رشد برق‌آسای نفت خام در معاملات جمعه

۱۳۹۸/۰۱/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۲۳۲۸

گروه انرژی|

در حالی که گزارش آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش پنج‌شنبه خود بر سفت و سخت بودن بازار و کمبود عرضه صحه گذاشت، بهای نفت خام دیروز جمعه در حال از سر گذراندن رشدی قابل توجه بود. در ساعت 17:33 دقیقه به وقت تهران، بهای نفت خام برنت به 71 دلار و 71 سنت در هر بشکه رسیده بود. قبل از آن در حوالی ساعت 14:00 به وقت تهران رویترز در گزارشی نوشته بود که بهای نفت خام برنت با 56 سنت رشد نسبت به روز قبل به 71 دلار و 39 سنت رسیده است. این رقم رشدی 1.5 درصدی را نسبت به قیمت هفته پیش نفت خام نشان می‌داد. بهای نفت خام دبلیو تی‌ای نیز عصر دیروز به 64 دلار و 57 سنت در هر بشکه رسید.

شرکت آر بی‌سی کاپیتال دیروز در یادداشتی برآورد خود از میانگین نفت خام در 2019 را به رقم 75 دلار در هر بشکه افزایبش داد. در یادداشتی که از سوی این گروه منتشر شده آمده است: ما انتظار داریم تا پایان امسال میانگین قیمت برنت ۷۵ دلار و وست تگزاس اینترمدیت ۶۷ دلار باشد. حتی افزایش قیمت‌ها تحت تأثیر عوامل ژئوپلیتیکی ممکن است باعث شود قیمت‌ها برای فواصل کوتاهی در تابستان امسال از مرز ۸۰ دلار فراتر روند.

قیمت نفت امسال تحت تأثیر اجرای دور جدید از توافق کاهش تولید میان کشورهای اوپک و غیراوپک و تحریم‌های امریکا علیه صادرات نفت ایران و ونزوئلا و همچنین تشدید درگیری‌ها در لیبی، بیش از یک سوم رشد کرده است.تولید در ونزوئلا به دلیل تحریم‌های امریکا دچار فروپاشی شده و بحران اقتصادی و سیاسی این کشور را عمیق‌تر کرده است. تولید این کشور در مارس ۲۹۰ هزار بشکه در روز کاهش یافته و به ۷۳۲ هزار بشکه در روز رسید. تولید نفت ایران که در ۲.۷ میلیون بشکه در روز ثابت مانده است، در صورت عدم تمدید معافیت از تحریم‌های امریکا در ماه مه، ممکن است متأثر شود.اوپک و متحدانش قرار است در ژوئن برای تصمیم‌گیری در خصوص سیاست تولید خود دیدار کنند. عربستان سعودی که بزرگ‌ترین صادرکننده عضو اوپک است، مایل است به کاهش تولید ادامه دهد اما منابع آگاه اظهار کرده‌اند اگر این کشور اختلالات تولید در نقاط دیگر را مشاهده کند، ممکن است تولیدش را از ژوئیه افزایش دهد.

 

ارسال نظر