طلای سیاه آهسته و پیوسته بر کانال 70 دلار قدم گذاشت

۱۳۹۸/۰۱/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۱۸۹۹
طلای سیاه آهسته و پیوسته بر کانال 70  دلار قدم گذاشت

 گروه انرژی|

تعطیلات نوروزی، روزنامه تعادل را از پیگیری مستمر تحولات جهانی قیمت نفت بازنهاد، اما این تحولات چشمگیر بودند. از 29 اسفند سال 1397 تا 16 فروردین سال 1398 قیمت نفت نزدیک به 3 دلار افزایش یافت و مرز 70 دلار را رد کرد و کاهش تولید نفت توسط اوپک پلاس مهم‌ترین عامل افزایش قیمت‌ها بودند.

29 اسفند قیمت نفت که طی روزهای پیش از آن مسیری صعودی را در پیش گرفته بود، تحت تأثیر نگرانی‌ها پیرامون رشد اقتصاد جهانی و تیره شدن دورنمای رشد مصرف سوخت، روند کاهشی به خود گرفت. نظرسنجی تامسون رویترز نشان داد که اعتماد تجاری آسیا در سه ماهه نخست سال میلادی جاری تحت تأثیر اختلافات تجاری میان امریکا و چین، نزدیک به پایین‌ترین حد در سه سال اخیر مانده است. از این رو تحلیلگران به این نتیجه رسیدند که کندی اقتصادی به زودی به مصرف سوخت لطمه خواهد زد.  برنت طی روزهای اول فروردین و دوم فروردین سال 1398 به نزول خود ادامه داد و از قله 68 دلار و 50 سنت در هر بشکه به 67 دلار و 3 سنت در هر بشکه رسید. اظهارنظر بدبینانه جرومی پاول، رییس بانک مرکزی امریکا که نگرانی‌ها از رکود احتمالی اقتصاد این کشور را افزایش داد مهم‌ترین عامل کاهش قیمت نفت بود، البته آمار فعالیت بخش تولید آلمان، بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا، که برای سومین ماه متوالی کاهش داشت نیز بر نگرانی‌ها از رکود اقتصاد جهانی افزود که کاهش بیشتر قیمت نفت را در پی داشت. روز دوشنبه 5 فروردین که بازارها دوباره باز شدند، روند صعودی قیمت‌ها از سر گرفته شد و در روز سه‌شنبه 6 فروردین هر بشکه 67 دلار 97 سنت معامله شد. کاهش بیش از پیش تولید نفت اوپک به همراه کاهش صادرات نفت از طرف ایران و ونزوئلا به خاطر تحریم‌های امریکا عامل افزایش قیمت‌ها در این روز بودند.

قیمت نفت پس از اندکی کاهش در روز 8 فروردین، مسیر صعودی خود را ادامه داد و در روز دوشنبه 12 فروردین به قیمت 69 دلار و 1 سنت در هر بشکه رسید. نگرانی نسبت به کمبود عرضه نفت و کندی اقتصاد جهانی عامل افزایش قیمت‌ها بود و همچنین قیمت‌ها با تحریم‌های امریکا علیه ایران و ونزوئلا و کاهش تولید اوپک و غیراوپک پشتیبانی می‌شد.

با وجود آنکه روز13 فروردین از سرعت افزایش قیمت نفت کاسته شد، اما شاخص برنت در روز 16 فروردین از مرز 70 دلار گذشت و با 70 دلار و 34 سنت در هر بشکه بسته شد. بدین‌ترتیب بالاخره عواملی مثل کاهش روند رشد تولید نفت شیل امریکا، ادامه کاهش تولید اعضای اوپک و تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران و ونزوئلا توانستند بر عوامل موثر بر کاهش قیمت نفت، یعنی جنگ تجاری چین و امریکا و افزایش تولید نفت برخی تولیدکنندگان غیراوپک غلبه کنند و طلسم روانی نفت 70 دلاری شکسته شد.

 

 

ارسال نظر