روایتی قابل فهم از جلسه آخر دادگاه متهم به همدستی با زنجانی

۱۳۹۸/۰۳/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۵۷۶۰
روایتی قابل فهم از جلسه آخر دادگاه متهم به همدستی با   زنجانی

گروه انرژی|

در روزهایی که یک پرونده جنایی اکثر توجه‌ها را در ایران به خود جلب کرده است، ششمین جلسه دادگاه علیرضا زیباحالت منفرد متهم به «همدستی» با بابک زنجانی، مجرم محکوم به اعدام، دیروز در شعبه 15 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی برگزار شد.

عباس جعفری‌دولت‌آبادى دادستان وقت عمومى و انقلاب تهران دی ماه سال 95 درباره دستگیری علیرضا زیباحالت منفرد که البته در آن روزها هنوز با نام اختصاری «ع.ز» از او یاد می‌شد گفته بود: «متهم دستگیر‌شده جعبه سیاه فعالیت‌های مجرمانه بابک زنجانی در خصوص اخذ مجوز فعالیت و خرید بانک اف.آی.آی.بی توسط متهم اصلی پرونده محسوب می‌شود.»

دیروز جلسه ششم دادگاه این فرد برگزار شد. اگر بخواهیم به زبان ساده و قابل فهم درباره این دادگاه صحبت کنیم، موارد اتهامی اصلی که می‌توان از لابه‌لای کلمات پیچیده و جملات منقطع و بعضا بی‌ارتباط به هم که از دادگاه مخابره می‌شود پیدا کرد را باید به «کمک زیباحالت به زنجانی برای انبار کردن محموله میعانات گازی در چین» و «کمک به زنجانی برای خرید بانک FIIB» مرتبط دانست.

همه‌چیز از سوم بهمن ماه سال 1390 شروع می‌شود. این روز مصادف با 23 ژانویه سال 2012 روزی است که اتحادیه اروپا تحریم‌های نفتی ایران را در کنار تحریم بانک مرکزی تصویب می‌کند. اتفاقی که غلامحسین صادقی قهاره وکیل شرکت نفتی اچ کی، دیروز در جریان جلسه ششم دادگاه علیرضا زیباحالت منفرد متهم به «همدستی با بابک زنجانی» به آن استناد می‌کند.

به گزارش «تعادل» به نقل از میزان غلامحسین صادقی‌قهاره وکیل شرکت اچ‌کی که شرکتی وابسته به شرکت ملی نفت ایران بوده و یکی از شکات پرونده بابک زنجانی و همدستان اوست، در جلسه دادگاه زیباحالت منفرد گفته است: «از تاریخ 3 بهمن 1390 تحریم‌ها علیه ایران به اوج خود رسید و شرکت ملی نفت ایران و شرکت‌های تابعه و بانک مرکزی در فهرست تحریم قرار گرفتند. در این گیر و‌دار به منظور ایفای تعهدات شرکت ملی نفت ایران که به مخاطره افتاده بود افرادی از این فرصت سوءاستفاده کردند و آب به آسیاب دشمن ریختند و دشمن را یاری کردند.»

این تعهدات آن‌طور که تسنیم به نقل از وکیل اچ کی می‌نویسد تعهدات شرکت ملی نفت در قبال «پیمانکاران داخلی و خارجی» بوده است. تسنیم به نقل از صادقی قهاره می‌نویسد که از بهمن 90 حمل محموله‌های نفتی و مشتقات و فروش آن دچار مشکل شد و شرکت ملی نفت ایران و شرکت‌های تابعه به منظور ایفای تعهدات در قبال پیمانکاران داخلی و خارجی با معضل مواجه شدند.

وکیل اچ‌کی در ادامه به نقش بابک زنجانی و همدستانش در این موقعیت پرداخته و گفته است: بابک زنجانی به کمک زیبا‌حالت منفرد غافل از اینکه عدالت آنها را گرفتار خواهد کرد از این موقعیت سوءاستفاده کرده و به بهانه اینکه نفت را برای فروش می‌برند و حاصلش را به کشور بر می‌گردانند، در واقع نفت کشور را به یغما بردند.

