ایران می‌تواند تأمین‌کننده خوبی برای گاز اروپا باشد

۱۳۹۸/۰۲/۱۲ - ۰۰:۲۴:۳۹
کد خبر: ۱۴۳۶۲۹

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در حاشیه بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی اظهار داشت: در سال‌های پیش‌رو اگر فشار سیاسی نباشد ایران می‌تواند تامین‌کننده خوبی برای گاز اروپا باشد.

حسن منتظر تربتی با بیان اینکه پایداری در شبکه گاز یکی از اتفاقات خوبی است که طی سال‌های اخیر رخ داده است، افزود: افزایش تولید گاز در پارس جنوبی باعث شد به لحاظ تولید شرایط خوبی داشته باشیم و نگران پایداری نباشیم.

تربتی خاطرنشان کرد: در گذشته شبکه و تقویت فشار ساختار خطی داشت اما امروز نت‌ورکی است، بطوری که اتفاقات سیل اخیر نیز نشان داد که شبکه خطوط لوله از پایداری برخوردار است.

وی با بیان اینکه در سیل اخیر یکی از زیرساخت‌های مطمئن و خدماتی که دچار وقفه و خلل نشد گاز بوده است، گفت: رویکرد ما تمرکز بر توسعه داخلی کشور بوده، اما اکنون در آستانه ورود به فضای پیش‌رو درصدد هستیم علاوه بر تامین گاز داخلی در بخش بین‌الملل نیز ورود کنیم و صادرات گاز را توسعه داده و بازارهای جدیدی پیدا کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اشاره به اینکه ما اکنون به لحاظ توزیع و خوداتکایی در شبکه و همچنین ترمیم قطعات یدکی نگرانی نداریم، تاکید کرد: برنامه ما ورود به بازارهای جدید، توسعه ال‌ان‌جی و صدور فنی و مهندسی است، چرا که این اطمینان اکنون در همسایگان ایجاد شده که ایران تخصص کافی دارد و بر این مبنا کشورهای همسایه می‌توانند بازار خوبی برای رونق تولید و مباحث اقتصادی ایران در صنعت گاز باشند.

وی درباره توسعه صادرات گاز و ورود به بازار اروپا اظهار داشت: سال‌های گذشته اطمینانی برای کشورهای مقصد وجود نداشت، اما امروز با توجه به اطمینانی که ایران به وجود آ‌ورده اروپا نیز به ما اعتماد کرده و می‌تواند مقصد خوبی برای ورود گاز ایران باشد. در سال‌های پیش‌رو اگر فشار سیاسی نباشد ایران می‌تواند تامین‌کننده خوبی برای گاز اروپا باشد.

تربتی با بیان اینکه سال گذشته غیر از صادرات به ترکیه، به عراق هم گاز صادر کرده‌ایم، تصریح کرد: سال گذشته مجموعا 43 میلیون مترمکعب در روز گاز به ترکیه و عراق صادر شد و پیش بینی می‌شود امسال 30 میلیون مترمکعب در روز به ترکیه و 35 میلیون مترمکعب در روز به عراق صادرات داشته باشیم.

وی درباره بحث شکایت گازی از پاکستان تشریح کرد: هنوز در بخش سیاسی برای شکایت به نتیجه نرسیده‌ایم، چرا که در سفرهای مقامات دو کشور مشخص شد که موضوع صادرات گاز به پاکستان می‌تواند رو به جلو باشد.

این مقام مسوول درباره شکایت ترکمنستان نیز گفت: ما اختلاف نظرهایی در بخش مطالبات داریم. علاوه بر آن کوتاهی‌هایی در بحث کمی و کیفی تامین گاز وجود داشته که امیدواریم واردات گاز از این کشور از سر گرفته شود.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در پاسخ به سوالی درباره توسعه برنامه‌های سوآپ گاز گفت: در حال حاضر سوآپ با آذربایجان انجام می‌شود که گاز را از آستارا گرفته و در نخجوان تحویل می‌دهیم. سوآپ با ترکمنستان را نیز دنبال می‌کنیم. همچنین پیش‌بینی می‌شود برنامه سوآپ گاز از آذربایجان در آینده توسط بخش خصوصی اتفاق بیفتد. شرکت‌هایی در حال مذاکره هستند و زیرساخت‌های خوبی نیز در این زمینه ایجاد شده که باید از آن استفاده شود.

وی درباره تامین کالای مورد نیاز گاز با توجه به شرایط موجود اظهار داشت: ما تمام کالاها را تامین کرده‌ایم و از این بابت مشکلی نداریم.

 

 

ارسال نظر