عرضه پنجم نفت در بورس خریدار پیدا کرد

۱۳۹۷/۱۲/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۹۹۵۱

گروه انرژی|روز دوشنبه در پنجمین عرضه نفت خام سبک در رینگ بین‌الملل بورس انرژی یک محموله ۳۵ هزار بشکه‌ای به فروش رفت. در این عرضه قیمت پایه ۵۶ دلار و 81 سنت در هر بشکه بود، اما در نهایت این قیمت تعدیل و به قیمت هر بشکه ۵۲ دلار و ۲۵ سنت معامله شد.

به گزارش «تعادل»، طبق اطلاعیه پنجمین عرضه نفت خام سبک شرکت ملی نفت ایران در رینگ بین‌الملل بازار فیزیکی بورس انرژی، تأکید شده بود که شرایط عرضه در این دوره مشابه عرضه چهارم است. پیش پرداخت ۶ درصد و امکان تسویه ۱۰۰ درصد ریالی از ویژگی‌های این عرضه بود و همچنین مدت تسویه حساب از زمان بارگیری ۹۰ روز تعیین شد. در نخستین عرضه در 6 آبان این مهلت 50 روزه بود.در مرحله پنجم عرضه، همانند نوبت قبل یک میلیون بشکه نفت خام سبک با حجم خرید حداقل تعداد ۳۵ هزار بشکه و قیمت پایه ۵۶ دلار و ۸۱ سنت برای هر بشکه تعیین شد. نفت خام سبک ایران تاکنون پنج بار در بورس انرژی عرضه شده است که در نوبت سوم و چهارم مشتری‌ای برای خرید آن اعلام آمادگی نکرد.در اطلاعیه پنجم نیز همانند هر 4 اطلاعیه عرضه قبلی، جزیره خارک، به عنوان محل تحویل محموله‌ها اعلام شده است. 7 روز پس از آنکه نفتکش‌های غول پیکر، جزیره خارک را با محموله‌های خریداری شده در بورس انرژی ترک می‌کنند، امور مالی شرکت ملی نفت صورت‌حساب نهایی را برای خریداران صادر می‌کند. این صورت‌حساب نهایی هم در قیمت نفت و هم در نرخ ارز با تعدیل‌هایی روبرو می‌شود.بر اساس آنچه محمد صالحی‌فر، رییس اداره عملیات بازار فرآورده‌های هیدروکربوری بورس انرژی قبلا بیان کرده بود، فرآیند تسویه بسته به اینکه کشتی‌ای که خریدار به شرکت ملی نفت معرفی می‌کند مورد تایید قرار بگیرد یا خریدار بتواند در زمان تحویل در محل حاضر شود یا مواردی از این دست ممکن است متغیر باشد.البته قیمت‌های بسته شده در معاملات بورس انرژی نیز ممکن است با تعدیل‌هایی همراه باشد. پیش‌تر سعید خوشرو مدیر امور بین‌الملل نفت در تشریح فرآیندی که برای تعدیل نوسان قیمت نفت از زمان معامله تا تحویل در نظر گرفته شده است به «تعادل» گفته بود: «ما 2 فاکتور مختلف را ابتدا در‌نظر می‌گیریم. این

2 فاکتور یکی شامل 5 کوتیشن منتهی به روز فروش و دیگری 5 کوتیشن منتهی به روز تحویل است. سپس نسبت این دو فاکتور به یکدیگر را در فروش امروز ضرب کرده و این قیمت را مبنای دریافت قرار می‌دهیم.» محمد صالحی‌فر نیز در اظهاراتی که تکمیل‌گر این صحبت‌ها محسوب می‌شود عنوان کرده بود: «این کوتیشن‌ها بر اساس قیمت‌های اعلام شده برای نفت خام برنت از سوی نشریات معتبر مانند پلتس است.»

 

ارسال نظر