سردشت؛ از شیمیایی تا افتتاح سد

۱۳۹۸/۰۳/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۵۰۶۸
سردشت؛ از شیمیایی تا افتتاح سد

گروه انرژی|

دیروز حسن روحانی رییس‌جمهوری به آذربایجان غربی سفر کرد تا بخشی از پروژه‌های طرح‌های آب و خاک به ارزش 2 هزار و 200 میلیارد تومان را افتتاح کند. رییس‌جمهوری که در آیین افتتاح سد کرم‌آباد شهرستان پلدشت حضور پیدا کرده بود، از طریق ویدئو کنفرانس بهره‌برداری از سه سد سیلوه، بویلاپوش و سردشت و همچنین تصفیه‌خانه آب شرب شهرستان سردشت و ربط را نیز کلید زد. او در جریان افتتاح طرح‌های «آب و خاک» توسعه امروز ایران را نتیجه اتحاد همه اقوام و اقلیت‌ها دانست و تاکید کرد: افتتاح طرح‌های بزرگ، پاسخ قاطع ما به کسانی است که خیال می‌کنند ملت ایران با فشار، سر خم می‌کند. در جریان سفر رییس‌جمهوری به آذربایجان غربی سه سد، سه ایستگاه پمپاژ، ده‌ها کیلومتر کانال و خط لوله انتقال آب افتتاح شدند. «طرح توسعه بهره‌برداری از رودخانه ارس در محدوده آذربایجان غربی (کرم آباد)»، «طرح سد سیلوه و شبکه‌های آبیاری و زهکشی»، «طرح سد و نیروگاه سردشت» و «طرح غازان»، از مواردی است که توسط رییس‌جمهوری افتتاح شدند، برای این طرح‌ها 2 هزار و 200 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صورت گرفته است. با بهره‌برداری از این پروژه‌ها 15 هزار و 700 هکتار به پتانسیل اراضی کشاورزی استان آذربایجان غربی افزوده شد و زمین‌های قابل کشت این استان را به 46 هزار و 500 هکتار رساند.

از تابستان 66 و حمله شیمیایی صدام به سردشت تا به امروز، این منطقه روزهای زیاد و قصه‌های فراوانی را از سر گذرانده است، اما چیزی که هنوز جلب‌توجه می‌کند سرسبزی بی‌همتا و بوی گلی است که در فضای این شهر پیچیده است. شهری که حالا قرار است 80 هزار نفر ساکن و 7800 هکتار از اراضی کشاورزی‌اش با افتتاح سد سردشت سیراب شوند. طرحی که افتتاح آن در کنار چند پروژه دیگر زمینه سفر حسن روحانی ریاست‌جمهوری به آذربایجان را فراهم کرد.

به گزارش «تعادل» رییس‌جمهوری در سخنانی که در جریان افتتاح پروژه‌های موسوم به آب و خاک در آذربایجان غربی و کرمانشاه مطرح می‌شد عنوان کرد: روزگاری سفر به این سرزمین برای تأمین امنیت صورت می‌گرفت اما امروز سفر به این خطه از کشور برای توسعه زیرساخت‌ها و انجام سرمایه‌گذاری‌های بزرگ و برای توسعه و آبادانی صورت می‌گیرد.

 رییس‌جمهوری گفت: ما در سال‌های گذشته عمده سفرهایی که به مناطق مختلف انجام می‌دادیم برای توسعه امنیت مناطق بود و یکی از این سفرها در سال 1360 توسط کمیسیون دفاع مجلس شورای اسلامی به منطقه پیرانشهر و سردشت انجام شد که اکنون این سفرها تبدیل به آبادانی و امنیت برای مردم شده است.

 به گزارش «تعادل» سردشت از مناطق کردنشین ایران که یکی از مناطق آسیب‌دیده ایران در جریان جنگ تحمیلی بوده و بمباران شیمیایی آن توسط رژیم صدام، جان 110 غیرنظامی را گرفت، در جریان مراسم دیروز میزبان یکی از پروژه‌هایی طرح آب و خاک به نام سد سردشت بود که درست در نقطه صفر مرزی اجرا شده است. بهروز مرادی مدیرعامل شرکت آب نیرو در خصوص این سد عنوان کرد: سد مخزنی سردشت با هدف استفاده بهینه از پتانسیل منابع آبی موجود، تأمین انرژی برق‌آبی موردنیاز کشور، تأمین آب شرب حدود 80 هزار نفر از ساکنان منطقه و تأمین آب کشاورزی حدود 7800 هکتار اراضی شهرستان سردشت احداث شده است. حجت‌الاسلام حسن روحانی در ادامه صحبت‌هایش در مراسم افتتاحیه طرح‌های آب و خاک عنوان کرد: امروز افتتاح‌ها از پلدشت در شمال آذربایجان غربی تا سردشت در جنوب این استان و از منطقه آذری‌نشین تا منطقه‌ای کرد نشین انجام می شود که همین افتتاح‌ها نشانه وحدت و اتحاد ایرانیان در این سرزمین مقدس است.

