نفت الگوی روزهای اخیر را دنبال کرد

۱۳۹۸/۰۲/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۴۱۱۰
نفت الگوی روزهای اخیر را دنبال کرد

گروه انرژی|

قیمت نفت این روزها تحت تأثیر تحریم‌های امریکا علیه صادرات نفت ایران و ونزوئلا و نیز رشد واردات نفت توسط چین تقویت و همزمان تحت تأثیر افزایش تنش تجاری میان چین و امریکا و کاهش امیدواری‌ها نسبت به رشد اقتصاد جهانی تضعیف می‌شود. بازار جهانی نفت صبح چهارشنبه را با بیش از 2 درصد کاهش قیمت‌ها آغاز کرد، اما با پیروی الگوی مشابه در روزهای قبل، پس از گذشت چند ساعت قیمت‌ها به آخرین معاملات روز گذشته نزدیک شدند.

دیروز قیمت نفت در آغاز معاملات با سقوط همراه بود، اما تحت تأثیر تحریم‌های ایالات متحده امریکا علیه صادرات نفت ایران و ونزوئلا روند صعودی به خود گرفت. همچنین ادامه کاهش عرضه نفت توسط تولیدکنندگان، بازار را بطور نسبی با عرضه کمتر از تقاضا روبرو کرده و همزمان واردات نفت خام چین در ماه آوریل افزایش یافت و یک رکورد را ثبت کرد که روی رشد قیمت نفت موثر بودند. در میانه روز قیمت نفت روند صعودی به خود گرفت.

معاملات آتی شاخص جهانی نفت خام در ساعت 17 به وقت تهران، برنت روز چهارشنبه 3 سنت یا 0.04 درصد رشد کرد و با 69 دلار و 91 سنت معامله شد. معاملات آتی شاخص نفت خام وست تگزاس اینترمدیت امریکا نیز 26 سنت یا 0.42 درصد بالاتر از آخرین معاملات روز گذشته معامله شد و به 61 دلار و 66 سنت رسید.

تحلیلگران به رویترز گفتند که با توجه به تحریم‌های امریکا علیه ایران و ونزوئلا، بازار جهانی نفت در حالت کمبود عرضه باقی مانده است. اوله هانسن، رییس بخش استراتژی تجاری «ساکسو بانک دانمارک» بیان کرد: «چشم‌انداز بنیادین حمایت‌کننده از قیمت‌ها و کمبود عرضه نفت بادوام نیست.»

بر اساس اطلاعات اداره کل گمرک چین که روز چهارشنبه منتشر شد، واردات نفت خام چین در ماه آوریل رکورد واردات این ماه را با واردات روزانه 10 میلیون و 640 هزار بشکه نفت خام افزایش داد و 11 درصد رشد به نسبت آوریل سال گذشته داشت. این کشور بزرگ‌ترین واردکننده نفت در جهان است. داده‌ها نشان دادند که واردات نفت خام چین در طول 4 ماه نخست سال جاری میلادی بطور میانگین 10 میلیون و 30 هزار بشکه بود که 8.9 درصد از دوره مشابه سال قبل بالاتر بوده است.

موج تقاضای نفت چین در حالی رو به افزایش است که بازار جهانی نفت با کمبود عرضه روبرو است. ایالات متحده در ماه نوامبر سال گذشته تحریم‌های نفتی علیه ایران را مجددأ اعمال کرد و از همه کشورها خواست که واردات نفت از ایران را متوقف کنند. ایران اعلام کرد که با تحریم‌ها مقابله می‌کند و همچنان به صادرات نفت ادامه می‌دهد.

اکثر تحلیلگران انتظار دارند که صادرات نفت خام ایران از حدود یک میلیون بشکه در روز در ماه آوریل، به حدود 500 هزار بشکه در روز کاهش یابد و دولت‌های خریدار نفت ایران در برابر فشار‌های امریکا برای نخریدن نفت ایران کرنش کنند.

واشنگتن همچنین تحریم‌هایی علیه صادرات نفت ونزوئلا اعمال کرده است که به گسیختگی بیشتر عرضه نفت خام منجر شده است.

تحریم‌ها همزمان با کمبود عرضه نفت در بازار اعمال شدند، زیرا سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) از ابتدای سال گذشته به منظور بالا بردن قیمت‌ها تولید نفت خود را کاهش داده است.

