کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۸/۰۱/۲۷ - ۰۰:۲۲:۵۹
کد خبر: ۱۴۲۶۰۱

نبود آلودگی نفتی در مناطق سیلابی

شانا| مدیرتولید شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب گفت: هیچ گونه آلودگی ناشی از نشت نفت در مناطق سیلابی وجود ندارد و تهدیدی از جانب چاه‌ها و خطوط لوله نفت متوجه رودخانه‌های استان خوزستان نیست. سعید کوتی به اقدام‌های ایمن‌سازی پیش از وقوع سیل در تاسیسات نفتی مناطق نفت‌خیز جنوب اشاره کرد و افزود: با پیش‌بینی‌های انجام‌شده به منظور حداقل‌سازی آسیب‌های ناشی از سیلاب، اقدام‌های لازم برای بستن بعضی از چاه‌های نفت که احتمال آبگرفتگی داشتند، انجام شد. وی ادامه داد: عملیات توپکرانی و تمیز کردن خطوط لوله پیش و پس از وقوع سیلاب نیز انجام شد. کوتی تاکید کرد: تاکنون هیچ حادثه زیست محیطی در سطح مناطق درگیر با سیلاب رخ نداده است. وی در پاسخ به اینکه آیا احتمال دارد لکه‌های نفتی از تاسیسات نفتی همجوار رودخانه به کانال سلمان نفوذ کرده باشند، گفت: این احتمال بسیار ضعیف است، به این دلیل که تولید نفت در نقاط نزدیک به رودخانه به‌دلیل آبگرفتگی به حالت تعلیق درآمده است.

افزایش 5000  مگاواتی برق به خاطر بارندگی‌ها

ایرنا|  معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر گفت: تولید نیروگاه‌های آبی کشور با توجه به بارش‌های اخیر حدود چهار تا پنج هزار مگاوات نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. محمود رضا حقی فام روز دوشنبه افزود: بر این اساس در شرایط اوج بار مصرف حدود 9 هزار و 500 تا 10 هزار مگاوات از برق تولیدی این نیروگاه‌ها استفاده خواهد شد.  وی به روند تولید برق از نیروگاه‌های برق حرارتی اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: برنامه تعمیراتی این نیروگاه‌ها به پایان رسیده است و انتظار می‌رود این نیروگاه‌ها با حداکثر قابلیت در دسترس‌پذیری، در مدار قرار گیرند.  وی خاطرنشان کرد: امید است با نیروگاه‌های جدیدی که وارد مدار شده‌اند بتوان تا حدودی نیاز مصرفی کشور را برطرف کرد.  برنامه تعمیر نیروگاه‌های کشور همه ساله با پایان اوج مصرف برق در تابستان آغاز می‌شود و تا همان دوره تا سال بعد ادامه می‌یابد.  حقی‌فام گفت: همزمان با افزایش تولید برق توسط نیروگاه‌ها، برنامه‌های مدیریت مصرف در بخش کشاورزی، صنعتی، اداری و حتی بخش خانگی اجرا خواهند شد.

مشکل کمبود بنزین در سوریه

تسنیم|مصطفی حموریه، سرپرست شرکت توزیع سوخت سوریه گفت: «سوریه روزانه 100 هزار بشکه نفت مصرف و حدود 24 هزار بشکه تولید می‌کند». این کشور قبلا بر 2 تا 3 میلیون بشکه نفتی که ماهانه از ایران وارد می‌کرد، وابسته بود ولی از اکتبر به خاطر تحریم‌های امریکا هیچ نفتی از ایران وارد نشده است.

حموریه گفت جنگ اقتصادی سختی در سوریه در جریان است. بلومبرگ گزارش داد که پس از پایان ارسال محموله‌های نفتی ایران به سوریه، رانندگان در دمشق مجبورند کیلومترها در صف بایستند تا چند گالن بنزین بزنند. خزانه داری امریکا در نوامبر یک شبکه بین‌المللی را تحریم کرد که ایران از طریق آن با همکاری شرکت‌های روسی میلیون‌ها بشکه نفت برای سوریه فراهم می‌کرد. ایران حامی نظامی و اقتصادی دولت بشار اسد، رییس‌جمهور سوریه از زمان آغاز درگیری در این کشور در 2011 است.  به دنبال شلوغ شدن پمپ بنزین‌ها با شایعه افزایش قیمت بنزین، دولت سوریه برای مقابله با این کمبود برای هر راننده حدود پنج گالن در هر 48 ساعت سهمیه تعیین کرد. حموریه گفت: « هنوز مقداری نفت ذخیره داریم ولی محدود است. دولت در حال عقد قراردادهایی برای واردات نفت است».

افزایش 23 درصدی تعرفه برق پرمصرف‌ها

ایسنا|شرکت توانیر تعرفه‌های برق بخش‌های مختلف مصرفی و شرایط عمومی آنها را اعلام کرد.

این ابلاغیه بر اساس مصوبه اسفند ماه سال ۱۳۹۷ دولت انجام شده است. شرکت توانیر مصوبه جدید دولت برای افزایش تعرفه‌های برق مشترکان پرمصرف را که بالاتر از الگوی مصرف برق داشته باشند را به شرکت‌های توزیع برق ابلاغ کرده است.

هیات وزیران تصویب کرده است که بهای آب شرب و برق از ابتدای اردیبهشت سال ۱۳۹۸ به میزان هفت درصد افزایش یابد. بر اساس این مصوبه، برق برای کم‌مصرف‌ها ۷ درصد و برای پرمصرف‌ها ۲۳ درصد افزایش خواهد یافت. بنا بر اعلام وزارت نیرو، دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه از طریق نشانی اینترنتی http: //bahaye_bargh.tavanir.org.ir امکان‌پذیر است.

 

 

ارسال نظر