محموله‌های نفت در بورس کوچک شدند

۱۳۹۸/۰۲/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۴۹۰۶

 گروه انرژی|

بیژن زنگنه وزیر نفت شیوه‌نامه نحوه عرضه نفت خام در بورس برای سال 98 را صادر کرد. این شیوه‌نامه تایید می‌کند که بر خلاف 9 عرضه قبلی، از عرضه دهم که روز سه‌شنبه انجام می‌گیرد حجم محموله‌های فروشی از 35 هزار بشکه به هزار بشکه کاهش یافته است. چیزی که هدف آن نزدیک‌تر شدن شرایط عرضه به شرایط خریداران عنوان شده است.

شرکت ملی نفت ایران طبق این شیوه‌نامه مکلف شده است به صورت منظم و مستمر، ماهانه حداقل دو میلیون بشکه نفت خام سبک، دو میلیون بشکه نفت خام سنگین و دو میلیون بشکه میعانات گازی پارس را در در رینگ صادراتی بورس انرژی ایران عرضه کند .

قیمت پایه در هر عرضه نفت که توسط شرکت ملی نفت ایران تعیین خواهد شد به سبک عرضه‌های قبلی، برابر با متوسط قیمت برنت (BWave) روزانه در ۱۰ روز کاری بین‌المللی پیاپی منتهی به ۲ روز قبل از اطلاعیه عرضه با کسر اختلاف (دلتا) مندرج در OSP ماه متناظر با تاریخ اطلاعیه عرضه، برای بازار مدیترانه خواهد بود.  زمان بارگیری محموله، حداکثر ۹۰ روز پس از تاریخ عرضه خواهد بود و خریدار باید طی این بازه زمانی بر اساس فرآیند اعلامی در اطلاعیه عرضه اقدام به بارگیری نماید. متقاضیان خرید باید پیش از انجام معامله در روز عرضه، نسبت به واریز ۶ درصد ارزش سفارش (بر مبنای قیمت پایه اعلامی در اطلاعیه عرضه) به عنوان پیش پرداخت به صورت ارزی یا ریالی به حساب شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه یا خارج از بورس با تامین اعتبار از سوی خریدار جهت واریز به حساب‌های معرفی شده از سوی شرکت ملی نفت ایران از طریق کلیه روش‌های ممکن از جمله مکانیزم‌های ارزی موجود و منوط به تایید شرکت ملی نفت ایران اقدام کنند. مبنای تسعیر ارز، متوسط نرخ اسکناس در سنا برای ۲ روز کاری قبل از روز عرضه است.

جهت تسویه باقی وجه معامله، صورت حساب موقت قبل از بارگیری به صورت ارزی یا ریالی به میزان ۱۰۰ درصد ارزش محموله صادر می‌شود که خریدار باید نقدی یا اعتباری نسبت به تسویه آن اقدام نماید. مبنای تسعیر ارز، نرخ اسکناس در سنا برای ۲ روز کاری قبل از صدور صورت حساب موقت است.

برای محاسبه ارزش محموله جهت صدور صورت حساب موقت، اختلاف محاسبه شده در بند ۱۰ برای نفت خام از میانگین ۱۰ قیمت برنت (BWave) روزانه پیاپی و برای میعانات گازی از میانگین ۱۰ قیمت نفت خام دوبی روزانه پیاپی منتهی به یک روز قبل از صدور صورتحساب موقت کسر می‌شود. خریدار مکلف است علاوه بر پیش پرداخت در تسویه نقدی نسبت به واریز مبلغ صورت حساب موقت و در حالت اعتباری ارایه تضامین توافق شده به میزان صد و ده درصد صورت حساب موقت، حداکثر تا یک روز قبل از اولین روز دوره بارگیری، اقدام نماید. حداکثر یک هفته بعد از بارگیری، صورت حساب نهایی صادر می‌شود.  در بند 11 این شیوه‌نامه اعلام شده است که حداقل حجم بارگیری برای حمل دریایی ۳۵ هزار بشکه و برای حمل زمینی هزار بشکه است و خریداران می‌توانند با تجمیع قراردادهای خرید، نسبت به برداشت محموله‌های بزرگ‌تر اقدام نمایند. در عرضه‌های پیشین حداقل حجم 35 هزار بشکه درنظر گرفته شده بود.

 

ارسال نظر