وی تصریح کرد: برای نظام اسلامی اقوام و قبایل و مذهب و امثالهم اهمیت ندارد بلکه آنچه مهم است پیشرفت، استقلال و ارتقای قدرت ایران زمین است و هر قدمی که برای توسعه کشور بر می‌داریم معنای زیباتری به نسبت سال‌های گذشته دارد.

روحانی گفت: این روزها آدم‌های جدیدالورد به دنیای سیاست فکر کرده‌اند می‌توانند عظمت ایران را بشکنند در حالی که ما در روزهای تحریم شاهد شکوفایی روز افزون هستیم و این پاسخ ما به کاخ سفید است.

رییس‌جمهور گفت: افتتاح‌ پروژه‌های بزرگ روزهای اخیر در کرمانشاه و آذربایجان غربی که در دوران تحریم محقق شد پاسخ مناسبی به کاخ سفید و سیاست‌مداران تازه کار است.

وی گفت: کاخ سفید اعلام می‌کند که مردم ایران باید از حمله ما بترسند و دو ساعت بعد فشار پنتاگون باعث می‌شود رییس‌جمهوری امریکا اعلام کند که ما قصد تحریم و حمله نداریم و این همان قدرت ملت ایران است.

حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی افزود: ایمان و اخلاص مردم ما همان قدرت بزرگی است که ملت ما را در برابر بزرگ‌ترین قدرت‌های جهان سرافزار کرده است؛ البته توطئه دشمنان به زندگی مردم ما فشار وارد کرده، ولی این مردم را نمی‌تواند بشکند.

وی ادامه داد: در دوران انقلاب افرادی داشتیم که شلاق می‌خوردند و حرف زشت می‌شنیدند، ولی به اصطلاح زندان نمی‌بریدند؛ حالا هم شاید ملت در فشار قرار گیرد ولی سر تسلیم در برابر قلدرمآبان فرود نمی‌آورد.

رییس‌جمهوری در خصوص طرح‌هایی که در افتتاح آن حضور یافت عنوان کرد: در زمینه آب و خاک تلاش‌ها باعث خوداتکایی و اشتغال شده و امروز ما دو سد را افتتاح کردیم؛ در طول این 6 سال 50 سد افتتاح شده است و باز هم در دو سال آینده سدهای دیگری هم افتتاح خواهد شد و تا دو سال دیگر سدهای ما به بیشتر از 60 سد می‌رسد.

وی ادامه داد: از لحاظ سیاسی افتتاح طرح‌های عمرانی از پلدشت شروع و تا سردشت ادامه دارد.

رییس‌جمهوری بیان کرد: این افتتاح‌ها از مناطق آذری نشین در خوی و ماکو آغاز و تا مناطق کردزبان پیرانشهر و سردشت گسترده شده که نشان‌دهنده وحدت و اتحاد ایرانیان عزیز در این کشور است که لهجه و زبان و گویش مطرح نیست، بلکه پیشرفت و آبادانی این منطقه مهم است.

روحانی با بیان اینکه قدم‌هایی که امروز برای پیشرفت کشور برداشته می‌شود نسبت به سال‌های گذشته معنای بهتری دارد، گفت: امروز در شرایط تحریم قرار داریم و آدم‌های جدیدالورود در عالم سیاست فکر کرده‌اند که می‌توانند عظمت ملت ایران را در هم بشکنند و حرکت در مسیر توسعه، پاسخ قاطع ما به کاخ سفید است که در روزهای تحریم نیز در مسیر آبادانی کشور گام برمی‌داریم.

رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: این افتتاح‌ها پاسخ صریح و قاطع در برابر آنهایی است که تصور می‌کنند، می‌توانند سر ملت ایران را در برابر زیاده‌خواهی خود خم کنند، اما ملت ایران همیشه ایستاده و سربلند بوده و امروز هم اینچنین خواهد بود.

رییس‌جمهوری با اشاره به رسیدن تراز آب دریاچه ارومیه به 5.3 میلیارد متر مکعب در سال جاری گفت: امروز از اینکه حال دریاچه خوب است، خوشحالیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی عصر سه‌شنبه در آیین افتتاح سد سیلوه پیرانشهر افزود: ساخت سد سیلوه در پیرانشهر از طرح‌های مهم و تاثیرگذار دولت‌های یازدهم و دوازدهم در راستای احیای دریاچه ارومیه است که آب را به این پهنه آبی منتقل می‌کند.

