اردوی تمرینی برق برای تغییرات اقلیمی

۱۳۹۸/۰۱/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۲۷۷۸

افزایش تعرفه با هدف مدیریت مصرف صورت گرفته است نه درآمدزایی

گروه انرژی| فرداد احمدی|

خشک‌سالی سال آبی گذشته ایران، در کنار ترسالی کم‌سابقه سال آبی جاری با بیش از 300 میلی‌متر بارندگی (تاکنون) در اصطلاح اقلیم‌شناسی به اکستریم معروف‌اند که معمولا در بازه‌های زمانی بیش از 50 سال اتفاق می‌افتند. وقوع این اکستریم‌ها در دو سال پیاپی تقویت‌کننده «نظریه رخداد تغییرات اقلیمی» در ایران است که یعنی ایران در سال‌های آینده با اکستریم‌های بیشتری روبرو خواهد شد؛ هرچند برای تأیید چنین ادعایی مصادیق بیشتری مورد نیاز است. اما فرارسیدن تغییرات اقلیم را در ایران فرض بگیریم، این واقعه برای صنعت برق ایران بدین معنا است که اگر چه در تابستان امسال به واسطه فراوانی آب پشت سدها و در نتیجه بازده حداکثری نیروگاه‌های برق‌آبی (تولید بیش از 10 هزار مگاوات برق) فشاری به بخش تولید برق نخواهد آمد و خاموشی‌هایی که ایرانیان در تابستان سال گذشته تجربه کردند را در این تابستان نخواهند دید، اما معلوم نیست که در سال آینده چه میزان بارندگی خواهیم داشت و نیروگاه‌های برق‌آبی در تابستان سال 99 چقدر بتوانند به صنعت برق کمک کنند. محمودرضا حقی‌فام، سخنگوی صنعت برق ایران در جلسه روز گذشته خود با خبرنگاران در پاسخ به پرسش روزنامه تعادل که آیا شرکت توانیر برنامه‌ای برای مدیریت مصرف برق مشابه آنچه در تابستان گذشته اجرا شد در دستور کار دارد؟ اقدامات صورت گرفته برای افزایش بهای برق پرمصرفان، صدور قبض ماهیانه برای پرمصرفان و درج پیش‌بینی بهای پرداختی ماه آینده در هر قبض با توجه به سوابق مصرفی واحدها در سال‌های گذشته و طراحی برنامه‌های مجازی نمایشگر قبوض را در راستای تداوم مدیریت مصرف برق در سال جاری عنوان کرد و گفت که در تابستان امسال نیز همانند سال گذشته جابه‌جایی ساعات اداری برای استفاده حداکثری از ساعات خنک شبانه‌روز اجرا خواهد شد.

نشست خبری سخنگوی صنعت برق، روز گذشته به این دلیل برگزار شد که توضیحاتی درباره افزایش تعرفه برق که 25 فروردین اعلام شد به خبرنگاران داده شود. محمودرضا حقی‌فام در این رابطه گفت: افزایش تعرفه‌های برق به‌گونه‌ای است که برای کلیه پله‌های مصرفی، 7 درصد تعرفه برق افزایش می‌یابد، با مشخص شدن الگوی مصرف برای هر نقطه کشور، کسانی که بیش از الگو به مصرف برق بپردازند و به اصطلاح پرمصرف باشند، علاوه بر این 7 درصد، 16 درصد دیگر نیز در پله‌های بالای الگوی مصرف، شاهد افزایش تعرفه خواهند بود؛ از این رو افزایش تعرفه برای پرمصرف‌ها در مجموع 23 درصد است.

حقی‌فام با تأکید بر اینکه افزایش تعرفه پرمصرف‌ها به منظور کسب درآمد طراحی نشده است، بیان کرد که هدف اصلی از این طرح ترغیب مشترکان پرمصرف به مصرف برق به اندازه نرمال است و از این‌رو پیش‌قبض‌هایی برای مشترکان پرمصرف سال 97 صادر خواهد شد که مطلع شوند که با تعرفه‌های جدید، در صورت اصلاح نکردن مصرف برق خود با چه هزینه‌های در هر ماه روبرو خواهند شد.

وی در این راستا گفت: متوسط مصرف مشترکان برق از خرداد تا شهریور 97 متوسط‌گیری شده و کسانی که پرمصرف هستند، بر اساس میانگین مصرف سال 97 و تعرفه‌های جدید، پیش‌قبض‌هایی برای آنها صادر می‌شود تا بدانند اگر مثل گذشته پرمصرف باشند، چه ارقامی را باید پرداخت کنند. پیش‌بینی می‌کنیم این روش در جهت تبدیل پرمصرف‌ها به خوش‌مصرف‌ها موثر باشد.

به گفته حقی‌فام، منابع حاصل شده از جریمه پرمصرفان برای بهینه‌سازی انرژی استفاده خواهد شد و برای این امر ردیف‌های جداگانه‌ای در نظر گرفته شده تا برای کاهش تلفات استفاده شود.

