آخرین وضعیت آسیب‌دیدگی اتیلن غرب

۱۳۹۸/۰۲/۰۸ - ۰۰:۴۲:۰۷
کد خبر: ۱۴۳۲۸۹

گروه انرژی|  عملیات تعمیر آسیب‌دیدگی‌های خط لوله اتیلن غرب که در محدوده‌ای از مناطق سیل‌زده رخ داده بود همچنان در حال ادامه است. احمد پورکرمی رییس روابط عمومی پتروشیمی لرستان که از واحدهای تغذیه‌کننده از این خط لوله است دیروز با اعلام این خبر به «تعادل» گفت که برای راه‌اندازی موقت حدود 1 الی 2 هفته و برای اتصال دایم به حدود 1 ماه زمان احتیاج است.

22 فروردین ماه روزنامه تعادل در گزارشی خبری نوشت که به دلیل اینکه خط لوله اتیلن غرب در قسمت لرستان و کرمانشاه به دلیل رانش زمین پس از سیلاب دچار انفجار شده است، خط لوله در این قسمت‌ها از گاز تخلیه شده و پتروشیمی‌های زیر مجموعه هلدینگ باختر که اغلب تولیدکننده پلی‌اتیلن هستند تولید خود را موقتا قطع کرده‌اند.

طرح «خط لوله اتیلن غرب» به یک خط لوله و مجموعه‌ای از کارخانه‌های پتروشیمی در غرب ایران اتلاق می‌شود. این طرح اوایل دهه 80 و با هدف انتقال گاز تولیدی در عسلویه به مناطق غربی ایران و ایجاد اشتغال در این مناطق از طریق احداث واحدهای پتروشیمی که خوراک آنها اتیلن است و الفین و پلی‌اتیلن تولید می‌کنند مطرح شد.

مجتمع‌های پتروشیمی کاویان، پلیمر کرمانشاه، پتروشیمی لرستان، پتروشیمی مهاباد و پتروشیمی کردستان از مجموعه‌هایی هستند که به دلیل بررسی وضعیت خط لوله اتیلن غرب فعلا تولید را متوقف کرده‌اند.

کاویان تولید‌کننده اتیلن است که وظیفه تامین خوراک اتیلن دیگر واحدهای تولیدی پتروشیمی باختر را دارد، پلیمر کرمانشاه تولید‌کننده پلی‌اتیلن سنگین است که در مصارف پلاستیک مانند لوله کاربرد دارد، پتروشیمی لرستان هم پلی‌اتیلن سبک و هم پلی‌اتیلن سنگین تولید می‌کند، پتروشیمی مهاباد تولید‌کننده بوتن، پلی اتیلن سبک و سنگین است و همچنین یوتیلیتی نیز به دیگر واحدها ارایه می‌کند. پتروشیمی کردستان نیز در بخشی از خود از خط لوله اتیلن غرب اتیلن دریافت کرده و در بخش دیگری از پتروشیمی تبریز یا ایلام پروپیلن دریافت می‌کند که با توجه به اتفاق اخیر دریافت اتیلن از خط لوله موقتا متوقف شده است.

 

 

ارسال نظر