صادقی‌قهاره پیشتر مرداد سال 96 و در جریان جلسه دادگاه دو فرد به نام‌های فلاح و شمس که همدست بابک زنجانی معرفی شدند گفته بود: این افراد از اضطرار مقامات کشور سوءاستفاده کرده و بیش از دو میلیارد یورو را به غارت بردند.

به گزارش «تعادل» ایسنا به نقل از وکیل اچ‌کی می‌نویسد که در کلاهبرداری از شرکت ملی نفت ۴ حلقه عمده به چشم می‌خورد که عبارتند از شرکت ایزو، شرکت اس‌سی‌تی بنکرز، بانک پوشالی FIIB و انبار کردن و جابه‌جا کردن محموله‌های نفتی و فروش آنها که نقش زیباحالت منفرد در این بخش بیش از دیگران است.

او در آن زمان در مورد سرنوشتی که پرداخت مطالبات پیمانکاران پیدا می‌کند عنوان کرده بود: شرکت نفت یک میلیارد و 420 میلیون یورو برای پرداخت به پیمانکاران به بانک FIIB تودیع می‌کند که متهمان 600 میلیون یورو آن را با تبدیل ارز به ریال و به سختی به پیمانکاران پرداخت می‌کنند که خسارت جبران‌ناپذیری به کشور وارد می‌شود.

بانک FIIB یکی از مواردی است که نام علیرضا زیباحالت را به پرونده زنجانی گره می‌زند. دیروز وکیل شرکت اچ‌کی در جلسه ششم دادگاه زیباحالت گفته است که اگر متهم زیبا حالت منفرد در فرآیند مجرمانه بسترسازی نمی‌کرد آقای زنجانی نمی‌توانست شرکت موکل من را اغوا کند.

به گزارش «تعادل» ایسنا در سال 92 در گزارشی می‌نویسد FIIB مخفف First Islam Investment Bank است به معنای «نخستین بانک سرمایه‌گذاری اسلامی» است. زنجانی که اکنون جرم او با تایید در دیوان عالی کشور قطعی شده است در زمان دستگیری گفته بود که نه صاحب این بانک بلکه عضو هیات‌مدیره آن است.

صادقی قهاره وکیل اچ کی دیروز در جلسه دادگاه زیباحالت گفته است: مهم‌ترین بحث در عملیات بانکی ارتباط با سایر بانک‌ها است و نقش ارتباطی بانک پوشالی FIIB از طریق متهم زیبا حالت منفرد صورت می‌گرفته است. وکیل اچ‌کی این بانک را بانکی پوشالی معرفی می‌کند.

آن‌طور که مشخص است درخواست بابک زنجانی مجرم نفتی از زیباحالت برای خرید بانک FIIB نخستین آشنایی این دو بوده است. علیرضا زیباحالت منفرد که دی ماه 95 در کشور دومنیکا توسط پلیس اینترپل دستگیر می‌شود طبق گزارش تسنیم در جلسه دیروز دادگاه در ارایه آخرین دفاعش در مورد درخواست زنجانی از او برای خرید این بانک گفته است: هیچ‌وقت فکر نمی‌کردم زنجانی با دولت ایران کار می‌کند یا می‌خواهد در آینده با وزارت نفت قرارداد نفتی ببندد. فکر می‌کردم بانک زنجانی می‌خواهد بانک بخرد تا بتواند حواله‌های ارزی اشخاص حقیقی و حقوقی را از ایران به سراسر دنیا منتقل کند.

میزان نیز بخش دیگری از صحبت‌های زیباحالت در مورد همین موضوع را پوشش داده است. او در این بخش گفته است: زمانی که به ایران مراجعه کردم با مشاور عالی نخست‌وزیر مالزی به قصد بازدید از کشور آمدم و پایم به جزیره کیش باز شد و با زنجانی آشنا شدم، قبل از خرید FIIB حساب‌هایی در این بانک باز شده بود و بنده فکر نمی‌کردم زنجانی می‌خواهد از وزارت نفت، نفت خریداری کند. بعد از بانک FIIB ارتباطم با زنجانی قطع شد.

