یک نفتکش با نقض تحریم امریکا نفت کوره ایران را در چین تخلیه کرد

۱۳۹۸/۰۲/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۴۷۲۷
یک نفتکش با نقض تحریم امریکا نفت کوره ایران را در چین تخلیه کرد

گروه انرژی| نادی صبوری|

شامگاه پنج‌شنبه 16 می، رویترز گزارشی را منتشر کرد که داستان نفتکشی به نام «مارشال زد» را از 20 مارچ تا 12 می‌ را دنبال کرده و اعلام  می‌کند که این نفتکش محموله‌ای 130 هزار بشکه‌ای از نفت خام ایران را پس از آنکه معافیت خریداران نفتی ایران تمدید نشد با موفقیت در بندری در چین تخلیه کرده است.

رویترز گزارش خود را این طور شروع کرد: «تانکری که با زیر پاگذاشتن قوانین تحریمی امریکا نفت کوره ایران را به مقصد چین بار زده بود، طبق داده‌های ریفینیتو ایکون، محموله را در یکی از مخازن ذخیره در بندری در چین تخلیه کرده است» موسسه «ریفینیتیو ایکون» موسسه‌ای مستقر در لندن است که رفت و آمد کشتی‌ها را رصد کرده و داده‌های آنها را منتشر می‌کند.

این خبرگزاری مدعی شده است که یکی از مسوولان مخزن ذخیره‌ در نزدیکی شهر ژوسان خبر تخلیه محموله «مارشال زد» را تایید کرده که رویترز آن را پایانی بر 4 ماه سفر این نفتکش توصیف می‌کند.

رویترز 20 مارچ گزارش داده بود که یک محموله حاوی نفت کوره ایران تلاش دارد تا از طریق ترانسفر کشتی به کشتی و درگیر شدن 4 کشتی مختلف، از جمله «مارشال زد» و با استفاده از مدارک جعلی که نشان می‌دهد محوله مربوط به عراق است، تحریم‌های امریکا را زیر پا گذاشته و صادر شود.

اما این خبرگزاری در ادامه مدعی شد که منبع دوم در پایانه چین اعلام کرده است که امکان ندارد که این محموله نفتی از ایران آمده باشد چرا که 4 سال است هیچ محموله نفتی رسمی از ایران در این بندر تخلیه نشده است. رویترز می‌نویسد که هر دو منبع به خاطر حساسیت موضوع از افشای هویت خود امتناع کردند.

مقامات در ایران این تئوری را مطرح می‌کنند که خبرگزاری رویترز در انتشار اخبار تایید نشده در مورد ایران تعمد دارد. خرداد پارسال محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران عنوان کرد که رویترز روزی ۵۰ خبر دروغ علیه ایران منتشر می‌کند.

خبر شامگاه پنج‌شنبه این خبرگزاری در مورد تخلیه نفتکش «مارشال زد» در یکی از بنادر چین، بلافاصله مورد استقبال وب‌سایت ایران اینترنشنال – رسانه‌ای که معروف است از عربستان تغذیه می‌شود - قرار گرفت و با تیتر «افشای نقض تحریم‌های امریکایی توسط نفتکش ایرانی» روی خروجی این وب‌سایت قرار گرفت. این در حالی است که نفتکش مارشال زد ایرانی نیست.

سفارت ایران در لندن پیشتر از ایران‌اینترنشنال به خاطر دادن تریبون به عوامل حادثه تروریستی اهواز به انگلیس شکایت کرده است. گاردین در گزارشی که چند ماه پیش منتشر شد مدعی شد که عربستان سعودی تامین مالی این وب‌سایت را بر عهده دارد.  به هر روی رویترز در ادامه خبر خود مدعی می‌شود که تخلیه مارشال زد کمتر از 2 هفته بعد از اعلام عدم قائل شدن استثنائات قابل توجه از سوی دولت امریکا برای خریداران نفتی ایران انجام شده است.  این خبرگزاری می‌نویسد که نفت کوره از مواردی که نوامبر 2018 شامل معافیت تحریم شدند نبوده است.

