کاهش قیمت نفت بر اثر رشد ذخایر امریکا

۱۳۹۷/۱۲/۱۶ - ۰۰:۴۷:۵۳
کد خبر: ۱۴۱۰۰۱

گروه انرژی| قیمت نفت دیروز تحت تأثیر پیش‌بینی افزایش تولید دو تولیدکننده آمریکایی بزرگ و رشد ذخایر نفت آمریکا، کاهش پیدا کرد.

بهای معاملات آتی نفت برنت با ۵۵ سنت یا ۰.۸ درصد کاهش، به ۶۵ دلار و 31 سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز با ۵۱ سنت یا ۰.۹ درصد کاهش نسبت به قیمت نهایی روز سه‌شنبه، به ۵۶ دلار و 5 سنت در هر بشکه رسید.

نیجامین لو، تحلیلگر کارگزاری «فیلیپ فیوچرز» مستقر در سنگاپور بیان کرد: «معاملات آتی نفت همچنان تعادل شکننده‌ای را از خود نشان می‌دهد که به واسطه اثرات کاهش تولید نفت به رهبری اوپک از یک طرف، و افزایش سطح تولید نفت ایالات متحده از طرف دیگر به وجود آمده است.وی ادامه داد که معاملات به شدت رویداد محور نوسانات بازار را شدیدتر کرده است.

پیش‌بینی‌هایی که روز سه‌شنبه از سوی شورون و اکسون موبیل در خصوص فعالیت در منطقه پرمیان باسین منتشر شد، نشان داد تولید نفت شیل افزایش بیشتری پیدا خواهد کرد.ایسنا به نقل از رویترز گزارش داد که اگر پیش‌بینی‌های مذکور محقق شود، این دو شرکت بازیگران برتر در وست تگزاس و نیومکزیکو خواهند شد و یک سوم از تولید پرمیان باسین تحت کنترل آنها قرار می‌گیرد. از سوی دیگر، آمار مؤسسه امریکن پترولیوم نشان داد ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به اول مارس، به میزان ۷ میلیون و 300 هزار بشکه رشد کرده و به ۴۵۱ میلیون و 500 هزار بشکه رسیده است، در حالی که تحلیلگران میزان افزایش ذخایر این کشور را ۱ میلیون و 200 هزار بشکه پیش‌بینی کرده بودند. کیم کوانگ رائه، تحلیلگر کالا در شرکت سامسونگ فیوچرز در سئول گفت: رشد ذخایر نفت آمریکا روی قیمت‌های نفت سنگینی می‌کند و در بلندمدت، نگرانی‌ها پیرامون افزایش تولید در منطقه پرمیان مانع از رشد قیمت‌ها خواهد شد.آمار رسمی تولید و ذخایر نفت آمریکا بعدازظهر روز چهارشنبه از سوی اداره اطلاعات انرژی آمریکا منتشر شد. رشد تولید آمریکای شمالی، تلاش‌های اوپک برای متعادل کردن بازار را تحت‌الشعاع قرار داده است.اوپک و متحدانش توافق کرده‌اند تولید نفت‌شان را مجموعا یک میلیون و 200 هزار بشکه در روز در نیمه اول سال ۲۰۱۹ محدود کنند و به گفته منابع آگاه، تصمیم‌گیری درباره تمدید مدت این توافق را از آوریل به ژوئن موکول خواهند کرد.در این بین، بازار به نظاره نشانه‌هایی درباره پیشرفت مذاکرات تجاری میان آمریکا و چین نشسته است. بر اساس گزارش رویترز، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا اعلام کرده است که دونالد ترامپ هر توافق تجاری‌ای که ایده‌آل نباشد را رد خواهد کرد. البته وی خاطرنشان کرده که کاخ سفید برای رسیدن به توافق تلاش می‌کند.

قیمت سبد نفتی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) نیز روز سه‌شنبه، 14 اسفند ماه گرانتر شد و به نزدیک 65 دلار رسید.به گزارش دبیرخانه اوپک، قیمت سبد نفتی این سازمان روز سه‌شنبه به 64 دلار و 98 سنت رسید و در روز چهارشنبه این نرخ را حفظ کرد. قیمت این شاخص در روز دوشنبه 64 دلار و 86 سنت بود.

سبد نفتی اوپک شامل انواع نفت خام تولیدی در 14 کشور عضو این سازمان است.

 

ارسال نظر