توافق اوپک و غیراوپک مانع نفت 25 دلاری شد

۱۳۹۷/۱۱/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۹۶۲۶
توافق اوپک و غیراوپک مانع نفت 25 دلاری شد

تسنیم| وزیر انرژی روسیه گفت: اگر اوپک و متحدانش به رهبری روسیه در ۲۰۱۷ شروع به مهار تولید نفت نمی‌کردند، قیمت نفت به ۲۵ دلار در هر بشکه سقوط می‌کرد.

به گزارش اویل پرایس، الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه گفت که توافق کاهش تولید اوپک و غیر اوپک به نفع بودجه روسیه و شرکت‌هایش است چون حداقل قیمتی برای نفت ایجاد کرده است.

نواک در مجمع سرمایه‌گذاری روسیه در سوچی گفت اگر اوپک و متحدانش به رهبری روسیه در 2017 شروع به مهار تولید نفت نمی‌کردند، قیمت نفت به 25 دلار در هر بشکه سقوط می‌کرد.  

وی گفت: «بدون توافق اوپک، عرضه بیش از حد نفت به بازار داشتیم و تولید نفت بسیار بالاتر از میانگین 5 ساله می‌بود و قیمت تحت تاثیر فشار زیادی قرار می‌گرفت».

نواک این اظهارات را چند روز پس از نامه ایگور سچین، مدیر اجرایی رزنفت، به ولادیمیر پوتین انجام داد. رزنفت بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت روسیه است. سچین در این نامه خواسته بود روسیه از توافق اوپک خارج شود چون به نظر او سهم بازار روسیه را تهدید می‌کند و به نفع امریکاست.  

نواک نظری در مورد این نامه نداد ولی گفت که توافق اوپک تا حد زیادی به نفع درآمدهای بودجه روسیه و شرکت‌های این کشور طی دو سال گذشته بوده است.

در دو سال گذشته، توافق اوپک و غیر اوپک، 89 میلیارد و 600 میلیون دلار (شش تریلیون روبل) به بودجه روسیه اضافه کرده، در حالی که شرکت‌ها 30 تا 37 میلیارد دلار (2 تا 2.5 تریلیون روبل) به دست آورده‌اند. نواک اشاره کرد که این تخمین‌ها بسیار محافظه‌کارانه و بر اساس 10 دلار افزایش قیمت نفت در هر بشکه از زمان توافق کاهش تولید اوپک بوده است.

نواک با اشاره به سهم روسیه از کاهش تولید گفت که کشورش از 14 فوریه تولید را 80 تا 90 هزار بشکه در روز نسبت به سطح تولید اکتبر کاهش داده است.

روسیه سهم زیادی از کاهش تولید را طبق توافق اوپک برعهده دارد و متعهد شده 230 هزار بشکه در روز تولیدش را نسبت به سطح تولید ماه اکتبر پایین آورد و از 11 میلیون و 421 هزار بشکه به 11 میلیون و 191 هزار بشکه در روز برساند.  روسیه بارها اعلام کرده به خاطر شرایط جوی و ژئوپلیتیکی زمستان‌های سرد روسیه نمی‌تواند به سرعت به این میزان کاهش تولید برسد.  نواک گفت که شرکت‌های روسیه سعی دارند کاهش تولید را سرعت دهند و تا آوریل به هدف خود برسند.

 

 

ارسال نظر