رویترز می‌نویسد که از ماه ژانویه و با استفاده از دیتاهای روزانه تردد کشتی‌ها، تحرکات نفتکش «مارشال زد» را دنبال کرده است، زمانی که طبق ادعای رویترز، مارشال زد در آب‌های عمیق بوده و از دسترسی ماهواره‌ها خارج بوده است.  در این قسمت از ماجرا، ایران‌اینترنشنال جزییاتی را اضافه کرده و ادعا کرده است که قبل از اینکه تحریم‌ها علیه ایران شدیدتر شود، تلاش‌های زیادی صورت گرفت تا مبدا این نفت‌کش مخفی شود.

رویترز مدعی است که بر اساس داده‌های ترکینگ، از 22 مارچ تا رسیدن نفتکش به بندر لیوهنگ در 8 می‌عمق کشتی در آب معادل 15.9 متر به صورت ثابت بوده است. این نشان می‌دهد که نفتکش در این مدت تخلیه بار نشده است. این خبرگزاری در ادامه می‌نویسد که ژینرون متعلق به شرکت هرون در چین پیشنهاد می‌کنند که این نفتکش در بندری نزدیک شانگهای تخلیه شود بدون اینکه مقصد مشخص خریدار در چین مشخص باشد و این محموله به صورت رسمی «وارد» چین شده باشد.

در ادامه این گزارش نوشته شده است که بر اساس تغییری که در عمق قرارگیری کشتی در آب صورت گرفته است، 12 ماه می‌ (22 اردیبهشت) «مارشال زد» بار خود را تخلیه کرده است. داده‌ها نشان می‌دهند که این کشتی 21 می‌ یا 31 اردیبهشت به سنگاپور خواهد رسید.

رویترز بدون اینکه منبع این بخش از خبر خود را عنوان کند می‌نویسد که مارشال زد محموله خود را در ماه ژانویه از یک تانکر بزرگ‌تر در سواحل امارات متحد عربی تحویل گرفته است، بعد محموله در لیبی به یک نفتکش دیگر منتقل کرده است. این ماجرا به روایت این خبرگزاری یک ماه زمان می‌برد و در این فاصله به دلیل تصمیم ایالات متحده در خصوص مشتریان نفتی ایران، خریداران از تحویل گرفتن محموله «مارشال زد» سر باز می‌زنند.

رویترز این طور قصه را ادامه می‌دهد که «مارشال زد» در 22 مارچ محموله را از نفتکشی که در لیبی آن را تحویل گرفته بود دوباره پس می‌گیرد و راهی سواحل سنگاپور و مالزی می‌شود.

بررسی «تعادل» از وب‌سایت «myshiptracking» که اطلاعات تردد کشتی‌ها را منتشر می‌کند نشان می‌دهد که «مارشال زد» اکنون در تنگه سنگاپور با سرعت 9.8 گره دریایی در حال حرکت است. نفتکش مارشال زد در سال 1996 ساخته شده است و طبق اطلاعات این وب‌سایت با پرچم کشور لیبریا نفت خام می‌فروشد.

رویترز ‌می‌نویسد که نتوانسته است به جزییات مالی معامله این محموله 130 هزار تنی دست پیدا کند اما منبعی تحت عنوان «مشارکت‌کنندگان صنعتی» گفته‌اند که احتمالا این محموله زیر قیمت فروش رفته است.  مت استنلی که دلال نفت سوخت شرکت فرایت اینوستر سرویسس مستقر در دوبی است به رویترز گفته است که یک نفر در چین نتوانسته است از سود این معامله چشم‌پوشی کند.  رویترز می‌نویسد که هویت خریدار محموله را نمی‌داند.

 

ارسال نظر