اختلالات بازار، قیمت نفت را پایین کشید

۱۳۹۸/۰۱/۲۷ - ۰۰:۱۸:۲۲
کد خبر: ۱۴۲۵۹۷
اختلالات بازار، قیمت نفت را پایین کشید

گروه انرژی|

قیمت شاخص جهانی نفت برنت پس از آنکه در آخرین معاملات هفته گذشته که در پایان روز کاری جمعه انجام شد به بالاترین رقم در 5 ماه گذشته رسید، دیروز روند کاهشی به خود گرفت. نزول قیمت نفت در روز دوشنبه با نشانه‌های متناقضی که در وضعیت عرضه جهانی این حامل انرژی وجود دارد مرتبط است. پیش‌بینی‌ها از افزایش مجدد تولید نفت امریکا برای 6 ماه دوم سال 2019، مناقشات لیبی، ابهام در ادامه توافق اوپک پلاس، ابهام در اعطای معافیت به مشتریان نفتی ایران از سوی امریکا و چندی عامل دیگر سبب شده‌اندتا بازار نفت شکننده و نامطمئن باشد.

بهای معاملات آتی نفت برنت روز گذشته 46 سنت یا ۰.64 درصد نسبت به قیمت نهایی روز جمعه کاهش یافت و به ۷۱ دلار و 9 سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت امریکا نیز 53 سنت یا ۰.83 درصد کاهش پیدا کرد و به ۶۳ دلار و 36 سنت در هر بشکه رسید.

ویرندرا چاوهان، تحلیل‌گر نفت در شرکت «انرژی اسپکتس» سنگاپور، با اشاره به نشانه‌های متفاوتی که ایالات متحده امریکا و اوپک درباره بازار آتی عرضه نفت می‌دهند، بیان کرد: انتظار می‌رود که نفت در بازه محدودی در مرز ۷۰ دلار در هر بشکه معامله شود.

وی اظهار کرد: زمزمه‌هایی از مقامات مختلف اعضای توافق اوپک پلاس بیانگر این روایت است که معین شده است عرضه نفت این گروه همانند تابستان سال گذشته، رشد نخواهد کرد.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش در ماه ژوئن دور هم جمع می‌شوند تا تصمیم بگیرند که توافق کاهش تولید را ادامه دهند یا خیر. اوپک، روسیه و سایر تولیدکنندگان مشارکت‌کننده در این توافق، از واه ژانویه یک میلیون و 200 هزار بشکه در روز تولید نفت خود را به مدت 6 ماه کاهش دادند.

عربستان سعودی، بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت اوپک تمایل دارد که توافق کاهش تولید را ادامه دهد، اما منابعی در داخل گروه اعضای اوپک پلاس گفتند که اگر اختلالات عرضه در نقاط دیگری از بازار ادامه پیدا کند، تولید نفت می‌تواند از ماه جولای افزایش پیدا کند.

رییس شرکت ملی نفت لیبی روز جمعه هشدار داد: تشدید درگیری‌ها ممکن است تولید نفت این کشور را متوقف کند.

مرتضی بهروزی‌فرد، کارشناس موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی در رابطه با وضعیت عرضه نفت جهانی با توجه به افزایش نگرانی‌ها نسبت به کاهش تولید نفت لیبی گفت: باید در نظر داشت اینکه اوپک و غیراوپک توافق کردند که به میزان یک میلیون و 200 هزار بشکه در روز تولید نفت خود را کاهش دهند، بدین معنا است که اگر به هر دلیل به عنوان مثال 200 هزار بشکه از تولید نفت لیبی کم شد، عربستان سعودی می‌تواند بدون نقض توافق اوپک پلاس آن میزان کاهش عرضه را جبران کند. حتی روسیه و کویت نیز می‌توانند این کاهش‌های عرضه نفت توسط سایر کشورها را جبران کنند.

وضعیت لیبی که به تازگی توانسته است تولید نفت بزرگ‌ترین میدان نفتی خود یعنی میدان شراره را بازیابی کند، طی روزهای گذشته با اوج‌گیری مجدد شورش‌ها در معرض تهدید قرار گرفته است. در این راستا، روز شنبه، 24 فروردین مصطفی سانالا، رییس شرکت ملی نفت لیبی، به روزنامه فایننشیال تایمز گفته بود: صنعت ملی نفت لیبی با بدترین تهدید از زمان جنگ داخلی سال ۲۰۱۱ روبروست. مگر اینکه این مشکل به سرعت حل شود، در غیر این صورت بر فعالیت‌های نفتی تأثیر خواهد گذاشت و لیبی به زودی قادر نخواهد بود نفت یا گاز تولید کند.

