فاز 3 پالایشگاه ستاره به‌طور رسمی افتتاح می‌شود

۱۳۹۷/۱۱/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۹۷۸۶

گروه انرژی|

حسن روحانی رییس‌جمهوری امروز در بندر عباس، فاز سوم پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس را رسما بهره‌برداری می‌کند. پیش‌تر اواخر دی ماه این واحد آماده بهره‌برداری شده و طی بازدیدی خبرنگاران در جریان کم و کیف آن قرار گرفته بودند. فاز سوم ستاره خلیج فارس ظرفیت تولید بنزین در ایران را روزانه 3 میلیون لیتر بالا برده است. پیش‌تر علیرضا صادق‌آبادی معاون امور پالایشی وزیر نفت گفته بود که از مهر ماه سال جاری و با وارد شدن بخشی از بنزین تولیدی فاز 3 ستاره به مدار، ایران از واردات بنزین بی‌نیاز شده است.

دیروز وزارت نفت گزارش داد که 2 طرح مهم پالایشی فاز سوم پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج‌فارس و پروژه افزایش تولید پالایشگاه نفت بندرعباس روز دوشنبه با حضور رییس‌جمهوری به بهره‌برداری می‌رسد.

طرح ساخت پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس در سال 1385 در مساحتی حدود 730 هکتار در 25 کیلومتری غرب بندرعباس کلید خورد. تامین خوراک این پالایشگاه توسط خط لوله‌ای به طول 388 کیلومتر و به قطر 90 سانتی‌متر با ظرفیت دریافت 500 هزار بشکه انجام می‌شود که از مناطق سخت‌گذر استان‌های بوشهر، فارس و هرمزگان می‌گذرد.

با افتتاح فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس، روزانه 36 میلیون لیتر بنزین یورو 5 در این پالایشگاه تولید خواهد شد که مطابق با 50 درصد بنزین مصرفی در ایران است. ظرفیت کلی تولید بنزین ایران با راه‌اندازی کامل فاز سه بزرگ‌ترین پالایشگاه این کشور به بیش از 105 میلیون لیتر می‌رسد.  

 ایران تاکنون برای پاسخ به بخشی از این تقاضای رو به رشد، به واردات تبادر می‌ورزید. پیش‌تر نتایج یک بررسی نشان داده بود که ایران در فاصله سال‌های 92 تا 95 در مجموع 5.5 میلیارد دلار صرف واردات بنزین کرده بود. این عدد نزدیک به 1.14 برابر توسعه فاز 11 پارس جنوبی است که یکی از عظیم‌ترین پروژه‌های صنعت نفت حساب می‌شود.

با بهره‌برداری از فاز 3 پالایشگاه ستاره خلیج فارس که 2 نوع بنزین اکتان 90 و اکتان 95 به اضافه چند فرآورده نفتی دیگر با خوراک میعانات گازی در آن تولید می‌شود، ایران روی کاغذ خواهد توانست مازاد بنزین تولیدی را صادر کند. صادق‌آبادی در خصوص موضوع صادرات بنزین عنوان کرده است که کمیته‌هایی برای بررسی قیمت فرآورده‌های صادراتی این پالایشگاه از جمله «بنزین» در بازار‌های هدف تشکیل شده است.  علیرضا صادق‌آبادی معاون وزیر نفت دیروز به ایسنا گفته است که ایران اکنون قابلیت این را دارد که بنزین و گازوئیل را هم صادر کرده و هم در بورس عرضه کند. او عنوان کرده است که هم‌اکنون روزانه ۷۶ میلیون لیتر بنزین و ۴۴ میلیون لیتر گازوئیل یورو ۴ و ۵ در ایران تولید می‌شود.

معاون وزیر نفت همچنین گفته است: به زودی طرح جدید بهبود کیفیت پالایشگاه نفت تبریز و اصفهان هم آماده افتتاح و بهره‌برداری رسمی خواهند شد.

حسن روحانی رییس‌جمهوری در جریان سفر خود به بندر عباس همچنین پروژه «بهبود کیفیت بنزین و گازوئیل پالایشگاه بندرعباس» را نیز بطور رسمی افتتاح خواهد کرد. با راه‌اندازی پروژه بهبود کیفیت بنزین و گازوییل پالایشگاه بندرعباس نیز کیفیت 12 میلیون لیتر بنزین تولیدی این پالایشگاه به استاندارد یورو 5 و کیفیت روزانه 15 میلیون لیتر گازوییل تولیدی در این پالایشگاه به استاندارد یورو 4 تبدیل خواهد شد.

مدیرعامل پالایشگاه بندرعباس در تشریح این پروژه گفته است: « هدف اصلی ما افزایش تولید بنزین بود که در این راستا تولید بنزین در پالایشگاه بندرعباس چهار میلیون لیتر افزایش داشت و از پنج میلیون لیتر در روز به ۱۲ میلیون لیتر در روز رسید که این ۱۲ میلیون لیتر طبق استاندارد یورو ۵ است. گوگرد بنزین تولیدی در این پالایشگاه ۱۰ هزار PPM بود که در حال حاضر به کمتر از ۵۰ رسیده است.»

آن‌طور که مقامات رسمی عنوان کرده‌اند فرآورده تولیدی تحت فرآیند بهبود کیفیت، در هرمزگان، بوشهر، سیستان و بلوچستان، کرمان و شیراز توزیع می‌شود.  ایران در سال‌های اخیر تلاش کرده است با جایگزینی بنزین یورو، از انتشار آلایندگی بکاهد. معاون وزیر نفت دیروز گفته است که هم‌اکنون بطور میانگین روزانه ۷۶ میلیون لیتر بنزین یورو در ایران تولید می‌شود که از این میان ۳۳ میلیون لیتر سهم تولیدات پالایشگاه ستاره خلیج فارس، ۱۲ میلیون لیتر سهم پالایشگاه نفت بندرعباس، ۱۷ میلیون لیتر سهم پالایشگاه امام خمینی(ره) شازند، ۱۱ میلیون لیتر سهم پالایشگاه اصفهان و ۳ میلیون لیتر سهم پالایشگاه تبریز است.

 

 

ارسال نظر