قرارگاه قصد ورود به بخش پایین دستی نفت را دارد

۱۳۹۸/۰۲/۱۴ - ۰۰:۲۹:۵۸
کد خبر: ۱۴۳۷۲۲

گروه انرژی| قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا قصد دارد در راستای افزایش «نقش‌پذیری» در اقتصاد ایران به حوزه «پایین دستی پتروشیمی» ورود کند. این سیاست جدید از سوی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا را سعید محمد فرمانده این قرارگاه روز پنج‌شنبه در یک نشست خبری در حاشیه نمایشگاه نفت، گاز و پتروشیمی مطرح کرد.

به گزارش «تعادل»  فرمانده قرارگاه سازندگی در این نشست خبری با بیان اینکه دشمن «معیشت مردم» را هدف قرار داده و محور فشار نفت است عنوان کرد: رشد تقاضای صنعتی در جهان به قدری زیاد است که نمی‌شود در آن انحصار طلبی داشته باشد. توطئه علیه نفت از دشمن سلب خواهد شد. در همین راستا نقش‌پذیری قرارگاه در وضعیت فعلی بیشتر خواهد شد . قرارگاه از بن بست تکنولوژی خارج شده است. ما در راستای بیانیه گام دوم انقلاب تلاش داریم که در سایر حوزه‌های نفت مثل بحث پایین دستی ورود جدی در جهت مقابله با خام فروشی داشته باشیم.»

آقای محمد در پاسخ به این پرسش روزنامه «تعادل» که طبق قانون نهادهای نظامی در زمان صلح اختیار فعالیت در حوزه «زیر‌ساختی» را دارند آیا پایین دستی پتروشیمی زیر ساخت محسوب می‌شود و این حضور منع قانونی ندارد عنوان کرد: منع قانونی وجود ندارد، ما می‌خواهیم در این حوزه و در تکنولوژی آن بن‌بست‌شکنی کنیم، با تکیه بر تجربه در بالادستی نفت».

سعی کردیم جای خالی شرکت‌های خارجی را پر کنیم/ انتظار ما این است که با توجه به خلایی که ناشی از عدم حضور خارجی‌ها هست ما می‌توانیم این خلأ را پر کنیم و در خصوص تامین منابع مالی اگر به درستی برنامه‌ریزی کنیم می‌توانیم خلأ را پر کنیم.

فرمانده قرارگاه در پاسخ به پرسش ایلنا که بخش خصوصی را نگران «رانتهای» قرارگاه توصیف کرد گفت: قرارگاه رانتی ندارد، عین بخش خصوصی ضوابط را رعایت می‌کند و شرایط کشور بر قرارگاه نیز حاکم است. فقط اقبال کارفرمایان به ما بیشتر است و در تمام دولت‌ها شاهد هستید چون می‌توانند قابل اتکا است و کارفرماها به این موضوع علاقه‌مند هستند.»  آقای محمد در مورد رابطه قرارگاه با دولت‌ها نیز گفت: خودمان را بازوی دولت می‌دانیم از 1368 تا امروز رابطه خوبی با دولت‌ها فارغ از گرایش سیاسی آنها داشته‌ایم. در حوزه نفت و گاز از همکاران وزارت نفت تشکر می‌کنم که همکاری مشترک خوبی داریم».

فرمانده قرارگاه همچنین در پاسخ به پرسش تسنیم در مورد اینکه آیا قرارگاه سازندگی پیشنهادی برای ورود به فاز 11 پارس جنوبی به وزارت نفت داده است گفت: فاز 11 اکنون دارای یک قرارداد است و توتال و سی‌ان‌پی‌سی قرارداد دارند و دوستان وزارت نفت پیگیر تعیین تکلیف هستند.

او در پاسخ به پرسش روزنامه تعادل که آیا قرارگاه امکان ساخت سکوی تقویت فشار برای این پروژه را دارد به مثال‌هایی از تولید تجهیزات در نفت از سوی قرارگاه اشاره کرده و گفت با اتکا به همکاری با بعضی شرکت‌های خارجی چنین توانایی در قرارگاه وجود دارد.

 

ارسال نظر