ریک پری، وزیر انرژی ایالات متحده امریکا روز سه‌شنبه گفت که عربستان سعودی، بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان تولید نفت خود را برای تأمین نیازهای ناشی از تحریم‌های علیه ایران افزایش خواهد داد. اعضای اوپک قرار است در ماه ژوئن در مقر خود در وین، پایتخت اتریش ملاقات کنند و درباره سیاست کاهش تولید نفت برای باقی سال 2019 تصمیم بگیرند.

 چرا بازار از تحولات خاورمیانه اثر نگرفت

با توجه به افزایش تنش‌ها میان ایران و امریکا و سفر غیرمنتظره مایک پومپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده به عراق در شامگاه دوشنبه و دیدار با هادی العامری، رییس‌جمهور این کشور، انتظار می‌رفت که این تحولات بر افزایش قیمت نفت در روز چهارشنبه موثر افتد. با وجود این تحول معناداری در قیمت‌ها رخ نداد. بدین منظور «تعادل» در گفت‌وگویی تلفنی با نرسی قربان، کارشناس اقتصاد انرژی دلایل اثرگذاری خفیف این عوامل بر قیمت نفت را جویا شد. نرسی قربان، درباره تحولات روز چهارشنبه قیمت نفت بیان کرد: «قیمت نفت به مقدار زیادی به تعاملات اقتصادی جهانی وابسته است و اگر احساس شود که رشد اقتصاد جهانی مثبت خواهد بود، قیمت نفت هم رشد می‌کند و اگر احساس شود رشد اقتصادی جهان کاهش می‌یابد، قیمت نفت هم کمتر خواهد شد.»

وی ادامه داد: «در روزهای اخیر اتفاق مهمی در عرصه اقتصاد بین‌الملل رخ داد و اخباری مبنی بر اینکه چین و ایالات متحده امریکا نمی‌توانند برای معاملات تجاری با هم به توافقی برسند و به همین دلیل بورس چین و بورس وال‌استریت سقوط شدیدی کردند. این عامل بر قیمت نفت بیشترین تأثیر را داشته است.»

نرسی‌قربان در خصوص تأثیر سفر غیرمنتظره مایک پومپئو، وزیر امور خارجه امریکا به منطقه و ملاقات با هادی العامری، رییس‌جمهور عراق در بغداد و همچنین تأثیر افزایش تنش‌های سیاسی میان ایران و ایالات متحده بر قیمت نفت بیان کرد: «عوامل زیادی بر قیمت نفت موثر هستند و مساله مربوط به ایران نیز یکی از آنهاست که در حال حاضر عامل عمده‌ای هم محسوب نمی‌شود. زیرا ایران اکنون حدود روزانه یک میلیون بشکه نفت به دنیا صادر می‌کند و زمانی که ظرفیت تولید نفت بیش از 4 میلیون بشکه در روز در دنیا وجود دارد، تأثیر کاهش صادرات نفت ایران محدود می‌شود.»

وی با اذعان به اینکه کاهش صادرات نفت ایران قطعا بر قیمت نفت موثر است، افزود: «به هر حال هر تنشی در خلیج فارس اتفاق بیفتد بدون شک قیمت نفت را شدیدا بالا خواهد برد، ولی مسائل اقتصادی و اجتماعی دیگری نیز وجود دارند که بر قیمت نفت موثر‌اند. به عنوان مثال وقتی بورس‌های بزرگ جهان همگی با هم سقوط می‌کنند، همه مولفه‌های اقتصادی از جمله قیمت نفت کاهش می‌یابد.»این کارشناس اقتصاد انرژی با اشاره به افزایش حدود 9 درصدی واردات نفت چین در ماه آوریل بیان کرد: «آمار گمرکی چین درباره واردات نفت مربوط به ماه گذشته است و تأثیرگذاری زیادی بر قیمت نفت ندارد. ضمن اینکه دلایل این افزایش در واردات مشخص است. چین با اطلاع از اینکه قرار است با عدم تمدید معافیت از تحریم‌های امریکا علیه ایران برای خریداران نفت ایران روبرو شود، نفت بیشتری را در این بازه زمانی خریداری کرده است.»

وی پیش‌بینی کرد که گزارش ماه آینده گمرک چین، واردات نفت خام کمتری را برای ماه می ‌نشان خواهد داد و گفت: »چین مقداری از نفت را در ذخایر خود نگه داشته است و حتی برخی گزارش‌ها حکایت از آن دارند که چین یک میلیارد بشکه نفت را ذخیره کرده است.»

 

ارسال نظر