رصد تحرکات عربستان در میدان نفتی مشترک با ایران

۱۳۹۸/۰۲/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۳۸۰۲
رصد تحرکات عربستان در میدان نفتی مشترک با ایران

 گروه انرژی|نادی صبوری|

برخی تحرکات از سوی عربستان سعودی در راستای افزایش تولید نفت خام این کشور در میدان نفتی فروزان مشترک با ایران دیده شده است. این خبری است که حمید بورد مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره دیروز در یک نشست خبری در جریان بیست و چهارمین نمایشگاه نفت، گاز و پتروشیمی در پاسخ به «تعادل» مطرح کرده و گفت: ما اقدامات عربستان در میدان نفتی فروزان را دنبال می‌کنیم، آنها اکنون با حدود 10 دکل در این میدان فعالیت می‌کنند. این شمار همواره در حال کم و زیاد شدن است و اخیرا ما افزایش 2-1 دکل را رصد کرده‌ایم.

دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا با اعلام تصمیم خود در مورد استثنائات برای مشتریان نفتی ایران، صراحتا اعلام کرد که عربستان سعودی و امارات قرار است به امریکا برای هدف صفر کردن صادرات نفت خام ایران کمک کنند. اما بر سر اینکه این دو کشور توان گرفتن سهم ایران در بازارها را داشته باشند تردید وجود دارد.

بیژن زنگنه وزیر نفت ایران در افتتاحیه نمایشگاه بیست و چهارم نفت اعلام کرد که عربستان و امارات بر سر توانایی‌های خود در زمینه افزایش تولید نفت خام بزرگ نمایی می‌کنند. از سوی دیگر منابع مستقل نیز شک و تردیدهای فراوانی در مورد توان افزایش تولید در عربستان و امارات و از آن مهم‌تر ثبات در این افزایش مطرح می‌کنند.

اما یکی از نقاطی که ممکن است عربستان بخواهد برای برنامه افزایش تولیدش به آن اتکا کند میدان نفتی مشترک با ایران است که در ایران به نام فروزان شناخته می‌شود. طبق بررسی تعادل شرکت سعودی آرامکو ظرفیت تولید نفت خام این میدان که در عربستان «مرجان» نام دارد را در حال حاضر 500 هزار بشکه در روز اعلام کرده است. البته این میدان اغلب در بیشترین ظرفیت خود تولید داشته و همین فوریه سال 2019 آرامکو قراردادی برای افزایش ظرفیت آن به 800 هزار بشکه در روز را آغاز کرد که برای عملیاتی شدن به زمان طولانی نیاز دارد. البته عربستان یک سال قبل از آن نیز با انتشار خبری مشابه از سرمایه‌گذاری چند ده میلیارد دلاری برای افزایش ظرفیت تولید میدان مرجان صحبت کرده بود اما در سال جدید اتفاقی در این میدان در زمینه افزایش ظرفیت تولید رخ نداد.

طبق اطلاعات بی‌ان سی نتورک در سال 2018 که عربستان مناقصه‌ای به ارزش 15 میلیارد دلار را برای افزایش ظرفیت تولید فروزان مطرح کرد یکی از گزینه‌هایی که سعودی‌ها به آن اقبال زیادی داشتند شرکت چینی اویل اینیجنریگ بود اما در نهایت فوریه امسال نوشته شد که شرکت امریکایی مک درمونت برنده مناقصه شده است.

حمید بورد مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره در نشست خبری خود تاکید می‌کند که اگرچه برداشت همسایگان ایران از مخازن مشترک در بعضی موارد بالاتر است اما آمار برداشت تجمعی نشان می‌دهد ایران برداشت کمتری در کلیت انجام نداده است. مدیرعامل نفت فلات قاره در نشست خبری خود در مورد آخرین وضعیت تولید نفت و گاز در میادین تحت مدیریت این شرکت را به صورت کلی ارایه کرده و اعلام کرد که با وجود تحریم‌ها و فشارهای بین‌المللی کار صادرات نفت خام متوقف نشده است و همین چند روز پیش یک محموله صادراتی نفت خام تولیدی میادین این شرکت صادر شده است. اما آیا عربستان خواهد توانست با افزایش تولید نفت خام در میدان نفتی مرجان مشترک با میدان نفتی فروزان سهم ایران در بازار را بگیرد؟ حمید بورد مدیرعامل نفت فلات قاره در پاسخ به این پرسش تعادل می‌گوید که لزوما به این شکل نیست که آنها بتوانند همان مشتریان ایران را بگیرند. مرجان یکی از تنها 4 میدان نفتی دریایی عربستان سعودی است که در واقع بخش عظیم ذخایر آن نیز در عربستان قرار گرفته است. مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره همچنین در پاسخ به پرسش روزنامه تعادل در مورد آخرین وضعیت میدان نفتی هنگام و همکاری با عمانی‌ها برای توسعه آن عنوان کرد: تولید نفت و گاز از این میدان طبق‌ام دی پی اولیه در حال انجام است. در طرف عمانی تولید تقریبا تعطیل شده است. در مورد مدیریت یکپارچه میدان توافق مشترکی حاصل نشد اما همکاری علمی با طرف عمانی در این زمینه داریم. بورد در پایان صحبت‌هایش اعلام کرد که این شرکت قصد حمایت از استارتاپ‌های حوزه انرژی را دارد. پیشتر در افتتاحیه نمایشگاه نفت بیژن زنگنه از موج حمایتی برای این کسب و کارها خبر داده بود.

 

 

ارسال نظر