افت تولید نفت روسیه در برابر رشد صادرات نفت خام عراق

۱۳۹۸/۰۳/۱۳ - ۰۰:۴۱:۱۱
کد خبر: ۱۴۵۸۵۰
افت تولید نفت روسیه در برابر رشد صادرات نفت خام عراق

گروه انرژی|

با شروع فصل ارایه آمارهای غیررسمی تولید، صادرات و واردات نفت، برخی کشورها دیروز آمارهای نفتی مربوط به خود را منتشر کردند. در میان کشورهای متقاضی نفت خام، آمار واردات نفت کره جنوبی نشان داد که این کشور در ماه مه، 13.5 درصد از واردات نفت خام خود را به نسبت سال قبل کاهش داده است و آمار واردات نفت ژاپن از ایران، بیانگر کاهش خرید نفت تهران توسط توکیو در ماه آوریل بود. در میان کشورهای عرضه‌کننده نفت خام نیز، تولید نفت کانادا به دلیل آتش‌سوزی در جنگل‌های آلبرتا که نزدیک به میادین نفتی بودند، به میزان 65 هزار بشکه در روز کاهش یافت. کشور عراق نیز توانست صادرات نفت خود در ماه مه را به اندازه 106 هزار بشکه در روز افزایش دهد و رقم صادرات نفت خود را به روزانه ۳ میلیون و ۵۷۲ هزار بشکه برساند. اما آماری که بیش از سایر گزارش‌ها توجه دنیا را به خود جلب کرد، مربوط به تولید نفت روسیه بود که به دلیل مساله آلودگی نفتی در خط لوله صادرات نفت دروژبا با ظرفیت انتقال یک میلیون بشکه در روز به پایین‌ترین میزان تولید این کشور از ماه ژوئن سال 2018، یعنی 11 میلیون و 110 هزار بشکه در روز رسید. این میزان به نسبت ماه پیش از آن 120 هزار بشکه در روز کاهش تولید را نشان می‌دهد.

تولید نفت روسیه ماه میلادی گذشته در پی بحران آلودگی نفت، به پایین‌ترین میزان در ۱۱ ماه اخیر سقوط کرد. آمار وزارت انرژی روسیه نشان داد تولید نفت این کشور در ماه مه به ۱۱.۱۱ میلیون بشکه در روز رسید که در مقایسه با ۱۱.۲۳ میلیون بشکه در روز در آوریل کاهش نشان داد و پایین‌ترین سطح تولید از ژوئن سال ۲۰۱۸ بود. تولید نفت روسیه به تن در ماه مه به ۴۷.۰۰۴ میلیون تن در مقایسه با ۴۵.۹۷۵ میلیون تن در آوریل رسید.

به گزارش رویترز، این کاهش تولید عمدتاً به دلیل آلودگی نفت در خط لوله صادرات نفت دروژبا بود که برای انتقال یک میلیون بشکه در روز یا معادل یک درصد از تقاضای جهانی برای نفت مورد استفاده قرار می‌گرفت.

این خط لوله که در دهه ۱۹۶۰ ساخته شد، نفت روسیه را به اروپا شامل کشورهای آلمان، مجارستان، لهستان و اسلواکی منتقل می‌کند. روسیه انتظار دارد پاکسازی این خط لوله شش تا هشت ماه به طول بینجامد.

همچنین اوپک و سایر تولیدکنندگان بزرگ شامل روسیه با هدف متعادل کردن بازار جهانی توافق کرده‌اند تولیدشان را به مدت شش ماه مجموعاً ۱.۲ میلیون بشکه در روز محدود کنند. سهم روسیه از این کاهش تولید که سطح تولید اکتبر ۲۰۱۸ را مبنا قرار داده، ۲۲۸ هزار بشکه در روز است که سقف تولید روسیه را ۱۱.۱۸ میلیون بشکه در روز قرار می‌دهد.قرار است مقامات اوپک و روسیه اواخر ماه میلادی جاری برای بازنگری در سیاست تولید نفت برای نیمه دوم سال در وین دیدار کنند. طبق نظرسنجی رویترز، عربستان سعودی که بزرگ‌ترین صادرکننده عضو اوپک است تولیدش را در ماه مه بالا برد اما افزایش تولید این کشور برای جبران صادرات کمتر ایران کافی نبود.

نظرسنجی رویترز نشان داد تولید اوپک که متشکل از ۱۴ عضو است در ماه مه به ۳۰.۱۷ میلیون بشکه در روز رسید که ۶۰ هزار بشکه در روز در مقایسه با آوریل کاهش داشت و پایین‌ترین میزان تولید اوپک از سال ۲۰۱۵ بود.

به گزارش ایسنا، تولید گاز طبیعی روسیه نیز در ماه میلادی گذشته ۶۳.۲۸ میلیارد متر مکعب یا معادل ۲.۰۴ میلیارد متر مکعب در روز بود که در مقایسه با ۶۴.۳ میلیارد متر مکعب آوریل کاهش داشته است.

   افزایش صادرات نفت عراق

وزارت نفت عراق روز شنبه اعلام کرد که صادرات نفت خود را در ماه می‌نسبت به ماه پیش از آن (مارس) حدود 106 هزار بشکه در روز افزایش داده است.به گزارش تارنمای اینترنتی وزارت نفت عراق، شرکت بازاریابی نفت این کشور (سومو) در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: عراق در ماه یاد شده ۱۱۰ میلیون و ۷۳۶ هزار و ۶۷۰ بشکه نفت صادر کرد که میانگین روزانه آن ۳ میلیون و ۵۷۲ هزار بشکه است.عراق در ماه مارس روزانه تنها ۳ میلیون و ۴۶۶ هزار بشکه نفت فروخته بود. به گزارش ایرنا، عراق در ماه می‌از فروش نفت، 7 میلیارد و ۳۸۴ میلیون و ۲۹۵ هزار دلار درآمد داشته است. عاصم جهاد، سخنگوی وزارت نفت عراق مجموع نفت خام صادراتی در این ماه از میدان‌های نفتی در مرکز و جنوب این کشور را 106 میلیون و ۶۷۵ هزار و ۸۸۱ بشکه اعلام کرد.

