کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۷/۱۲/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۰۸۲۱

وداع وطن‌فدا با دفتر رودخانه‌های مرزی

گروه انرژی| رضا اردکانیان وزیر نیرو در اقدامی که تعجب بسیاری را برانگیخت، عیسی بزرگ‌زاده را به جای جبار وطن‌فدا به سمت مدیرکلی دفتر رودخانه‌های مرزی و منابع آب مشترک منصوب کرد. وطن‌فدا در سال‌های اخیر همواره در راس مذاکرات آبی ایران قرار داشته است. مذاکرات آبی با افغانستان بر سر هیرمند و هامون‌ها همواره یکی از چالش‌برانگیزترین مسائلی بوده است که ایران با آن دست و پنجه نرم می‌کرد. چندی پیش نقل قولی از اشرف غنی رییس‌جمهوری افغانستان با این مضمون که آب افغانستان از نفت ایران ارزشمندتر است مطرح شد. این اظهارنظر در حالی عنوان شد که سلسله نشست‌های ایران و افغانستان برای رسیدن به یک راه‌حل در جریان بود. در چنین شرایطی تغییر دادن جبار وطن‌فدا و سپردن جایگاه او به عیسی‌بزرگ‌زاده که پیشتر و معاونت فنی و پژوهش‌های شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران را در دست داشت چندان مورد انتظار نبوده است. وزیر نیرو دیروز همچنین محمدعلی رفیعی را به سمت مدیرکل منابع انسانی این وزارتخانه منصوب کرد.

تلاش آقای دبیرکل برای صلح

ایسنا| دبیرکل اوپک اخیرا در مصاحبه‌ای با شبکه سی‌ان‌بی‌سی اظهار کرد که انقلاب شیل آمریکا کمک کرد از یک آشوب انرژی در دنیا جلوگیری شود.

محمد بارکیندو در اشاره به نقشی که شیل آمریکا در ریزش اخیر قیمت نفت داشت، بسیار ظریف عمل کرد و نشان داد دبیرکل اوپک در بحبوحه تلاش‌های شماری از نمایندگان کنگره آمریکا برای تصویب قانون ضد اوپک و تحت تعقیب قرار دادن اعضای این گروه، تلاش دارد صلح برقرار کند. بارکیندو گفت: اوپک در سال ۲۰۱۶ با انعقاد پیمان کاهش تولید که حدود ۱.۸ میلیون بشکه در روز از عرضه به بازار جهانی کاست، صنعت نفت جهانی را نجات داد و در ادامه خاطرنشان کرد شیل آمریکا به اجتناب از وقوع یک بحران کمک کرد و مانع از کمبود نفت در بحبوحه رشد تقاضا شد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، این اظهارات تا حدودی متناقض بود. بارکیندو با بیان اینکه تصمیماتی که اوپک به همراه شرکای غیر اوپک خود اتخاد کرد، صنعت نفت را از فروپاشی کامل نجات داد خاطرنشان کرد نفت برنت در یک مقطع در سال ۲۰۱۵ به پایین ۳۰ دلار در هر بشکه سقوط کرد. از آنجا که تقریبا همه تحلیلگران و ناظران انرژی توافق دارند که توسعه شیل آمریکا به جهش عرضه منجر شد و دلیل اصلی افت قیمت نفت بود، این گفته بارکیندو که شیل به جلوگیری از بروز آشفتگی در دنیای انرژی کمک کرد اندکی مبهم به نظر می‌رسد.

 

ارسال نظر