  تداوم مدیریت مصرف

سال گذشته حدود 5 هزار مگاوات از توان تولیدی نیروگاه‌های برق‌آبی به دلیل کم‌آبی و کمبود آب پشت سد‌ها کاسته شد، اما پیش‌بینی می‌شود که با توجه به بارندگی‌های خوب امسال، تأمین برق تابستان شرایط نرمال و بدون مشکلی داشته باشد و نیروگاه‌های برق‌آبی با توان حداکثری کار کنند. با این حال برخی معتقدند که ایران در دامان تغییرات اقلیمی فروغلتیده و این یعنی امکان پیش‌بینی وضعیت آب و هوایی سخت‌تر خواهد شد و خشک‌سالی‌ها و ترسالی‌های شدید بیشتری را تجربه خواهیم کرد. سوال اینجاست که با توجه به نیاز به آمادگی برای بدترین سناریوهای سال‌های آتی آیا برنامه‌ای برای پیگیری جدی سیاست‌های مدیریت مصرف برق برای امسال وجود دارد؟ سخنگوی صنعت برق در پاسخ به این پرسش خبرنگار روزنامه تعادل گفت: «ما بحث مدیریت مصرف که یکی از بخش‌های آن تغییر ساعات اداری است را با قدرت انجام می‌دهیم. از همین‌رو این برنامه همانند سال گذشته بسته به رفاه هر استان اعلام خواهد شد تا خود را با آن تطبیق داده و اجرا کنند.»

حقی‌فام افزایش 23 درصدی تعرفه برق پرمصرف‌ها را نیز در راستای مدیریت مصرف برق عنوان کرد.

   652 میلیارد تومان خسارت سیل به صنعت برق

سخنگوی صنعت برق همچنین با اشاره به آب‌گرفتی مناطق مختلف در خوزستان گفت: بسیاری از پایه‌های فوق توزیع، انتقال و توزیع برق در استان خوزستان در داخل آب هستند، با این وجود با رسیدگی شبانه‌روزی، در حال حاضر هیچ مشکلی در برق‌رسانی به نقاط مختلف خوزستان نداریم.

وی افزود: سیل‌بندهایی دورتادور پست‌های فوق توزیع ایجاد کرده‌ایم و با پمپ‌هایی در صورت نفوذ آب به محل پست‌ها، آب را خارج می‌کنیم و در مجموع اقداماتی سنگین برای مدیریت شبکه برق در نقاط سیل‌زده در حال انجام بوده و هست.

حقی‌فام در خصوص خسارات سیل به صنعت برق کشور گفت: عددی که تا این لحظه استحصال شده 652 میلیارد تومان خسارت سیل به تأسیسات برق کشور است.

  برق ارزان ایران و معدنکاران بیت‌کوین

معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر به فعالیت تولیدکنندگان بین‌المللی ارزهای مجازی در کشور اشاره کرد و گفت: پایین بودن تعرفه برق در ایران، موجب استقبال این تولیدکنندگان شده است.

حقی‌فام در پاسخ به خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به فعالیت تولیدکنندگان ارز مجازی بین‌المللی، از جمله تولیدکنندگان چینی در کشور، به دنبال تعیین تعرفه مجزا برای آنان هستیم.

وی با اشاره به به یارانه‌دار بودن برق در کشور که عامل افزایش فعالیت این تولیدکنندگان ارز مجازی شده است، گفت: اکنون نگرانی ما حضور بیشتر تولیدکنندگان ارز مجازی بین‌المللی با توجه به نرخ پایین برق و استفاده بیش از حد از برق است.

حقی‌فام خاطرنشان ساخت: تعیین تعرفه صنعتی یا صادراتی دو راهکار پیشنهادی است تا بتوان مصرف این مشتریان را مدیریت کرد.

معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر گفت: با توجه به اینکه نرخ برق در سایر نقاط جهان واقعی است، تولیدکنندگان ارز مجازی تمایل دارند در کشورهایی فعالیت کنند که نرخ برق کمتری داشته باشد تا تولید برای آنها مقرون به صرفه باشد. بنابراین با توجه به یارانه‌دار بودن برق در کشورمان احتمال می‌رود تعداد این تولیدکنندگان افزایش یافته و فشار بیشتری به شبکه برق وارد کنند.

حقی‌فام ادامه داد: مخالف فعالیت این تولیدکنندگان در کشور نیستیم، اما معتقدیم باید نرخ تعرفه برای آنها بیشتر باشد و پول برق مصرفی را هم بدهند.

  پرداخت بدهی با دریافت طلب از عراق

معاون همانگی توزیع شرکت مادرتخصصی توانیر در پاسخ به سوال خبرگزاری تسنیم درباره مشکلاتی که در زمینه تأمین کنتورهای برق در ماه‌های پایانی سال 97 رخ داده بود، گفت: از تیرماه 97 با افزایش شدید قیمت اقلام مواجه شدیم و شرکت‌های تولیدکننده کنتور، با کمبود نقدینگی و کمبود مواد اولیه مواجه شدند که مجبور شدیم برای جبران زمان‌های تأخیر تأمین کنتور برای متقاضیان انشعاب برق، از ذخایر استراتژیک خود در زمینه کنتور برق استفاده کنیم. این روال ادامه داشت تا اینکه در روزهای پایانی سال 97، موفق شدیم با گشایش‌هایی که از اوراق و ارز حاصل از فروش برق به عراق به دست آمد، تمامی مطالبات شرکت‌های تولید‌کننده ترانس، کابل و کنتورها را پرداخت کنیم و اکنون در وضعیت مطلوبی به سر می‌بریم.

وی افزود: اقدامات موثری برای هوشمندسازی کنتورهای برق از 4 ماه آینده کلید زده خواهد شد.

 

 

 

ارسال نظر