جهاد افزود: نفت صادراتی از میادین کرکوک (شمال) و بندر جیهان (در مرز ترکیه) سه میلیون و ۱۶۶ هزار و ۲۶۱ بشکه و از میدان القیارة (در استان نینوا در شمال عراق) ۸۹۴ هزار و ۵۲۸ بشکه بود.

سخنگوی وزارت نفت عراق همچنین میانگین صادرات روزانه نفت از بندر بصره در ماه می‌را ۳ میلیون و ۴۴۱ هزار بشکه، از میدان کرکوک و صادرات آن از طریق بندر جیهان را ۱۰۲ هزار و از میدان «القیاره »۲۹ هزار بشکه

 بیان کرد.

   کاهش تولید نفت کانادا

شرکت نفت و گاز کانادا به دلیل آتش‌سوزی گسترده در جنگل‌های آلبرتا میادین نفتی موجود در این منطقه را بطور موقت تعطیل کرده استبه گزارش رویترز، شرکت نفت و گاز کانادا اعلام کرد که به دنبال آتش‌سوزی در جنگل در آلبرتا ۶۵ هزار بشکه در روز از تولید خود کاهش خواهد داد.

این شرکت اعلام کرده است که ۲۴۰ نفر از پرسنل خود را از میادین عملیاتی «پلیکان لیک» و «وودن هوس» به منظور حفظ امنیت از منطقه خارج کرده است.

   کاهش واردات نفت کره جنوبی

اطلاعات اولیه وزارت بازرگانی، صنعت و انرژی کره جنوبی نشان می‌دهد واردات نفت خام این کشور در ماه می‌13.5 درصد نسبت به سال قبل کاهش یافته و به 82.3 میلیون بشکه رسیده است.سئول در ماه آوریل سال جاری 95-7 میلیون بشکه و در ماه می‌سال گذشته 95.2 میلیون بشکه در روز نفت وارد کرده بود.به گزارش رویترز، اطلاعات نهایی بعدأ در همین ماه توسط شرکت ملی نفت کره اعلام می‌شود. وزارت نفت کره جنوبی واردات را بر اساس کشور عرضه‌کننده کاهش نداده است. کل واردات نفت خام کره در آوریل به صورت سالانه 9.8 درصد افزایش یافت و به 95.7 میلیون بشکه رسید.

   خرید 169 هزار بشکه‌ای نفت ایران توسط ژاپن

اطلاعات اولیه وزارت دارایی ژاپن نشان می‌دهد واردات نفت خام این کشور از ایران 42 درصد به صورت ماهانه کاهش یافته و به 169 هزار و 100 بشکه در روز در ماه آوریل رسیده است. این کاهش یک ماه پس از افزایش واردات این کشور از ایران تا 292 هزار و 209 بشکه در روز اتفاق افتاد.

به گزارش اویل پرایس، افزایش ماه مارس واردات نفت خام ایران به خاطر از سرگیری واردات در ماه فوریه بود، چون پالایشگاه‌های محلی خریدشان را بالا برده بودند. واردات نفت ایران در ماه فوریه 76 هزار و 57 بشکه در روز گزارش شد که اولین واردات نفت از ایران طی 4 ماه بود.

ژاپن واردات نفت ایران را به خاطر تحریم‌های امریکا متوقف کرده بود. در آوریل، پالایشگاه‌های ژاپن واردات نفت از ایران را پس از افزایش تنش‌های ژئوپلیتیکی بین واشنگتن و تهران و لغو معافیت‌ها تعلیق کردند. ژاپن با 127 میلیون نفر جمعیت دومین اقتصاد بزرگ جهان و سومین واردکننده نفت خام جهان است. ژاپن بزرگ‌ترین واردکننده گاز طبیعی مایع جهان هم هست و پس از آن چین و کره جنوبی قرار دارند. این کشور سومین وارد‌کننده بزرگ زغال‌سنگ پس از هند و چین است.

اقدام ترامپ برای لغو معافیت‌های خریداران نفت ایران، واردکنندگان بزرگ و ناظران بازار را شوکه کرد؛ چون انتظار می‌رفت معافیت‌ها ادامه یابد تا بشکه‌های نفت بیشتری در بازار برای جبران کاهش تولید اوپک باقی بماند.

به گزارش تسنیم، سرگردانی ژاپن از آن جهت است که این کشور تقریباً هیچ نفت و گازی تولید نمی‌کند. ژاپن بیش از 80 درصد نفت و گاز خود را وارد می‌کند. این کشور منابع داخلی انرژی را محدود کرده و در حال حاضر کمتر از 10 درصد کل مصرف انرژی خود را به صورت داخلی تأمین می‌کند. شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن گفت: این کشور با امریکایی‌ها همکاری می‌کند و نقشی سازنده در کمک به کاهش تنش‌ها با ایران خواهد داشت. ژاپن تحریم‌های امریکا علیه ایران را هدایت می‌کند و امیدوار است به زودی واردات نفت خام از ایران را از سر بگیرد.

 

ارسال نظر