واکنش بازار به جدال نفتی امریکا و اوپک

۱۳۹۷/۱۲/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۰۵۱۲
واکنش بازار به جدال نفتی  امریکا و اوپک

گروه انرژی|

جدال نفتی امریکا با اوپک و عربستان سعودی در این هفته ابعاد تازه‌ای به خود گرفت. روز دوشنبه دونالد ترامپ، رییس‌جمهور ایالات متحده در حساب توییتری خود از اوپک گلایه کرد که چرا قیمت‌ها را بالا می‌برد. در پاسخ به این توییت، روز سه‌شنبه، هم وزیر انرژی عربستان سعودی و هم یک منبع آگاه در اوپک اعلام کردند که اوپک نه تنها به دنبال اجرای کامل توافق کاهش تولید نفت است، بلکه قصد دارد این توافق 6 ماهه را تمدید کند. البته وزیر انرژی عربستان مشخصا اعلام کرده است که به صحبت‌های ترامپ گوش داده و اطمینان می‌دهد که تولیدکنندگان آرام هستند و سیاست غیرضروری انقباضی را سر لوحه امور ندارند. تحت تأثیر این اظهارنظرها، قیمت نفت که روز دوشنبه و سه‌شنبه تحت توییت ترامپ کاهش یافته بود، روز چهارشنبه باز هم به مسیر افزایشی خود بازگشت و هرچند که هنوز به رکوردهای قیمتی بالای 67 دلاری ثبت شده در هفته گذشته نرسیده است، اما در حال نزدیک شدن به آن به سر می‌برد.

معاملات آتی شاخص نفت امریکا (WTI) و شاخص جهانی نفت خام (Brent)، دیروز با قیمت‌های بالاتری نسبت به روز قبل از آن معامله شدند، اما به بالاترین نرخ خود در سال 2019 نرسیدند. بازار نفت به دلیل واکنش اوپک به اعمال فشار دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا به این سازمان در جهت عدم‌کاهش عرضه نفت، تحریک شد و بر اساس گزارش‌های غیر رسمی، یک تقویت اضافی را تجریه کرد.

روز چهارشنبه معاملات ماه آوریل شاخص نفت امریکا 52 سنت یا 0.91 درصد رشد کرد و با 56 دلار و 2 سنت معامله شد. شاخص جهانی نفت، برنت نیز 36 سنت یا 0.47 درصد رشد کرد و با 65 دلار 72 سنت معامله شد.

روز دوشنبه، ترامپ در حساب توییتری خود نوشت: «قیمت نفت زیادی بالا رفته است، اوپک لطفا ریلکس باش و موضوع را سخت نکن، دنیا تحمل قیمت بالا را ندارد».اما یک منبع آگاه در اوپک به رویترز گفت: «اوپک و متحدانش به توافق کاهش تولید نفت ادامه می‌دهند و این توافق با پایان سال 2019 ادامه خواهد یافت.»اوپک و متحدانش در ماه آوریل با هم ملاقات می‌کنند تا تصمیم بگیرند که به سیاست فعلی تولید خود ادامه دهند یا خیر.

  اوپک به گلایه ترامپ پاسخ داد

روز سه‌شنبه، خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی نیز به CNBC گفت: «ما کاهش تولید را راحت می‌گیریم. ۲۵ کشور رویکرد بسیار تدریجی و حساب شده‌ای را در پیش گرفته‌اند و همانطور که نیمه دوم سال گذشته ثابت کرد، ما به ثبات بازار نفت در وهله نخست و بیش از هر چیز دیگری علاقه‌مندیم.»

خالد الفالح ادامه داد: «ما به اظهارات رییس‌جمهور امریکا گوش داده و نگرانی‌های وی درباره مصرف‌کنندگان را درک می‌کنیم و به همه اطمینان می‌دهیم که به همان اندازه که به منافع تولیدکنندگان توجه داریم به منافع اقتصاد جهانی و مصرف‌کنندگان سراسر جهان نیز توجه داریم.» ایالات متحده اواخر سال 2018 بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت جهان شد.

 رایزنی در اوپک برای کاهش بیشتر تولید

توافق جاری کاهش تولید نفت به رهبری اوپک که از اول ژانویه آغاز شد، در ماه ژوئن به پایان خواهد رسید. با وجود این، اوپک از حالا در حال مذاکره برای گسترش دادن رویکرد کاهش تولید خود است.

وزیر انرژی عربستان سعودی بیان کرد: «من با تکیه بر احتمال تداوم توافق کاهش تولید نفت در نیمه دوم سال 2019، اعتقاد دارم که ما انعطاف خود را در کاهش تولید حفظ می‌کنیم.»

سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، روسیه و دیگر کشورهای غیرعضو اوپک در ماه دسامبر توافق کردند که عرضه نفت را از اول ژانویه به مدت 6 ماه به میزان یک میلیون و 200 هزار بشکه در روز کاهش دهند.

فالح در ادامه افزود: «اگر متوجه شویم که بازار در حال کاهش عرضه از تقاضا و انقباض است، می‌توانید مطمئن باشید که ما در ماه ژوئن برای افزایش عرضه اقدام خواهیم کرد، درست مانند همان کاری که در سال گذشته انجام دادیم. من همکارانم در اوپک پلاس را تشویق خواهم کرد که توافق محدودیت در عرضه نفت که ما خودمان تنظیمش کرده‌ایم را راحت‌تر بگیرند و عرضه را افزایش دهند تا مطمئن شویم هیچ سیاست انقباضی غیرضروری‌ای در بازار اعمال نشود.»

یک منبع آگاه در اوپک نیز به رویترز گفته است: «شکی وجود ندارد که ما به کاهش تولید نفت به همان اندازه که برنامه‌ریزی شده است ادامه می‌دهیم و همانطور که قبلا تصمیم گرفته‌ایم، برای بالا بردن پایبندی اعضا به توافق، بیشترین فشار را وارد خواهیم کرد.»به گفته این منبع اوپک، کمیته‌ای برای نظارت بر پایبندی کشورها به این معاهده وجود دارد و میزان پایبندی فعلی را 83 درصد برآورد کرده است.

تحریم‌های ایالات متحده علیه نفت ونزوئلا (یکی از اعضای اوپک) که یکی از تأمین‌کنندگان اصلی نفت خام امریکا بود، به تقویت قیمت‌ها در بازار نفت کمک کرده است و برخی انتظار دارند که عربستان سعودی تولید خود را برای پر کردن جای خالی نفت ونزوئلا افزایش دهد.

اما منبع آگاه اوپک به رویترز گفته است که اطلاعات مشخصی وجود ندارد که تأیید کند تولید نفت ونزوئلا بر اثر تحریم‌ها کاهش یافته است.

این منبع ادامه داد: «با قیمت‌های فعلی نفت، هیچ خطری وجود ندارد که تولید نفت شیل ایالات متحده امریکا افزایش یابد. ما نگران این نیستیم که تولید نفت شیل بالا برود و بازی را به هم بزند.»

 گزارش غیرمنتظره API

به گزارش وب‌سایت «اف‌ایکس‌امپایر»، موسسه نفت امریکا (API) گزارش غیرمنتظره‌ای از ذخیره آخر هفته (22 فوریه) نفت خام خود به میزان 4 میلیون و 200 هزار بشکه داد. معامله گران انتظار داشتند که این ذخیره به میزان 2 میلیون و 842 هزار بشکه باشد. موسسه نفت امریکا همچنین گزارش داد که ذخیره بنزین نیز در همان بازه زمانی در حدود 3 میلیون و 800 هزار بشکه بوده است. تحلیلگران انتظار داشتند که ذخیره بنزین یک میلیون و 686 هزار بشکه باشد.

ذخیره فراورده‌های تقطیری نیز در این هفته در مقایسه با ذخیره مورد انتظار یک میلیون و 951 هزار بشکه‌ای، 400 هزار بشکه افزایش داشتند.

 پیش‌بینی روزانه

تغییرات دیروز قیمت نفت حکایت‌گر آن بود که معامله‌گران تلاش دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا برای اعمال فشار بر اوپک را احتمالا جدی نگرفتند. ترامپ در پیامی توییتری از اوپک خواسته بود آرامش خود را حفظ کرده و تولید خود را کاهش ندهد. به دلیل ادامه یافتن کاهش تولید و تحریم‌های علیه ایران و ونزوئلا انتظار می‌رود بازار نفت خام در حالت تقویت شده باقی بماند. با این حال انتظار می‌رود که افزایش تولید نفت امریکا راهی باشد تا این کشور را در رقابت قیمتی نگه دارد.

دیروز بازار با مقداری کمبود عرضه به نسبت تقاضا مواجه بود، اما نه به قدری که باعث به وجود آمدن رقابت سختی میان معامله‌گران شود. با وجود این، در در نظر گرفتن احتمال گسترش توافق کاهش تولید نفت در ماه ژوئن (توافق اوپک پلاس در این ماه بطور رسمی پایان می‌یابد.)، تقویت قیمت نفت احتمالا به مسیر خود ادامه خواهد داد.

تقاضای نفت با تداوم نگرانی‌های حداکثری، به راه خود ادامه می‌دهد، اما گاهی اوقات، معاملات تجاری چین و امریکا می‌تواند مقداری خوش‌بینی ایجاد کند که تقاضای نفت در اواخر سال جاری افزایش خواهد یافت.

 

 

ارسال نظر