  آیا روسیه زیر میز می‌زند؟

به گزارش خبرگزاری رویترز، خبرگزاری تاس به نقل از آنتون سیلوآنوف، وزیر دارایی روسیه روز شنبه نوشت که روسیه و اوپک ممکن است تصمیم بگیرند تولیدشان را برای مبارزه بر سر سهم بازار نفت با امریکا افزایش دهند، اما این اقدام قیمت‌های نفت را تا سطح ۴۰ دلار در هر بشکه پایین خواهد کشید.

در این رابطه جفری هالی، تحلیلگر ارشد بازار در شرکت «اوآندا» در سنگاپور اظهار کرد: «از نقطه‌نظر فنی این خطر برای نزولی شدن قیمت نفت وجود دارد.»

اما مرتضی بهروزی‌فرد، کارشناس انرژی معتقد است: از آنجا که نفت بالای 70 دلار به نفع دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا نیست و از این رو قیمت‌های بالاتر به نفع ایران و روسیه و عربستان سعودی خواهد بود. نفت بالای 70 دلار باعث می‌شود که امریکا برای لغو معافیت‌هایی که به مشتریان نفت ایران داده است دچار تردید شود.

وی در توضیح برآورد خود از بازار نفت بیان کرد: با توجه به شرایط فعلی، قیمت‌های بالاتر نفت بیش از هر کشوری به نفع کشورهای روسیه و عربستان است که بزرگ‌ترین صادرکنندگان نفت جهان هستند و بنابراین بعید به نظر می‌رسد که توافق اوپک پلاس از جانب این دو کشور لغو شود و تولید نفتشان به اندازه زیادی افزایش پیدا کند.

از نظر بهروزی‌فرد قیمت نفت برای سال 2019 بین 60 تا 70 دلار خواهد ماند و حصول قیمت‌های بالاتر از 70 دلار برای نفت با موانعی مواجه است و امکان رسیدن قیمت‌های به زیر 60 دلار نیز بسیار بعید به نظر می‌رسد.

    دردسر افزایش تولید نفت امریکا

آمار دقیقی که روز جمعه از سوی شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز جنرال الکتریک منتشر شد، نشان داد که شرکت‌های انرژی امریکا هفته گذشته شمار دکل‌های حفاری نفت خود را برای دومین هفته متوالی افزایش دادند. شمار این دکل‌ها به ۸۳۳ حلقه رسید.

به دلیل آنکه شرکت‌های اکتشافی مستقل و شرکت‌های تولیدکننده به خاطر تمرکز بر کسب سود بیشتر به جای افزایش تولید نفت فعالیت‌های جدید حفاری خود را متوفق کردند، شمار دکل‌های حفاری برای مدت 4 ماه کاهش یافته بود.

ویرندرا چاوهان، تحلیلگر نفت در شرکت «انرژی اسپکتس» سنگاپور در این رابطه به رویترز گفت: اکثر شاخص‌های عرضه آتی نفت ایالات متحده امریکا نشان می‌دهد که سطح فعالیت‌ها در حال افزایش است. این شاخص‌ها از احتمال رشد زیاد تولید نفت در نیمه دوم سال حمایت می‌کنند.

بهروزی‌فرد درباره نحوه مواجهه کشورهای عضو توافق اوپک پلاس با ربوده شدن سهم بازار نفت توسط امریکا بیان کرد: افزایش تولید نفت امریکا به واسطه تولید نفت غیرمتعارف، واقعیتی کتمان‌ناپذیر است و کشورهای عضو اوپک و کشورهای غیراوپک باید با این مساله که ناچارند بخشی از سهم بازار جهانی نفت خود را به امریکا واگذار کنند کنار بیایند. این کشورها باید امیدوار باشند که رشد اقتصاد جهانی وضعیت مطلوبی داشته باشد و متعاقبأ جهان رشد تقاضای نفت قابل قبولی را شاهد باشد تا این رشد تقاضا، افزایش تولید نفت امریکا را تحت‌الشعاع قرار دهد. بنابراین کشورهای عضو توافق اوپک پلاس حداقل در میان‌مدت به دنبال کاهش تولید نفت خواهند بود.

 

 

ارسال نظر