عرضه ششم نفت بدون خریدار ماند

۱۳۹۷/۱۲/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۰۸۲۰

گروه انرژی|

ششمین عرضه نفت خام در بورس دیروز دوشنبه 13 اسفند در ساعت 14:30 آغاز شد و بدون متقاضی به پایان رسید. در این عرضه که 1 میلیون بشکه نفت خام سبک ایران در رینگ بین‌الملل بورس انرژی بود، قیمت پایه 59 دلار و 63 سنت اعلام شده بود که با قیمت‌های روز بازار فاصله قابل توجهی داشته و به نظر فرصتى مناسب برای خرید می‌آمد.

همچنین در این عرضه مانند عرضه پنجم که 29 بهمن ماه سال جاری صورت گرفت شرایط تسویه نیز برای خریداران نفت خام ایران تسهیل شده بود، پیشتر و در عرضه‌های ابتدایی 80 درصد تسویه باید ارزی صورت می‌گرفت.

رسانه‌های جریان منتقد دولت بعد از این عرضه‌ها بر این مساله تاکید کردند که ارزی بودن تسویه باعث شده است خریداران بخش خصوصی از این خریدها استقبال نکنند. با تغییر این رویکرد اما توجهی به این ساز و کار از سوی مشتریان احتمالی نفت خام سبک ایران صورت نگرفت.

پیش‌تر امیرحسین تبیانیان نماینده شرکت ملی نفت در بورس انرژی در تشریح دلایل فروش نرفتن محموله‌های نفت خام در بعضی از عرضه‌ها گفته بود: «بازار نفت خام بازار سیال و دارای نوسان است. به همین دلیل، سرمایه‌‌گذارها موضوع را ارزیابی می‌کنند و نقطه ورود درنظر می‌گیرند که مسلما در بعضی از قیمت‌‌ها ورود را منطقی نمی‌دانند.بنابراین نباید انتظار داشت خریدارها در هر عرضه اقدام به خرید کنند. خریدارها هم تحلیل‌‌های خودشان را دارند.

گاهی زمانی را برای ورود مناسب و گاهی نامناسب می‌دانند. بنابراین احتمال عدم انجام معامله در بازارهای فیزیکی طبیعی است و پارامترهایی همچون قیمت نفت، امکان جابه‌جایی پول و نرخ ارز در شکل‌گیری معامله موثرند.

براین اساس و به نظر من، وجود نوسان در معامله نفت در بورس کاملا طبیعی است که ان‌شاءالله با پی‌گیری عرضه منظم، حجم معاملات به تدریج افزایش پیدا می‌کند.»

عرضه نفت خام ایران در بورس انرژی و با ساز و کار فعلی، برای نخستین‌بار 6 آبان ماه کلید خورد. در این عرضه از میان 1 میلیون بشکه نفت خام عرضه شده، معادل 280 هزار بشکه در قالب 8 محموله 35 هزار بشکه‌ای به فروش رفت. از آن زمان تاکنون عرضه‌ها بعضا با فواصل نامظنم اما ادامه یافته‌اند.

مجلس دولت را ملزم کرده است که در سال 98 هر هفته به صورت منظم عرضه نفت خام در بورس را ادامه دهد.

 

ارسال نظر