کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۸/۰۱/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۲۵۱۱

فردا، چهارمین عرضه بورسی میعانات گازی

ایسنا| اطلاعیه نخستین عرضه سال ۱۳۹۸ میعانات گازی پارس جنوبی در رینگ بین‌الملل بورس انرژی برای تاریخ ۲۷ فروردین منتشر شد. اطلاعیه عرضه یک میلیون بشکه میعانات گازی پارس جنوبی در رینگ بین‌الملل بورس انرژی با قیمت پایه ۶۷ دلار و ۸۵ سنت برای هر بشکه توسط شرکت ملی نفت منتشر شد.شرایط عرضه در این دوره نیز مانند عرضه نفت خام است. امکان واریز پیش پرداخت ۶ درصد به صورت ارزی فراهم شده است و برای تسویه باقیمانده وجه المعامله، خریداران می‌توانند از سازوکارهای ارزی مورد تأیید شرکت ملی نفت ایران استفاده کنند. همچنین خریداران می‌توانند تا چهار ماه پس از انجام معامله، محموله را تحویل بگیرند و تحویل محموله در دیگر مناطق منوط به تأیید شرکت ملی نفت ایران امکان‌پذیر است.در این مرحله یک میلیون بشکه میعانات گازی در محموله‌های ۳۵ هزار بشکه‌ای عرضه خواهد شد.بر اساس این گزارش، میعانات گازی بعد از نفت خام در سال گذشته برای نخستین دفعه مهمان بورس انرژی شد که هدف وزارت نفت برای تنوع‌سازی روش‌های فروش و مشارکت بخش خصوصی در فروش نفت و میعانات گازی محقق شود. تاکنون بورس سه دفعه میزبان میعانات گازی شده که در هر سه مرتبه بی‌مشتری مانده است.

احتمال لغو توافق اوپک پلاس

ایسنا| خبرگزاری تاس به نقل از وزیر دارایی روسیه نوشت: روسیه و اوپک ممکن است تصمیم بگیرند تولیدشان را برای مبارزه سهم بازار با امریکا افزایش دهند اما این اقدام قیمت‌های نفت را تا سطح ۴۰دلار در هر بشکه پایین خواهد برد.آنتون سیلوآنوف اظهار کرد: یک دو راهی وجود دارد. ما باید با اوپک چه کاری انجام دهیم، باید سهم بازارمان را که توسط امریکایی‌ها تصاحب می‌شود، از دست دهیم یا توافق را رها کنیم؟ اگر توافق را ترک کنیم، قیمت‌های نفت پایین خواهد رفت و سرمایه‌گذاری‌های جدید کمتر خواهد شد. همچنین تولید امریکا کمتر خواهد شد زیرا هزینه تولید برای نفت شیل بالاتر از تولید مرسوم است.وزیر دارایی روسیه در ادامه افزود: قیمت‌های نفت ممکن است به مدت یک سال به ۴۰ دلار در هر بشکه یا کمتر از آن سقوط کند.وی اظهار کرد که هنوز تصمیمی درباره پیمان کاهش تولید گرفته نشده و وی نمی‌داند آیا کشورهای اوپک از این سناریو راضی خواهند بود یا خیر.منابع آگاه اواخر هفته گذشته به رویترز اظهار کردند که اگر تولید نفت ونزوئلا و ایران کاهش بیشتری پیدا کند و روند صعودی قیمت‌ها تداوم داشته باشد، اوپک تولید نفت خود را از ژوئیه بالا خواهد برد زیرا تمدید کاهش تولید ممکن است باعث محدودیت شدید عرضه در بازار شود.

رفع آلودگی نفتی اقیانوس‌ها با باکتری

ایرنا| یک تیم از محققان بین‌المللی موفق به شناسایی باکتری نفت‌خوار در اعماق اقیانوس و عمیق‌ترین گودال طبیعی به نام گودال ماریانا شدند.

به گزارش پایگاه خبری ساینس دیلی، این باکتری در اعماق گودال ماریانا در شمال غربی اقیانوس آرام قرار دارد که عمیق‌ترین گودال طبیعی جهان است.

محققان با استفاده از یک شناور نمونه‌های میکروبی این گودال که 6.8 مایل پایین‌تر از سطح دریا قرار دارد، را جمع‌آوری کردند. تاکنون اطلاعات اندکی در زمینه جمعیت میکروبی اعماق اقیانوس در دست بوده است.

نمونه‌های میکروبی جمع‌آوری شده از گودال مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند و در این حین گروه جدید از باکتری‌های تجزیه‌کننده هیدروکربن یافت شد. هیدروکربن ترکیبی ارگانیک است که از اتم‌های هیدروژن و کربن تشکیل شده است و در نفت خام و گاز طبیعی یافت می‌شود. در ادامه تحقیقات آمده است که این میکروارگانیسم‌ها ترکیبات مشابه آنچه در نفت وجود دارد را اصطلاحا می‌خورند و آن را برای تولید سوخت استفاده می‌کنند. این میکروارگانیسم‌ها و موارد مشابه نقش مهمی را در تجزیه لکه نفتی در بلاهای طبیعی، مشابه نشت نفت از یک چاه دریایی در خلیج مکزیک در سال 2010 میلادی، ایفا می‌کنند.

بر اساس احتمالات بخش قابل توجهی از مواد غذایی مورد نیاز این باکتری‌ها از آلودگی‌های اقیانوس تامین می‌شود. نتایج این مطالعه در نشریه Microbiome منتشر شده است.

آخرین وضعیت بارش‌ها

تسنیم| بر اساس آمار رسمی دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت مدیریت منابع آب ایران، ارتفاع کل ریزش‌های جوی از اول مهر 97 تا بیست وسوم فروردین 98 (202 روز ابتدایی سال آبی جاری) بالغ بر 292.5 میلی‌متر است.

از مجموع ۲۹۲.۵ میلی‌متر بارش ثبت‌شده در ۲۰۲ روز ابتدایی سال آبی جاری، ۹۲.۱ میلی‌متر سهم پاییز، ۱۳۱.۹ میلی‌متر سهم زمستان و ۶۸.۵ میلیمتر سهم ۲۳ روز نخست بهار است.این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت (201.8 میلی‌متر) 45 درصد افزایش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته (107 میلی‌متر) 173 درصد افزایش نشان می‌دهد.از مجموع 292.5 میلی‌متر بارش ثبت‌شده در 202 روز ابتدایی سال آبی جاری، 92.1 میلی‌متر سهم پاییز، 131.9 میلی‌متر سهم زمستان و 68.5 میلیمتر سهم 23 روز نخست بهار است. محمد حاج‌رسولی‌ها، مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران در این رابطه گفت: بر اساس پیش‌بینی‌ها، میزان بارش‌ها تا پایان سال آبی به حدود ۷۰ میلیارد مترمکعب در جریانات آب سطحی می‌رسند که این میزان سه برابر سال گذشته است.

 

ارسال نظر