رضا جعفری وکیل علیرضا زیباحالت منفرد که دادستان وقت تهران از او با عنوان جعبه سیاه پرونده زنجانی یاد کرده بود اما طبق خبری که در تسنیم منتشر شده در مورد ماجرای این بانک این‌طور استدلال کرده است: «در جلسه قبل گفتند بانک FIIB فعال نبوده و منفرد آن را به زنجانی فروخته در حالی که باید گفت مگر بابک زنجانی صغیر یا سفیه بوده که چنین بانک غیر فعالی را بخرد. زنجانی آگاهانه و با بررسی‌های قبلی بانک را خریده و اگر به نفعش نبود آن را نمی‌خرید.»

   مساله ذخیره نفت

اما کمک علیرضا زیباحالت به بابک زنجانی برای ذخیره کردن محموله‌ای که گویا حامل میعانات گازی بوده است، مورد مهم دیگری است که در جلسات مختلف دادگاه زیباحالت از سوی شکات هم وکیل شرکت ملی نفت هم وکیل شرکت اچ‌کی بر آن تاکید شده است. چیزی که وکیل شرکت اچ‌کی در جلسه دادگاه دیروز از آن به عنوان «بسترسازی برای فرآیند مجرمانه» یاد کرده است.

صادقی‌قهاره دیروز گفته است: در تحویل گرفتن محموله‌های نفت و فروش آنها زیباحالت منفرد نقش مستقیم داشته است و به اقرار خودش پی به مکر و تقلب زنجانی برده بود و با توجه به نفوذش در کشور مالزی این اقدامات را انجام داده است

زیباحالت منفرد در جلسات قبلی دادگاه خود ماجرای کمکش به ذخیره کردن یک محموله را این‌طور روایت کرده بود که یک بار ساعت 3 نصف‌شب به وقت مالزی زنجانی با او تماس می‌گیرد و از او می‌خواهد که زمینه ذخیره کردن محموله‌ای 11 میلیون بشکه‌ای در مالزی را فراهم کند. مقامات مالزی به خاطر اینکه محتویات این محموله میعانات گازی بوده که ذخیره آن تبعات زیست‌محیطی دارد از گرفتن آن امتناع می‌کنند، زنجانی اما به زیباحالت می‌گوید که روی او حساب کرده و در نتیجه با (ظاهرا) شرکت نفت قرارداد بسته است. زیباحالت هم طبق گفته خودش در چین محموله‌ها را ذخیره می‌کند.

زیباحالت منفرد در آخرین دفاع خود در جلسه دادگاه دیروز گفته است: زنجانی مورد وثوق شخصیت‌های نظام بود چرا من نباید به وی اطمینان می‌کردم‌.

او در ادامه گفته است: وقتی آقای رستم قاسمی وزیر نفت شد از بابک زنجانی خواست با وی همکاری کند و زنجانی به خودش بسیجی اقتصادی می‌گفت. آقای قاضی من قربانی هستم. قربانی عملیات متقلبانه آقای بابک زنجانی هستم. من مثل شرکت hk قربانی هستم و دیگر دفاعی از خود ندارم.

   حواشی وکیل مجرم نفتی بابک زنجانی

به گزارش «تعادل» یکی از موارد حاشیه‌ای دادگاه دیروز نیز انتقاد صادقی‌قهاره وکیل شرکت اچ‌کی از حضور کوهپایه‌زاده وکیل بابک زنجانی مجرم محکوم به اعدام در جلسه قبلی دادگاه زیباحالت است. صادقی گفته است: اساساً علت حضور وی در اینجا برای ما مجهول است چرا که موضوع وکالت او در این دادگاه خاتمه یافته بود.

به گزارش «تعادل» کوهپایه‌زاده بهمن ماه 94 در گفت‌وگویی با خبرگزاری آنا گفته است: «نمی‌توانم انکار کنم که رابطه من و زنجانی تنها رابطه یک وکیل و موکل نیست».

کوهپایه‌زاده قبل از دستگیری زیباحالت ادعا کرده بود تصمیم قطعی درباره بابک زنجانی منوط به دستگیری و بازجویی از زیباحالت است. در مورد زیباحالت ادعا کرده است: «اما این فرد در عملیات اجرایی خرید و فروش نفت نقش اساسی داشت.»

بابک زنجانی از سوی دادگاه بدوی در سال 94 به عنوان مفسد فی‌الارض شناخته شد و به اعدام محکوم شد. حکم او در مراحل تجدید‌نظر و دیوان عالی کشور نیز عینا تایید شد و اکنون حکمی قطعی است.

 

 

ارسال نظر