستان و روسیه در هفته جاری دیدار می‌کنند تا درباره بازار نفت گفت‌وگو کنند. یک سال پیش عربستان سعودی و روسیه به توافقی رسیدند که مسیر جدیدی را برای بازار نفت تعیین کرد و این دو کشور که معمار توافق اوپک پلاس هستند هفته جاری دوباره دیدار می‌کنند تا اختلاف نظرهای خود درباره این پیمان را حل و فصل کنند.

سعودی‌ها می‌خواهند کاهش تولید گروه اوپک پلاس پس از پایان مهلت آن در ژوئن، تا پایان سال تمدید شود اما روسیه تمایلی برای ادامه کاهش تولید ندارد.

این دو کشور در حال حاضر نمی‌توانند سایر گروه را برای تغییر زمان نشست نیم سالانه خود در وین متقاعد کنند.

در همین راستا ایران نیز روز چهارشنبه مخالفت خود با به تأخیر انداختن زمان نشست رسمی اوپک را به این گروه اعلام کرد. در این روز رویترز نوشت نامه‌ای را از بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران مشاهده کرده که در آن وی با پیشنهاد اوپک برای تغییر زمان برگزاری نشست رسمی این گروه از تاریخ ۲۵ و ۲۶ ژوئن به اوایل ژوئیه مخالفت کرده است.  طبق برنامه اوپک، کشور‌های عضو این گروه روز ۲۵ ژوئن در وین دیدار خواهند کرد و سپس روز بعد با روسیه و سایر تولیدکنندگان غیراوپک که در توافق کاهش تولید مشارکت دارند، دیدار می‌کنند. با این حال روسیه تعویق زمان برگزاری دیدار تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک به سوم و چهارم ژوئیه را پیشنهاد کرده و گویا عربستان سعودی از این پیشنهاد حمایت کرده است، اما ایران و سایر کشور‌ها با چنین اقدامی مخالف هستند.

اوپک اعلام کرد الجزایر و قزاقستان نیز در نامه‌های جداگانه دیگری با تغییر تاریخ این نشست مخالفت کردند.بر اساس گزارش رویترز، منابع متعدد در اوپک اظهار کرده‌اند تغییر زمان نشست مستلزم موافقت همه اعضا است.

البته این یکی از ابتدایی‌ترین مشکلاتی است که کشورهای تولیدکننده نفت در وضعیت فعلی برای کار جمعی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. منافع متفاوت و افزایش نوسان بازار، تصمیم‌گیری آنها را دشوارتر کرده است. نفت از جنگ‌های تجاری که امریکا به راه انداخته و تأثیر تحریم‌های این کشور روی روند عرضه، ضربه خورده است. در حالی که عربستان سعودی به قیمت‌های بالاتر نیاز دارد و مشتاقانه تولیدش را کاهش داده است، منافع روسیه چندان مشخص نیست و در کاهش تولید تعلل ورزیده است.

جیووانی استانوو، تحلیلگر نفتی در گروه یو بی‌اس درباره دیدار وزرای انرژی عربستان و روسیه در هفته جاری گفت: انتظار دارم پیام قوی‌تری از سوی خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی داده شود اما الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه تمامی گزینه‌ها را باز نگه خواهد داشت. نواک و الفالح به سن‌پترزبورگ خواهند رفت تا در کنفرانس مجمع اقتصادی بین‌المللی به میزبانی پوتین شرکت کنند. این نخستین دیدار رودرروی دو وزیر از زمان نشست جده در ماه مه خواهد بود که شکاف میان منافع این دو کشور آشکارتر شد.

ولادیمیر پوتین که درباره سیاست همکاری با اوپک حرف نهایی را می‌زند قرار است در کنفرانس مجمع اقتصادی بین‌المللی سن پترزبورگ سخنرانی کند. موضع رییس‌جمهور روسیه در آوریل در خصوص حمایت کشورش از تمدید توافق کاهش تولید مبهم بود و اظهار کرد این امر به وضعیت بازار بستگی خواهد داشت.

دستیار رییس‌جمهور روسیه گفته است پوتین فعلاً برنامه‌ای برای دیدار با هیات سعودی ندارد با این حال وی تماس با الفالح در حاشیه این کنفرانس را منتفی نداشت. در هر صورت الفالح ممکن است این فرصت را پیدا کند که در دیدار بعدازظهر روز پنج‌شنبه پوتین با سرمایه‌گذاران خارجی، با وی صحبت کند.

ایگور سچین، مدیرعامل روس‌نفت که از یاران نزدیک پوتین است مدت‌ها نسبت به مزایای همکاری با اوپک بدبین بوده و هفته جاری مجدداً از این پیمان انتقاد کرد. وی گفت: شرکت روس‌نفت سرگرم مذاکره با دولت برای جبران ضرری است که از توافق کاهش تولید میان روسیه و اوپک در صورت تمدید آن تا پایان سال متحمل خواهد شد. سچین منطق روسیه برای پایبندی به توافق کاهش تولید را زیر سوال برد و گفت: در صورت تمدید توافق اوپک پلاس، امریکا سهم بازار روسیه را تصاحب خواهد کرد.

با این حال الفالح اخیراً در مصاحبه با خبرگزاری دولتی عربستان اظهار کرد که وی شاهد است که توافقی در میان کشورهای گروه اوپک پلاس درباره ادامه همکاری در نیمه دوم امسال شکل می‌گیرد.

    اطمینان‌بخشی   پوتین

در راستای اختلاف‌های ایجاد شده میان عربستان و روسیه بر سر بازار نفت، ولادیمیر پوتین به تازگی گفته است که روسیه و اوپک درک متفاوتی از قیمت مناسب برای نفت دارند اما دو طرف به همکاری برای مدیریت بازار ادامه خواهند داد.

ولادیمیر پوتین در ادامه عنوان کرده است: روسیه با قیمت نفت در محدوده ۶۰ تا ۶۵ دلار در هر بشکه مشکلی ندارد زیرا بودجه این کشور بر مبنای قیمت ۴۰ دلار هر بشکه نفت بسته شده است. از سوی دیگر عربستان سعودی که بزرگ‌ترین عضو اوپک است تنوع اقتصادی کمتری دارد و از آنجا که بودجه این کشور بر مبنای قیمت بالاتر نفت است، قیمت بالاتری را می‌خواهد.

سعودی‌ها می‌خواهند کاهش تولید گروه اوپک پلاس پس از پایان مهلت آن در ژوئن، تا پایان سال تمدید شود اما روسیه تمایلی برای ادامه کاهش تولید ندارد.

رییس‌جمهور روسیه گفت: ما باید عوامل زیادی شامل میزان تولید ایران و ونزوئلا، مشکلات در لیبی و نیجریه و افزایش مصرف در فصل تابستان را در نظر بگیریم. درباره اینکه ما چه ملاحظاتی داریم و باید چه کاری در نیمه دوم سال انجام دهیم حرفی نمی‌زنم اما به اتفاق همکارانمان در اوپک تصمیم قاطعی خواهیم گرفت.

 

 

ارسال نظر