ثبات قیمت نفت زورآزمایی اوپک و امریکا

۱۳۹۷/۱۲/۰۴ - ۰۲:۵۹:۴۳
کد خبر: ۱۴۰۱۰۸

گروه انرژی| قیمت نفت صبح روز جمعه تحت تأثیر گذر تولید نفت خام امریکا از مرز 12 میلیون بشکه در روز، معاملات را با روندی نزولی آغاز کرد. این در حالی است که دو عامل تقویت‌کننده قیمت‌ها، یعنی کاهش مستمر تولید اوپک و امیدواری نسبت به اینکه واشنگتن و پکن بتوانند به زودی به اختلافات تجاری خود پایان دهند، توانست روند کاهشی قیمت نفت را مهار کند؛ در نتیجه این اتفاق از اواسط دیروز، قیمت‌ها به روند صعودی این هفته خود بازگشت و بار دیگر رکورد قیمتی سال 2019 را جابه‌جا کردند.

صبح دیروز، قیمت‌ها به پایین‌تر از پیک سال 2019 که اوایل هفته گذشته رقم خورده بود، رسید. این کاهش قیمت از دید تحلیلگران به این دلیل آن بود که تولید نفت خام ایالات متحده امریکا رکورد 12 میلیون بشکه در روز را شکست و صادراتش نیز افزایش قابل ملاحظه‌ای یافت. در ادامه اما وضعیت تغییر کرد.

معاملات آتی شاخص جهانی نفت خام، برنت صبح روز جمعه به 67 دلار و 15 سنت به ازای هر بشکه رسید که 8 سنت بالاتر از آخرین معاملات روز گذشته بود، اما پایین‌تر از رکورد هر بشکه 67 دلار و 38 سنتی بود که اواسط هفته گذشته رقم خورد. این روند صعودی قیمت نفت برنت در ادامه روز گذشته ادامه پیدا کرد و با رسیدن به قیمت 67 دلار و 67 سنت، رکورد قیمتی سال 2019 را بار دیگر جابه‌جا کرد.

معاملات آتی شاخص نفت امریکا (WTI) نیز با 10 سنت رشد نسبت به آخرین معاملات روز گذشته شروع شد و به 57 دلار و 6 سنت به ازای هر بشکه رسید. این شاخص نیز به روند صعودی خود ادامه داد با 57 دلار و 49 سنت در هر بشکه معامله شد که کمی پایین‌تر از رکورد اواسط هفته (57 دلار و 55 سنت) بود.

به گزارش رویترز، بانک امریکایی گلدمن ساکس در یادداشتی اعلام کرد که انتظار می‌رود تولید اوپک در سال 2019 پایین‌تر از 31 میلیون و 900 هزار بشکه در روز کنونی و بطور متوسط به 31 میلیون و 100 هزار بشکه در روز برسد. موسسه اطلاعات انرژی امریکا نیز روز پنجشنبه اعلام کرد که حداقل بخشی از سیاست‌های کاهش عرضه نفت به دلیل رشد خروشان تولید نفت امریکا که برای نخستین‌بار در هفته گذشته تولید 12 میلیون بشکه در روز را هم رد کرد، تعدیل شده است. تولید نفت امریکا حدود 2 میلیون و 500 هزار بشکه از سال 2018 و حدود 5 میلیون بشکه از 2013 رشد کرده است.

 

 

ارسال نظر