کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۸/۰۳/۱۳ - ۰۰:۴۲:۰۶
کد خبر: ۱۴۵۸۵۱

سهم 2 درصدی صنعت از مصرف آب

تسنیم| دبیر کمیته تخصصی صنعت و معدن رویداد ملی سازگاری با کم‌آبی در نشست دبیران کارگروه‌های مختلف رویداد ملی سازگاری با کم‌آبی اظهار داشت: سهم آب بخش صنعت در کشور از مجموع مصرف آب، بین 1.8 تا 2درصد است که از این 2درصد، سهم نیروگاه‌ها، دامداری‌ها، پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها حدود یک‌درصد است و یک‌درصد نیز به خود تولید اختصاص دارد.

فتحعلی محمدزاده، از ایجاد 230 تصفیه‌خانه صنعتی در شهرک‌های صنعتی کشور خبر داد و افزود: 10 شهرک صنعتی کشور علاوه بر تصفیه‌خانه دارای برنامه استحصال آب هستند.محمدزاده به تلاش شرکت شهرک‌های صنعتی برای استفاده از آب‌های نامتعارف در این بخش اشاره کرد و گفت: با استفاده از سیستم استحصال آب، آب‌های نامتعارف برای شهرک‌های صنعتی استفاده می‌شوند و این کار از سال 1396 آغاز شده است.وی از تلاش برای انتقال واحدهای صنعتی زیادآب‌بر به نقاط پر آب‌تر خبر داد و خاطرنشان کرد: تلاش می‌شود صنایعی در شهرک‌های صنعتی مستقر شوند که نیاز کمتری به آب دارند.محمدزاده گفت: تولید تجهیزات کم آب‌بر در دستورکار تعدادی از شرکت‌های مستقر در شهرک‌های صنعتی قرار گرفته است و علاوه بر آن ممیزی و بهینه‌سازی مصرف انرژی در واحدهای مستقر صورت می‌گیرد.وی خاطرنشان کرد: سهم صنعت در مصرف آب که اکنون حدود 2درصد است، طبق تکلیف قانون، تا پایان برنامه ششم توسعه با رونق تولید باید به 3 تا 4درصد برسد.

ورود توتال فرانسه به ال‌ان‌جی امریکا

ایسنا| گروه انرژی فرانسوی توتال پس از کنار کشیدن خریدار چینی قرار شد کسب و کار گاز طبیعی مایع شرکت توشیبا در امریکا را تحویل گرفته و ۸۰۰ میلیون دلار نقد از این گروه ژاپنی دریافت کند.

این دو شرکت اعلام کردند توتال ۱۵ میلیون دلار بابت سهام در دارایی‌های تگزاس پرداخت می‌کند و توشیبا نیز به توتال ۸۱۵ میلیون دلار بابت تحویل گرفتن تمامی قراردادهای مربوط به این کسب و کار پرداخت خواهد کرد.این گروه ژاپنی پیش از این اعلام کرده بود فعالیت‌های LNG امریکایی این شرکت ممکن است حداکثر یک تریلیون ین (۹ میلیارد دلار) ضرر روی دست توشیبا بگذارد.توشیبا قراردادی دارد که تحت آن باید هزینه ثابت برای فرآوری LNG از فریپورت LNG را به مدت ۲۰ سال پرداخت کند فارغ از اینکه بتواند بعدها خریداری برای این سوخت به نرخ روز پیدا کند.

توتال در بیانیه‌ای اعلام کرد خرید دارایی‌های LNG توشیبا در راستای استراتژی توتال برای تبدیل شدن به یک بازیگر بزرگ در بازار LNG انجام گرفته است.

شرکت ENN اکولوژیکال هولدینگز چین سال گذشته توافق کرده بود کسب و کار LNG توشیبا را خریداری کند اما با اشاره به ناکامی در جلب موافقت سهامداران و یک پنل امریکایی که بر سرمایه‌گذاری‌های خارجی نظارت دارد، این قرارداد را در آوریل لغو کرد.بر اساس گزارش رویترز، در آن زمان تحلیلگران گفته بودند افت قیمت LNG برای تحویل فوری این قرارداد را غیرجذاب کرده است.

آخرین آمار مصرف برق

ایسنا| با توجه به خنک شدن نسبی هوا روند افزایش مصرف تا حدودی تعدیل شده و به حدود ۴۶ هزار مگاوات رسیده است.

پیش از شروع خردادماه افزایش ناگهانی دما موجب شده بود تا پیک بار نسبت به سال گذشته حدود ۱۳ درصد افزایش پیدا کند ولی در طی چند روز اخیر با کاهش دما، روند افزایش سریع بار نیز تعدیل شده و رشد مصرف به حدود دو تا سه درصد رسیده است.

بنا بر اعلام وزارت نیرو، پیک مصرف برق در شنبه شب به حدود ۴۶ هزار و ۳۰۱ مگاوات رسیده بود که این رقم در مقایسه با اوج مصرف مدت مشابه سال گذشته حدود ۳۱۰۰ مگاوات افزایش پیدا کرده است.

روز شنبه کل مبادلات برق کشور در زمان پیک حدود ۱۶۴۴ مگاوات بوده است که از این میزان ۱۱۴۴ مگاوات مربوط به صادرات و ۲۰۳ مگاوات مربوط به واردات برق بوده است. همچنین در این روز میزان ذخیره نیروگاه‌ها به ۷۱۰۰ مگاوات و مصرف برق صنایع نیز به ۴۶۹۱ مگاوات رسیده بود.

براساس پیش‌بینی صورت گرفته در آستانه تعطیلات پایان هفته و شروع مسافرت‌ها بار شهرهای بزرگ و پیک مصرف تا حدودی کمتر خواهد شد.

آخرین آمار بارش‌ها

تسنیم| از مجموع ۳۳۰.۷ میلی‌متر بارش ثبت‌شده در ۲۵۱ روز ابتدایی سال آبی جاری، ۹۲.۱ میلی‌متر سهم پاییز، ۱۳۱.۹ میلی‌متر سهم زمستان و ۱۰۶.۷ میلی‌متر سهم ۷۲ روز نخست بهار است.بر اساس آمار رسمی دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت مدیریت منابع آب ایران، ارتفاع کل ریزش‌های جوی از اول مهر 97 تا دهم خرداد 98 (251 روز ابتدایی سال آبی جاری) بالغ بر 330.7 میلی‌متر است.این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت (231.9 میلی‌متر) 43 درصد افزایش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته (162.4 میلی‌متر) 104 درصد افزایش نشان می‌دهد.از مجموع 330.7 میلی‌متر بارش ثبت‌شده در 251 روز ابتدایی سال آبی جاری، 92.1 میلی‌متر سهم پاییز، 131.9 میلی‌متر سهم زمستان و 106.7 میلی‌متر سهم 72 روز نخست بهار است.

 

ارسال نظر