کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۸/۰۲/۱۲ - ۰۰:۲۵:۲۷
کد خبر: ۱۴۳۶۳۱

سردرگمی قیمتی در بازار نفت

گروه انرژی| نتایج نظرسنجی رویترز نشان داد تولید نفت اوپک در آوریل به دلیل تحریم‌های امریکا علیه ایران و ونزوئلا و کاهش داوطلبانه تولید از سوی عربستان سعودی، به پایین‌ترین میزان در چهار سال اخیر سقوط کرد.

اوپک که متشکل از ۱۴ کشور است، در آوریل ۳۰.۲۳ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد که ۹۰ هزار بشکه در روز نسبت به مارس کاهش داشت و پایین‌ترین سطح تولید اوپک از سال ۲۰۱۵ بود. قیمت‌های نفت تحت تأثیر محدودیت داوطلبانه عرضه از سوی عربستان سعودی و تحریم‌های امریکا علیه صادرات نفت ایران و ونزوئلا، بالای ۷۳ دلار در هر بشکه معامله می‌شود، در حالی که هفته پیش تا مرز ۷۵ دلار صعود کرده بود.جنب‌وجوش قیمت‌ها در روزهای گذشته نشانگر التهاب در بازار نفت است.

شاخص جهانی نفت برنت روز گذشته 16 سنت یا 0.22 درصد رشد کرد و با 72 دلار و 22 سنت معامله شد. اما شاخص نفت امریکا 8 سنت یا 0.13 درصد کاهش یافت و به 63 دلار و 83 سنت رسید. نوربرت روئکر از بانک سویسی جولیوس بائر اظهار کرد: تحریم‌های ایران در شرایطی که عرضه به بازار محدود شده است، نگرانی‌ها نسبت به محدود شدن عرضه در بازارها را برانگیخته است.به گزارش ایسنا، طبق یافته‌های نظرسنجی رویترز، تولید نفت ایران در آوریل ۱۵۰ هزار بشکه در روز کاهش داشته است در حالی که تولید ونزوئلا ۱۰۰ هزار بشکه در روز کاهش پیدا کرد.عربستان سعودی تولید نفت خود را در آوریل اندکی نسبت به مارس افزایش داد با این حال ریاض همچنان محدودیت عرضه خود را بالاتر از میزان توافق شده تحت پیمان کاهش تولید اوپک حفظ کرده است.

هند و چین برای تنظیم بازار نفت دست به کار شدند

تسنیم| هند و چین، دو مشتری بزرگ اوپک مکانیزمی طراحی کرده‌اند برای مقابله با بی‌ثباتی نفت خام و حل سایر مشکلات انرژی در بازارهای جهانی.

به گزارش ایکانامیک تایمز، این گروه که ماه گذشته تشکیل شد، توسط یک مقام مشترک در وزارت نفت هند و چین هدایت می‌شود.  در 2005، وزیر نفت هند، مانی شانکر آیر، این ایده را پیشنهاد داد ولی راه به جایی نبرد. این دو کشور پس از رقابت برای نفت و گاز در آفریقا و آسیا، تنها در برخی پروژه‌ها شریک شدند.دارمندا پرادهان، وزیر نفت و گاز طبیعی هند سال گذشته مذاکرات همکاری با چین را احیا کرد و همچنین ایده تشکیل یک بلوک از خریداران برتر نفت آسیا یعنی ژاپن، کره جنوبی، چین و هند را مطرح کرد. هیچ پیشرفتی برای همراه کردن ژاپن و کره صورت نگرفت ولی یک کارگروه مشترک با چین شروع خوبی است. آخرین فرصت برای متحد شدن در برابر تحریم های ایران از دست رفت چون این دو بزرگترین وارد کننده نفت خام ایران نتوانستند راهبرد مشترکی پیدا کنند.

جست‌وجوی نفتی پاکستان در آب‌های عمیق

تسنیم|پاکستان انتظار دارد در حفاری‌های آب‌های عمیق کراچی ذخایر نفت و گاز کشف کند.به گزارش د نیوز، دستیار مخصوص نخست وزیر در امور نفت، نادی بابار، گفت: «ما خوشبین هستیم که درککرا-1 ذخایر انرژی کشف کنیم». کنسرسیومی به رهبری شرکت امریکایی اکسون موبیل و متشکل از شرکت انی ایتالیا، شرکت توسعه نفت و گاز و شرکت نفت پاکستان در حال حاضر حفاری در این منطقه را بر عهده دارد. چاه ککرا-1 تا عمق 5660 متری در آب‌های عمیق حفاری می‌شود که در حال حاضر به حدود 4810 متری رسیده است.عمر ایوب خان،  وزیر نفت پاکستان گفت دولت برای سرمایه‌گذاری بین‌المللی کمک کرده است. وی گفت پس از این اکتشاف مشاغل جدیدی در راه است.مدیرعامل اکسون موبیل گفت این شرکت علاقه‌مند به حفاری‌های بیشتر در بلوک‌های دریایی و واردات گاز طبیعی مایع به داخل پاکستان است. این شرکت می‌تواند به ایجاد سیاست دوستدار محیط زیست در حفاری دریایی هم کمک کند.

 

ارسال نظر