اخبار

۱۳۹۸/۰۲/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۴۹۹۰

مذاکره با سرمایه‌گذاران خارجی در پتروشیمی ادامه دارد

مدیر سرمایه‌گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی از تداوم مذاکره با سرمایه‌گذاران خارجی در صنعت پتروشیمی ایران خبر داد و گفت: جذب سرمایه‌های خارجی، تابعی از شرایط بین‌الملل و همکاری‌ها میان ایران و دیگر شرکت‌ها و کشورهای دنیاست.

به گزارش وزارت نفت، حسین علیمراد روز دوشنبه درباره سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت پتروشیمی ایران گفت: هم‌اکنون روابط ایران با شرکت‌ها و کشورهای مختلف اروپایی و آسیایی بر اساس برد - برد روند جدید ویژه خود را تجربه می‌کند و اینگونه نیست که راهبرد منفی یک کشور، روی راهبرد دیگر کشورها اثر مستقیم، همسو و سریع بگذارد.

مدیر سرمایه‌گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: شرکت‌های خارجی به‌ویژه شرکت‌های آسیایی با در نظر داشتن شرایط و مزیت‌های صنعت پتروشیمی ایران و با وجود همه تبلیغات منفی کنونی پس از خروج ایالات متحده امریکا از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، همچنان مایل به همکاری هستند.

علیمراد به حضور دوباره یک کنسرسیوم سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی ایران اشاره و تاکید کرد: مذاکرات لازم با این کنسرسیوم انجام شده است.

وی ادامه داد: این گروه سرمایه‌گذاری به ما اطمینان داد که به دنبال اجرای پروژه در طرح‌های صنعت پتروشیمی هستند و حتی از ما درخواست کمک برای تسریع انجام فرآیندهای اجرای پروژه را داشتند.

مدیر سرمایه‌گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اینکه دولت به دنبال آغاز هر چه سریعتر این سرمایه‌گذاری است، گفت: این کنسرسیوم خود ساز و کارهای لازم را برای موانع پیش رو دارد.

جهش نفت به بالای 73 دلار

 ایرنا|احتمال تمدید توافق کاهش تولید نفت اوپک و غیر اوپک در جده و ادامه اتفاقات و تنش‌های سیاسی در خاورمیانه قیمت نفت را در نخستین روز هفته افزایش داد و به بالای 73 دلار رساند.

قیمت نفت که هفته گذشته در مجموع بیش از 2 درصد افزایش قیمت را تجربه کرده بود، روز گذشته و در آغاز معاملات با رشد قیمت همراه شد. نفت برنت با 88 سنت افزایش نسبت به آخرین قیمت‌های هفته گذشته، 73 دلار و 9 سنت قیمت خورد.

نفت سبک امریکا نیز 7 دلار بالاتر معامله شد و به 63 دلار و 64 سنت رسید.

اما دلیل ورود نفت به کانال 73 دلاری را بیش از هر جایی باید در جده عربستان جست‌وجو کرد. برآوردهای نخستین از علت این افزایش، ‌بیشتر متوجه خبر اوپک و تصمیم ابتدایی برای ادامه طرح کاهش تولید است. وزیر نفت عربستان ‌سعودی هم در اظهارنظری گفته که صادرکنندگان خواهان کاهش ذخایر نفت استراتژیک در جهان ‌هستند و اکنون نفت به اندازه‌ تقاضا در بازار موجود است. ‌

هفته گذشته بود که ذخایر استراتژیک نفت امریکا اعلام و مشخص شد این ذخایر در بالاترین حد خود قرار دارند.

 از سوی دیگر جوسازی‌های امریکا و برخی همپیمانانش در خاورمیانه نیز بر رشد قیمت‌ها بی‌تاثیر نبوده است.

 از جمله این جوسازی‌ها می‌توان به حمله راکتی در بغداد و چند صد متری سفارت امریکا در این شهر اشاره کرد.

در حالی که هر کدام از این اتفاقات می‌توانست قیمت نفت را چند دلاری تغییر دهد اما تنش میان امریکا و چین مانع از رشد بیشتر قیمت‌ها در بازار نفت شده است.

دامنه این جنگ تعرفه‌ای هر روز گسترده‌تر می‌شود تا آنجا که امروز گوگل که در امریکا مستقر است، دسترسی کاربران هوآوی (شرکت تلفن همراه چینی) را به برخی از خدمات خود محدود کرده است.

 

ارسال نظر