کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۸/۰۲/۰۵ - ۰۰:۴۲:۰۸
کد خبر: ۱۴۳۱۱۹

سکوت IEA درباره رقم کاهش صادرات نفت ایران

گروه انرژی| آژانس بین‌المللی انرژی عصر سه‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای در خصوص وضع بازار با سخت‌تر شدن تحریم‌ها علیه ایران موضع‌گیری کرد و نوشت که این تحریم‌ها «ظرفیت» صادرات نفت خام ایران را کاهش خواهد داد. در این بیانیه پیش‌بینی آماری از رقمی که ممکن است از صادرات نفت خام ایران کاسته شود ارایه نشده است. IEA اما در گزارش خود اطمینان داده است که در حال حاضر عرضه کافی نفت در بازارهای جهانی وجود دارد و ظرفیت تولید مازاد در سطح قابل قبولی است.این آژانس همچنین بر نیاز به دوری از قیمت بالای نفت در بحبوحه ضعف رشد اقتصادی جهان تاکید کرد.این نظرات آژانس بین‌المللی انرژی همزمان با سخت‌تر شدن تحریم‌های امریکا علیه ایران، یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت جهان ارایه شد.

 این آژانس که مقر آن در پاریس است، در بیانیه‌ای که عصر 23 آوریل منتشر شد اعلام کرد: « سخت‌تر کردن تحریم‌ها علیه ایران بر ظرفیت صادرات این کشور تاثیر می‌گذارد. صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران در حال حاضر حدود 1.1 میلیون بشکه در روز است که نسبت به مارس 300 هزار بشکه و نسبت به ماه مه‌2018، 1.7 میلیون بشکه کمتر شده است.»  آژانس بین‌المللی انرژی که سیاست‌های انرژی کشورهای صنعتی را هماهنگ می‌کند اعلام کرد ظرفیت تولید مازاد جهانی به 3.3 میلیون بشکه در روز رسیده است که دلیل آن تعهد بالای کشورهای عضو اوپک و متحدان آن به توافق کاهش تولید نفت بوده است.موجودی نفت خام کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی در پایان فوریه 2.871 میلیارد بشکه نفت بود که بالاتر از میانگین 5 ساله قرار دارد. آژانس بین‌المللی انرژی انتظار دارد کل عرضه نفت از طرف امریکا در سال جاری به 1.6 میلیون بشکه در روز افزایش یابد.IEA البته در بیانیه کوتاه خود به این موضوع اشاره نکرده است که با کنار رفتن بخشی قابل توجه از صادرات نفت خام ایران وضع عرضه نفت خام که اکنون «کافی» است به چه حالتی خواهد افتاد.

علت قطع برق بازی ذوب‌آهن-الوصل

پاون|  شرکت توانیر با صدور اطلاعیه‌ای علت قطع برق ورزشگاه فولادشهر اصفهان در جریان مسابقه سه‌شنبه‌شب ذوب آهن ایران و الوصل امارت را برخورد بیل مکانیکی شهرداری با کابل برق اعلام کرد.  در این اطلاعیه آمده است علت قطع برق ورزشگاه فولاد شهر که دقایقی به طول انجامید، اصابت بیل مکانیکی شهرداری با کابل برق بود که با توجه به پیش بینی‌های قبلی شرکت توزیع برق و استقرار مولد برق در محل، برق ورزشگاه در کوتاه‌ترین زمان وصل شد.این اطلاعیه می‌افزاید: ورزشگاه مذکور برخلاف الزامات سازمان پدافند غیرعامل تاکنون به ژنراتور اضطراری یا فیدر رزرو دوم مجهز نشده و صنعت برق این موضوع را طی مکاتبات متعدد به مسوولان این ورزشگاه متذکر شده است.در جریان مسابقه شب گذشته ذوب آهن ایران و الوصل امارت برق ورزشگاه فولادشهر به دلیل برخورد بیل مکانیکی شهرداری با کابل قطع شده بود که با توجه به پیش بینی‌های قبلی و استقرار مولد شرکت توزیع در محل، اتفاق رخ داده سریعا برطرف شد.لازم به ذکر است که ورزشگاه فولادشهر بر خلاف الزامات سازمان پدافند، مجهز به ژنراتور اضطراری یا فیدر رزرو دوم نیست و این موضوع در مکاتبات متعدد به مسوولان ورزشگاه تذکر داده شده است.

چرا ونزوئلا نفت وارد کرد؟

گروه انرژی| ونزوئلا پس از 5 سال، یک بار دیگر برای اینکه نفت خام فوق سنگین تولیدی‌اش را به گرید دیگری تبدیل کرده و آن را قابل استخراج کند، با وجود ذخایر قابل توجه نفتی، یک محموله نفت خام وارد کرد. بلومبرگ نوشت که تولید نفت در ونزوئلا به رکورد پایین جدیدی سقوط کرد به حدی که این کشور را که صاحب بزرگ‌ترین ذخایر نفت جهان است، برای نخستین‌بار در پنج سال اخیر به واردات واداشت.تولید نفت ونزوئلا در مارس تحت تأثیر تحریم‌های امریکا و قطعی برق که فعالیت میادین نفتی، خطوط لوله و بنادر را مختل کرد، به پایین یک میلیون بشکه در روز سقوط کرد که پایین‌ترین میزان در ۱۶ سال گذشته به حساب می‌آید. این اتفاقات شرکت نفتی دولتی PDVSA ونزوئلا را واشت که یک محموله نفت از نیجریه بخرد. واردات نفت خام در ونزوئلا 5 سال پیش نیز اتفاق افتاده بود. تقریباً یک میلیون بشکه نفت سبک و شیرین آگبامی (نفت خام تولیدی میدان آگبامی نیجریه) که اوایل آوریل بارگیری شد، روز سه شنبه در ونزوئلا تخلیه شد. این محموله ممکن است به جبران کاهش تولید داخلی ونزوئلا کمک کند. شرکت PDVSA می‌تواند از نفت سبک‌تر برای رقیق کردن نفت فوق سنگین تولیدی این کشور و راحت‌ شدن فرآیند استخراج آن از ذخایر این کشور کمک کند. نفتی که با این نفت سبک مخلوط می‌شود، به عنوان Merey ۱۶ شناخته می‌شود که گرید صادراتی اصلی ونزوئلا است و در محاسبه قیمت سبد نفتی اوپک مورد استفاده قرار می‌گیرد. احتمالا محموله وارداتی حاوی نفت خام آگبامی برای به دست آوردن نفت خام مری استفاده خواهد شد. طبق آخرین آمار رسمی، تولید این گرید نفتی در فاصله سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۶ معادل 50 درصد کاهش یافته و به ۳۱۳ هزار بشکه در روز رسیده است.بر اساس گزارش بلومبرگ، آخرین باری که ونزوئلا نفت وارد کرد در سال ۲۰۱۴ بود که نفت الجزایر را با نفتی فوق سنگین ترکیب کرده و گریدی که به Blend ۱۶ معروف بود، درست کرد. شرکت PDVSA در پی اختلاف با شرکت نفتی دولتی سوناترک الجزایر و شکایت پالایشگاه‌های امریکایی، تولید این گرید نفتی را ادامه نداد.

 

ارسال نظر