ناگفته‌های آمار خرید نفتی آسیایی‌ها از ایران

۱۳۹۸/۰۲/۱۱ - ۰۰:۵۱:۵۰
کد خبر: ۱۴۳۵۶۲
ناگفته‌های آمار خرید نفتی آسیایی‌ها از ایران

گروه انرژی| نادی صبوری |

رویترز دیروز با انتشار آمار واردات نفت خام آسیایی‌ها از ایران در ماه مارس نوشت که این میزان بالاترین حد در 8 ماه اخیر محسوب می‌شود. رویترز می‌نویسد خریداران این اقدام را برای حداکثری کردن نفع از دوره معافیت نفتی انجام دادند. نگاهی به این آمار اما نکات قابل توجهی را نشان می‌دهد، از جمله اینکه کشورهایی مانند چین که از ادامه یافتن خرید نفتی از ایران اطمینان بیشتری داشتند هر چند در این ماه خرید بیشتری انجام دادند اما نسبت افزایش در قیاس با دیگر خریداران مانند ژاپن در آنها کمتر است. ژاپن در این ماه عملا خرید نفتی 2 ماه خود را انجام داده است. رویترز می‌نویسد که در ماه مارس کشور چین، هند، ژاپن و کره جنوبی روزانه 1 میلیون و 570 هزار بشکه نفت خام از ایران خریداری کردند که 36 درصد رشد را نسبت به ماه قبل از آن نشان می‌دهد. البته این میزان همچنان نسبت به واردات نفت خام این 4 کشور در مدت مشابه سال گذشته 31 درصد کمتر بوده است. دیتاهای منتشر شده در «ریفینیتیو» که یک فراهم‌آورنده جهانی داده‌های اقتصادی است نشان می‌دهد که کره جنوبی، ژاپن و هند در ماه آوریل شاهد ورود محموله‌های نفتی ایران هستند اما چین تنها کشوری است که در اوایل ماه می‌نیز ورود محموله نفتی داشته است.

رویترز در این گزارش می‌نویسد در حالی که برخی مشتریان نفتی ایران در اعضای اوپک دنبال نفت هستند، کره جنوبی دوباره فرآیند پیدا کردن میعانات گازی جایگزین برای میعانات گازی ایران که بسیار دشوار است را باید شروع کند. وارد کردن میعانات گازی از ایران برای کره جنوبی صرفه اقتصادی دارد. خبرگزاری رویترز به نقل از شرکت مشاوره انرژی FGE ادعا می‌کند که ایران احتمالا روزانه 200 الی 300 هزار بشکه نفت خام را از طریق کشورهایی چون عراق، ترکیه و پاکستان خواهد فروخت.رویترز می‌نویسد که «جوهای جنرونگ» شرکت نفتی مهم چینی واردات از ایران را ادامه خواهد داد. جوهای جنرونگ شرکتی است که در سال 1995 نخستین معاملات نفتی تهران و پکن را پایه‌گذاری کرد. پیشتر خبرگزاری تسنیم در گزارشی در مورد این شرکت با اشاره به اتفاق سال 1995 نوشته است: در آن زمان، ایران برای پرداخت پول سلاح‌های خریداری شده از چین در جریان جنگ ایران و عراق، به پکن نفت می‌فروخت. هنوز هم تخصص عمده شرکت ژوهای ژنرونگ در زمینه خرید نفت خام از ایران است.در حالی که ایالات متحده از قصد برای صفر کردن صادرات نفت خام ایران صحبت کرده است، شرکت مشاوره انرژى FGE می‌نویسد که با توجه به موضع جدید ایالات متحده، صادرات نفت خام ایران احتمالا نسبت به انتظارات قبلی با حدود 300 هزار بشکه کاهش روبرو خواهد بود.این شرکت مشاوره انرژی در ادامه تاکید می‌کند که کم شدن این میزان از عرضه نفت خام جهانی، وضعیت عرضه و تقاضا در بازار طلای سیاه را بیش از پیش گاوی (بازار صعودی) می‌کند.

بررسی «تعادل» از دیتاهای منتشر شده نشان می‌دهد که ژاپن در میان تمام مشتریان نفتی ایران بیشترین درصد افزایش را در واردات نفت خام ماه مارس نسبت به ماه قبل از آن انجام داده است. میزان واردات نفت خامی که این کشورها در ماه مارچ از ایران داشتند احتمالا در مذاکراتی که با امریکا برای تمدید احتمالی معافیت خواهند داشت اثرگذار است.آمار واردات نفت خام ژاپن نشان می‌دهد که این کشور عملا مصرف 2 ماه نفت خام خود از ایران را در ماه مارس خریداری کرده است که تا حدودی چرایی موضع‌ اولیه این کشور که از «آمادگی» برای تصمیم نفتی ترامپ صحبت کرد را شفاف می‌کند.چین در این ماه هر چند واردات را افزایش داده اما احتمالا به این دلیل که از ادامه یافتن این واردات اطمینان داشته، تفاوت خرید نفتی ماه مارس این کشور از ایران در قیاس با همین شاخص در میان دیگر خریداران آسیایی نفت خام ایران کمتر است.

Taadol-07

ارسال نظر