کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۸/۰۱/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۱۹۰۲

تولید نفت روسیه در گرو تمدید توافق اوپک

تسنیم| الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه گفت اگر توافق کاهش تولید اوپک دوباره تمدید نشود، تولید نفت روسیه در سال جاری باز هم افزایش می‌یابد. به گزارش رویترز، تولید نفت روسیه طی ده سال گذشته به خاطر آغاز به کار میادین جدید و معرفی تکنولوژی جدید افزایش یافته است. مسکو قراردادی جهانی با اعضای اوپک و سایر تولیدکنندگان برای مهار تولید نفت و افزایش قیمت نفت خام امضا کرده است. نواک گفت در سال جاری انتظار داریم تولیدمان به اندازه سال گذشته باشد، شاید هم کمی بیشتر. تولید نفت روسیه به بالاترین رکورد 556 میلیون تن معادل 11.16 میلیون بشکه در روز در سال گذشته رسید. نواک گفت ممکن است تولید امسال به 556 تا 560 میلیون تن برسد، البته اگر توافق کاهش تولید تمدید نشود. اوپک و سایر تولیدکنندگان به رهبری روسیه توافق کردند کل تولید نفت خود را 1.2 میلیون تن برای 6 ماه کاهش دهند. این توافق از اول ژانویه اجرایی شد. اولین دور کاهش تولید از ژانویه 2017 اجرایی شده بود. شرکت‌کنندگان در این توافق در ژانویه در وین دیدار می‌کنند تا در مورد اقدامات بعدی تصمیم‌گیری کنند. نواک تکرار کرد برای اعلام تمدید توافق خیلی زود است.

بررسی توسعه فاز 14 پارس جنوبی

ایسنا| محمد مشکین‌فام، مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس درباره روند توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی توضیح داد: در مدیریت طرح پالایشگاه فاز ۱۴ تغییراتی از سمت کارفرما انجام شده است. تغییراتی هم در بخش پیمان‌کاری صورت خواهد گرفت. قرار است یک مشاور MC برای بخش پیمان‌کار اتخاذ شود که یک شرکت توانمند است که در پارس جنوبی کار کرده و پروژه‌های قبلی را با موفقیت به اتمام رسانده است که به شرکت IPMI و ای درو کمک کند بتوانیم این پروژه را جمع‌بندی کنیم. وی با بیان این‌که سرمایه مورد نیاز برای توسعه فاز ۱۴ طبق قرارداد پیش می‌رود، افزود: توسعه این فاز به طور کلی نزدیک به ۸۰ درصد پیشرفت داشته است اما در کانستراکشن عقب است. کالا خریداری شده اما اجرا نشده است. طرح توسعه میدان گازی پارس جنوبی از حدود ۲۰ سال پیش آغاز شد و تا سال ۱۳۸۴، پنج فاز پارس جنوبی وارد مدار شد؛ از ۱۳۸۴ تا ۹۲، پنج فاز دیگر وارد مدار شد و از سال ۱۳۹۲ تاکنون ۱۱ فاز مدار شده است. تا پیش از پایان سال ۱۳۹۸، ۲۷ فاز دریایی را در مدار تولید خواهیم داشت. اما از میان فازهای پارس جنوبی تنها فاز ۱۴ باقی مانده که هنوز پرونده توسعه آن تکمیل نشده است. فازی که به گفته وزیر نفت تلاش می‌شود در سال ۱۳۹۹ به بهره‌برداری برسد.

آخرین آمار بارش‌ها

تسنیم|  بر اساس آمار رسمی دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت مدیریت منابع آب ایران، ارتفاع کل ریزش‌های جوی از اول مهر 97 تا پانزدهم فروردین 98 (194 روز ابتدایی سال آبی جاری) بالغ بر 280.3 میلی‌متر است. این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت (194.4 میلی‌متر) 44 درصد افزایش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته (100 میلی‌متر) 180 درصد افزایش نشان می‌دهد. از مجموع 280.3 میلی‌متر بارش ثبت‌شده در 194 روز ابتدایی سال آبی جاری، 92.1 میلی‌متر سهم پاییز، 131.9 میلی‌متر سهم زمستان و 56.3 میلی‌متر سهم 15 روز نخست بهار است. در این مدت، بسیاری از استان‌های کشور بارش‌هایی بیش از متوسط کشوری (280.3 میلی‌متر) داشته‌اند و بسیاری از استان‌ها نیز شاهد بارش‌هایی کمتر از این رقم بودند. بررسی آمار بارش‌ها به تفکیک استان‌ها نشان می‌دهد که 5 استان پربارش کشور به ترتیب میزان بارش‌ها استان‌های لرستان با 1060 میلی‌متر، کهگیلویه و بویراحمد با 968.8 میلی‌متر، چهارمحال و بختیاری با 879 میلی‌متر، ایلام با 867.8 و گیلان با 848.6 میلی‌متر بودند و 5 استان ‌کم‌بارش کشور به ترتیب میزان بارش‌ها استان‌های سیستان و بلوچستان با 69.9 میلی‌متر، یزد با 80.2 میلی‌متر، خراسان جنوبی با 99.3 میلی‌متر، کرمان با 125.6 میلی‌متر و سمنان با 135 میلی‌متر بودند.

خط انتقال آب پلدختر وارد مدار شد

ایلنا| مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو از اتمام پروژه اضطراری احداث مجدد خط انتقال آب شهرستان پلدختر خبر داد. میثم جعفرزاده با اشاره به تلاش بی‌وقفه و شبانه‌روزی تیم‌های عملیاتی در شهرستان پلدختر گفت: قسمتی از خط انتقال آب که در حادثه سیل اخیر از بین رفته بود، به‌رغم مسیر صعب‌العبور، مجدد احداث شد. وی تصریح کرد: در حال حاضر مخزن اصلی شهر در حال آبگیری است و به تدریج شبکه آبرسانی در شهر با رعایت ایمنی و ترمیم شکستگی احتمالی در شبکه داخلی شهر، فعالیت خود را از سر خواهد گرفت. بارش‌های نوروزی امسال 20 استان کشور را درگیر سیل کرد، اما استان لرستان و به خصوص شهرستان پلدختر بیش از هر جای دیگری خسارت دید که بخشی از خسارت‌های زیرساختی وارده به این شهرستان مربوط به خطوط انتقال آب شرب آن بوده است.

 

ارسال نظر