روحانی ابراز امیدواری کرد وضعیت دریاچه ارومیه با تکمیل و افتتاح طرح‌های خاص در دست اجرا به نقطه مطلوب برسد.

رییس‌جمهور افزود: بهره‌برداری از سد مخزنی کرم‌آباد 19 هزار هکتار از اراضی این منطقه را سیراب و آباد می‌کند و این تحول بزرگی برای کشاورزی و دامپروری در این منطقه است.

روحانی تصریح کرد: امروز زمینه‌های مستعد برای توسعه اشتغال در این منطقه فراهم است و می‌تواند اشتغال وسیعی را ایجاد کند.

رییس‌جمهور با بیان اینکه در سال گذشته آب پشت سدهای کشور حدود 25 میلیارد متر مکعب بوده و امسال این میزان حدود 41 میلیارد متر مکعب است، گفت: این نشان می‌دهد که خداوند نعمت آب را به این کشور و مردم ارزانی داشته و باید در زمینه توسعه کشاورزی و معیشت مردم تلاش کنیم.

روحانی با بیان اینکه از ابتدای دولت یازدهم تاکنون هر هفته 30 روستا به شبکه آبرسانی سالم، 8 روستا به برق و روزی 10 روستا به شبکه سراسری گاز کشور متصل شده و می‌شوند، گفت: اینکه توانستیم 4 سال پشت سر هم در گندم خودکفا شویم و امسال هم اینگونه خواهد بود، نشان‌دهنده تلاش‌هایی است که صورت گرفته است. همچنین با وجود خسارات سیل در خوزستان و از بین رفتن 150 هزار هکتار از اراضی گندم، برداشت این محصول امسال بیشتر از سال گذشته خواهد بود.

رییس‌جمهور با اشاره به ضرورت بیان آمار و ارقام خدمات دولت در بخش‌های مختلف به مردم، گفت: دولت جزیی از مردم است و مسوولان رده بالای کشور نیز افتخارشان این است که خادم مردم هستند، البته این به معنای عدم وجود نقص و اشکال دولت و عدم وجود مشکل در زندگی مردم نیست، اما با وجود مشکلات روحیه، فداکاری، اتحاد و حمایت مردم برای همگان افتخارآفرین خواهد بود.

  به مولفه‌های بین‌المللی پایبندیم

رضا اردکانیان، وزیر نیرو نیز در این مراسم حاضر بود. او درباره طرح‌های آب و خاک گفت: طرح‌های مهار آب 12 استان مرزی ایران در حال انجام است و تمامی این طرح‌ها با پایبندی به 13 مولفه بین‌المللی برای رعایت حقوق همسایگان در حال انجام هستند و همکاری‌های آبی دوستانه ایران با کشورهای همسایه در زمینه رود ارس که بیش از 50 سال قدمت دارد، در جهان منحصربه‌فرد بوده و نشانگر توجه این کشور به حقوق کشورهای دیگر در زمینه مهار آب‌های مرزی است.

او در جریان مراسم افتتاح سد سیلوه پیرانشهر یکی از طرح‌هایی که رییس‌جمهوری به مناسبت افتتاح آن به آذربایجان غربی سفر کرده است، عنوان کرد: 16 هزار هکتار از اراضی کشاورزی آذربایجان غربی از طرح‌های آب افتتاحی در روز جاری بهره مند می‌شود. وی اضافه کرد: این طرح‌ها با هزینه 22 هزار میلیارد ریالی در ادامه پروژه‌های توسعه منابع آب و خاک ایران در استان‌های مرزی به بهره‌برداری می‌رسد.اردکانیان با اشاره به اینکه این طرح‌ها در حوزه سدهای کرم آباد پلدشت، سیلوه پیرانشهر، سردشت و بویلاپوش خوی اجرا شده است، اضافه کرد: امروز سه سد، سه ایستگاه پمپاژ، ده‌ها کیلومتر کانال و خط لوله انتقال آب افتتاح می‌شود.وزیر نیرو ادامه داد: از عواید اجرای این طرح‌ها، بیش از سه میلیون و 400 هزار نفر استفاده می‌کنند که رقم جمعیتی قابل توجهی است.

ایران تاکنون 3 هزار و 400 میلیارد تومان در طرح‌های آب و خاک هزینه کرده است که طرح‌هایی که دیروز افتتاح شدند 2 هزار و 200 میلیارد تومان از این سهم را به خود اختصاص می‌دهند. طرح‌های آب و خاک با سبک و سیاق فعلی از سال 93 شتاب گرفتند. این طرح‌ها بطور کلی شامل 61 طرح و 120 پروژه هستند که در 12 استان مرزی در ۱۲ استان مرزی ایران (سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، گلستان، اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، ایلام و خوزستان) اجرا می‌شوند.

 

ارسال نظر