فروش نفت به امثال زنجانی ناموفق و فاسد

۱۳۹۸/۰۳/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۵۵۸۰

گروه انرژی|

محمدحسین عادلی سیاستمدار حوزه انرژی و دبیرکل سابق مجمع کشورهای صادرکننده گاز در گفت‌وگویی به جنس مشکلاتی که اکنون ایران در نفت با آن دست و پنجه نرم می‌کند پرداخته و از صاحب‌نظران دعوت کرده است به دلیل مشکلات تحریم اگر پیشنهادی دارند نه در فضای عمومی بلکه به صورت مستقیم با وزارت نفت در میان بگذارند.

به گزارش «تعادل» محمدحسین عادلی که از چهره‌های سرشناس حوزه اقتصاد به‌ویژه انرژی محسوب می‌شود در گفت‌وگویی با مشعل به جنس مشکلی که اکنون ایران در فروش نفت با آن روبرو است پرداخته و گفته است: «ما باید دریابیم که در برابر یک چالش سیاسی بین‌المللی قرار داریم، نه چالش بازاریابی برای فروش نفت، بنابراین برای مقابله با این چالش باید از سیاست‌های بین‌المللی و دیپلماتیک خود استفاده کنیم که این ابزاری بسیار موثر برای مواجهه با چالش نفتی تحریم و دیگر تحریم‌ها خواهد بود، زیرا ماهیت این تحریم، سیاسی- بین‌المللی است.»

او البته به تاثیر شرایط بازار بر غیرممکن شدن کار امریکا در صفر کردن صادرات نفت خام ایران پرداخته و عنوان کرده است: «این یک واقعیت است که نفت کالایی راهبردی برای رشد اقتصادی جهان به شمار می‌رود و به‌سادگی نمی‌تواند هر روز بازار آن متزلزل باشد. چه آنکه این مساله افزون بر کشورها، به بازار جهانی هم آسیب می‌زند و اقتصاد جهانی را متزلزل می‌کند. ادعای امریکا برای صفر کردن صادرات نفت ایران به‌سادگی قابل تحقق نیست.

امریکا از یکسو ونزوئلا را تحت فشار قرار داده و از دیگر سو در لیبی و الجزایر ماجراجویی می‌کند و با فشار بر روسیه و دیگر کشورها می‌خواهد نفت شیل خود را بفروشد. با توجه به بالا بودن هزینه نفت شیل در عین حال علاقه‌مند است هم مقدار تولید را بالا ببرد و هم با قیمت مناسب بفروشد.»

او در این زمینه افزوده است: «با فرض آنکه برخی کشورها حتی کشورهای بزرگ، از ترس امریکا خرید نفت از ایران را کاهش دهند، در بازار نفت و گاز جهانی همیشه یکسری معامله‌گر نفتی وجود دارند که در حال انجام معاملات مختلف هستند و ممکن است از این طریق استفاده شود، بنابراین فکر می‌کنم این ادعای امریکا بسیار سنگین است و احتمال تحقق آن به نظر من بسیار مشکل و نزدیک به صفر است و اتفاق نمی‌افتد.»

دبیرکل سابق مجمع کشورهای صادرکننده گاز بحث خود در خصوص مشکلات فروش نفت ایران را این طور ادامه داده است: «البته به این معنا هم نیست که ما با چالش فروش نفت روبرو نیستیم، بلکه حتی باید سازوکارهای تازه‌ای را تعریف کنیم. مانند گذشته شاید نتوانیم قراردادهای بلند ساده داشته باشیم. باید شیوه‌های جدید بازاریابی، بازار هدف و مشتریان هدف جدید، سیاست فروش و حتی قراردادهای فروش، از نو و مطابق با شرایط حاضر تعریف شوند»  عادلی شیوه فروش نفت در دولت سابق به افرادی چون بابک زنجانی مجرم محکوم به اعدام را به صورت توامان «ناموفق» و «فسادآور» خوانده و عنوان کرده است: «نگرانی وزیر نفت از ظهور دوباره بابک زنجانی‌ها مهم و موضوعی کلیدی است، بنابراین باید سازوکارهای قابل قبول را در زمینه فروش نفت به کار ببندیم.

آنچه پیش‌تر اتفاق افتاد، در واقع فروش نفت به برخی اشخاص بود. آن کار نه تنها موفق نبود، بلکه با فساد توام شد. ما نهایتا می‌خواهیم نفت را به مصرف‌کننده‌ها بفروشیم و پول آن به جیب مردم برود. باید مکانیزمی را عملیاتی کنیم که اطمینان دهد از این طرف، نفت فروش می‌رود و از دیگر سو درآمد آن عاید کشور می‌شود.»

عادلی از افراد مختلف و صاحب‌نظران خواسته است با توجه به شرایط تحریم، نظرات خود را نه در فضای عمومی بلکه مستقیم با وزارت نفت در میان بگذارند. او در این خصوص عنوان کرده است: «همه افرادی که راهکار دارند، به جای آنکه در ملاعام صحبت کنند، باید بطور مستقیم آن را با وزارت نفت در میان بگذارند، زیرا متاسفانه به دلیل فضای تحریم، اجازه شفاف شدن راه‌حل‌های مختلف وجود ندارد و باید بطور مستقیم صحبت کرد.»

او در ادامه گفته است: «با توجه به این مساله، باید اعلام کنم یک نکته بسیار مهم در وضع کنونی و در موضوع تحریم، این است که باید نوعی اتحاد و اجماع‌نظر با محوریت وزارت نفت به وجود بیاید. یعنی اگر مقابله و چالش با تحریم با یک فرمانده واحد باشد، در آن صورت احتمال موفقیت افزایش می‌یابد.»

او با تاکید بر اینکه به عنوان یک کارشناس به درک وزارت نفت از شرایط فعلی اعتماد دارد عنوان کرده است: «اگر در موضوع تحریم، اجماع‌نظر با محور وزارت نفت ایجاد شود و این وزارتخانه، فرماندهی این کار را در اختیار داشته باشد، باید حمایت‌های همه ارکان در زمینه نفت، انرژی، سیاست داخلی و خارجی، چه به شکل مستقیم یا غیرمستقیم، حول فرماندهی واحد وزارت نفت باشد.

در شرایط حساس موجود نباید اقدام‌های وزارت نفت با برخی موازی‌کاری‌ها تحت‌ شعاع قرار گیرد یا اقدام‌های برخی اشخاص و نهادها به سمتی باشد که سیاست فرماندهی نفت را خنثی کند. معتقدم که وحدت رویه با محوریت وزارت نفت، حرکت مناسبی است که باید آن را محقق کنیم.»

 

ارسال نظر