آتش‌سوزی پتروشیمی بوعلی عمدی نبود

۱۳۹۸/۰۳/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۵۰۶۹
آتش‌سوزی پتروشیمی بوعلی عمدی نبود

ایسنا| بهرام پارسایی سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در جلسه علنی بعد از ظهر دیروز سه‌شنبه مجلس و در جریان قرائت گزارش کمیسیون اصل ۹۰ درباره‌ حادثه آتش سوزی پتروشیمی بوعلی سینای ماهشهر گفت: حادثه آتش سوزی مجتمع پتروشیمی بوعلی سینای ماهشهر غیر عمدی بوده ولی قصور واحدهای مدیریت، تعمیر و بهره‌برداری، منابع انسانی، آموزش و آتش نشانی محرز است که برخوردهای لازم انجام شده است.

به گفته‌ وی طبق این گزارش ایمنی، بهداشت و محیط زیست معمولاً از اولویت شرکت‌های خصوصی نیست و ضرورت دارد نهادهای حاکمیتی در این خصوص نظارت جدی‌تری را اعمال کنند. همچنین توجه به پدافند غیرعامل و مدیریت بحران باید به موضوعات ایمنی و بهداشت و محیط زیست اضافه و به آن عنایت ویژه شود.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با تاکید بر ضرورت اعمال نظارت موثر وزارت نفت و رعایت استانداردهای صنعت نفت در طراحی و ساخت و اجرای طرح‌های پتروشیمی یادآور شد: با تغییر تیم مدیریتی مجتمع در ماه‌های اخیر توجه ویژه‌ای به مباحث ایمنی شده و اقدامات قابل قبولی انجام شده است.

وی همچنین گفت: با وجود وعده‌های اولیه مسوولان هلدینگ مبنی بر بازسازی تاسیسات آسیب دیده ظرف کمتر از دو ماه و با گذشت دو سال از این حادثه هنوز مراحل اجرایی نصب برج تفکیک پارازایلین و مخزن ذخیره نفت آغاز نشده است.

پارسایی همچنین گفت که گزارش‌های واصله حاکی از فعالیت مناسب مجتمع و حتی افزایش تولید و بهبود وضعیت مالی مجتمع پتروشیمی بوعلی سینای ماهشهر است.

در بخش دیگری از این گزارش نیز که از سوی سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس قرائت شد، آمده است:

۱. به‌کارگیری صفحات مسدود‌کننده غیراستاندارد و دست ساز و پیچ و مهره‌های نامناسب برای مسدود نمودن دهانه خطوط لوله ورودی و خروجی

٢. کمبود تجهیزات و مواد اولیه مناسب اطفاء حریق اعم از فوم و کمبود فشار آب آتش نشانی مورد نیاز

۳. عدم آمادگی کامل سامانه اطفای حریم مجتمع

٤. کیفیت نامناسب لایه لاستیکی سقف شناور مخازن و سهل انگاری مدیریتی در رفع عیب

۵. عدم اولویت‌بندی در اطفای حریق

۶. وعده‌های غیرکارشناسی بازسازی بخش‌های آسیب‌دیده در مدت کوتاه

۷. خسارت‌های سنگین مالی به تأسیسات، دستگاه‌ها، ماشین آلات و زیان‌های وارده ناشی از توقف تولید و عدم النفع

۸. عدم رعایت برنامه‌ریزی تعمیرات دوره‌ای تجهیزات

۹. سهل انگاری‌های مدیریتی در تعمیر پمپ ها

۱۰. عدم رعایت الزامات ایمنی، بهداشت، محیط زیست و پدافند غیرعامل در طراحی، ساخت و نصب مخازن

۱۱. سهل انگاری در آموزش و باز آموزی دوره‌ای منابع انسانی

۱۲. عدم حضور کارشناسان و نیروهای ماهر کارگری در ایام تعطیل

به دنبال حادثه مذکور علاوه بر هیات اعزامی توسط کمیسیون انرژی، سازمان بازرسی کل کشور نیز تیم کاملی از کارشناسان سازمان و سازمان آتش نشانی را برای بررسی علل حادثه در شرکت پتروشیمی بوعلی سینا مستقر می‌کند و همزمان تیم تحقیق وزارت نفت با حضور کارشناسان وزارت نفت، شرکت ملی صنایع پتروشیمی و هلدینگ خلیج فارس مامور بررسی علل حادثه آتش سوزی می‌شوند.

بر اساس نتایج گزارش سازمان بازرسی کل کشور، گروه تحقیق وزارت نفت و شرکت بیمه گونینگهام (مشاور بیمه ایران) حادثه آتش سوزی در مجتمع بوعلی سینا غیرعمدی تشخیص داده شده است.

 

ارسال نظر